Informatizarea sistemului de sănătate poate aduce beneficii reale atât pacientului, care va avea acces mai rapid la tratament, cât și unității medicale/statului, prin eliminarea pierderilor financiare din sistem și alocarea banilor acolo unde este nevoie de ei. Tema informatizării sistemului de sănătate a fost abordată de Horia Radu, Head of Medical Division High- Tech Systems& Software (HTSS) în cadrul conferinței Profit Health.Forum, eveniment susținut de HTSS, Farmexpert, ADRFR, Spitalul Monza și Terapia.

În prezent, pacientul român se confruntă cu probleme în identificarea furnizorului de servicii, birocrație, cozi la ușile cabinetelor medicale și probleme în accesul la tratament. Potrivit lui Horia Radu, toate aceste probleme pot fi remediate prin utilizarea inteligenței artificiale în domeniul medical.

”Beneficiem deja de un sistem informatic de stat unic pe care îl putem folosi în beneficiul pacientului (SIUI și DES). Noi, producătorii de software, avem datoria și posibilitatea să îmbunătățim accesul pacientului la tratament prin: refolosirea datelor existente în sistemul propriu, folosirea datelor din sistemul DES și SIUI, automatizarea la maximum a fluxului de date către raportările de stat și generarea automată a formularisticii interne (orientare paperless), orientarea software-ului către actul medical, urmărirea fluxului pacientului (patient-path) și  asigurarea în mod automat și configurabil al auditului procedurilor din unitățile medicale și asigurarea securității tratamentului prin proceduri medicale incluse în software”, a afirmat Horia Radu. 


Datorită informatizării sistemului de sănătate, prin soluția DataKlas Medical de la  HTSS, pacientul va ajunge în centrul sistemului de sănătate, devenind principalul beneficiar al serviciilor oferite de unitățile medicale.

Sistemele medicale sunt 100% integrabile în timp real cu platformele guvernamentale SIUI și DES și în ansamblul lor garantează, atât prin tehnologiile utilizate, dar și prin specialiștii care au contribuit la implementarea lor, o securitate totală asupra datelor personale ale pacienților. În același timp, se asigură și  vizibilitatea informațiilor necesare cadrelor medicale despre istoricul medical al  pacientului, astfel încât aceștia să fie corect informați în stabilirea diagnosticelor și tratamentelor recomandate.

Munca personalului medical specializat va fi simplificată prin utilizarea de formulare electronice, completarea informațiilor făcându-se automat prin utilizarea tuturor surselor de date existente despre pacient. Se vor implementa proceduri automate și șabloane prestabilite de introducere a datelor care sunt definite pe baza protocoalelor medicale și stabilite fie de unitatea respectivă, fie prin cadrul legal din sistemul de sănătate.

Informatizarea sistemului de sănătate va trimite  “în background” transferul datelor către sistemele informatice de stat, păstrând posibilitatea auditării ulterioare a operațiilor efectuate. În conformitate cu fluxurile de lucru stabilite pe baza protocoalelor medicale, pacientul va fi indrumat și consiliat în timpul efectuării programărilor la doctorii de familie, la doctorii specialiști, pentru analize de laborator sau la orice alte resurse ale unității cum ar fi paturi de spital, săli de așteptare sau săli de operații. Toate aceste planificări se vor face în corelație cu gradul de încărcare al secțiilor medicale și în funcție de resursele umane sau facilitățile dipsonibile. În cazul urgențelor medicale sistemul informatic va permite prioritizarea activităților în conformitate cu decizia cadrelor medicale.