Articol preluat din ziarul Adevarul. (N.A.: subiectul cu pricina mi-a atras atentia inca de la inceputul emisiunii iar argumentele impotriva ei sunt bine motivate in articolul de fata).

Compania care finanţează emisiunea 100% Adevărat de la OTV a găsit o portiţă legislativă pentru a derula un joc de noroc mascat într-o loterie publicitară. Pentru că Ministerul Finanţelor nu este încă apt să deosebească o loterie publicitară de un joc de noroc, Videoprod Industries organizează un concurs la limita legii.


Întrucât jocurile de noroc nu mai sunt permise la televiziunile româneşti, Videoprod Industries, firma care organizează concursul de la OTV, a decis să-l redenumească loterie publicitară.

Pentru a juca la loteria 100% Adevărat, telespectatorii sunt condiţionaţi să îşi facă un „abonament săptămânal“ la publicaţia online sutalasutaadevarat.ro, pentru suma de 3,57 euro prin SMS. În cadrul emisiunii se extrag şase numere de telefon câştigătoare. Premiile constau în trei apartamente cu două camere şi trei autoturisme marca Mercedes, cu o valoare totală declarată de 480.000 de euro pe ediţie.

Argumentul organizatorilor este că loteria este o campanie de promovare a publicaţiei pe internet. Acesta este singurul element ce face deosebirea între concurs şi un joc de noroc şi reprezintă găselniţa organizatorilor pentru a putea difuza emisiunea.

Potrivit noii legi privind organizarea jocurilor de noroc, intrată în vigoare în luna iulie, aceste tipuri de concursuri nu mai sunt permise. Astfel, este considerată infracţiune organizarea de jocuri de noroc pe orice fel de canale de telecomunicaţii, pedepsindu-se cu amendă sau chiar cu închisoare.

Cer abonament la un site făcut „pe genunchi“

Firma Videoprod Industries a solicitat la începutul lunii iunie Direcţiei de Jocuri de Noroc (Ministerul Finanţelor Publice), care se ocupă cu licenţierea acestor concursuri, acordarea unei autorizaţii pentru organizarea unui „joc cu câştiguri în obiecte“.

Cererea nu a fost aprobată iniţial pentru că firma nu a prezentat documentele prevăzute de lege la momentul respectiv. Ulterior, „Ministerul a răspuns operatorului economic că, în conformitate cu noua lege ce interzice jocurile de noroc la TV, nu poate primi respectiva licenţă“, potrivit oficialilor Ministerului Finanţelor Publice.

În această situaţie, organizatorii au recurs la disimularea concursului în „loterie publicitară“, aceasta fiind reglementată prin altă lege (650/2002). Astfel, Videoprod Industries s-a folosit de ambiguităţile textelor de lege şi a impus o taxă de participare denumită „abonament săptămânal“. Site-ul promovat de emisiune arată deplorabil şi are un conţinut scăzut de informaţii, mult inferior publicaţiilor online cu notorietate ce pot fi accesate gratuit.

Nu au voie să folosească datele concurenţilor

Neregulile nu se opresc însă aici. Potrivit Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, organizatorul loteriei OTV nu este înscris, aşa cum cere legea, la Registrul Autorităţii. Prin urmare, compania nu are voie nici să solicite şi nici să folosească datele personale ale participanţilor la concurs.

Astfel, după solicitarea înaintată de „Adevărul“, Direcţia Control din cadrul Autorităţii de Supraveghere vrea să efectueze o investigaţie, Videoprod riscând amenzi între 1.000 şi 25.000 de lei. Chiar şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a dispus cercetarea loteriei OTV. Iar Consiliul Naţional al Audiovizualului a anunţat deja că va ţine sub atentă observaţie emisiunea. Contactaţi de „Adevărul“, oficialii Videoprod nu au făcut niciun comentariu.

Firma de apartament a fost înfiinţată în luna mai a acestui an. Potrivit informaţiilor de la Registrul Comerţului, Videoprod este deţinută în totalitate de un off-shore, RTMB Production, reprezentat printr-o căsuţă poştală din Londra.