Spuneam in postarea precedenta ca printre tehnicile de comunicare folosite de oameni pentru a obtine ceva se afla manipularea. Pe langa manipulare se afla comunicarea agresiva, asertiva si non-asertiva. Evident cele mai neindicate tipuri de comunicare se refera la comunicarea manipulatoare si agresiva.

Initial vroiam sa continui seria de articole cu un nou exemplu negativ, dar am preferat sa dau un exemplu pozitiv.

Tehnicile de comunicare sunt studiate mai ales pentru a afla cum te comporti atat la locul de munca dar si cu persoanele apropiate.

Cea mai ideala forma de comunicare pe care ar trebui sa o foloseasca o persoana este comunicarea asertiva.

Nu sunt expert in a explica exact ce inseamna comunicarea asertiva, dar cu putin noroc am gasit un articol legat de acest subiect.

Teoria spune ca asertivitatea este atat abilitatea de a-ti exprima emotiile si convingerile fara a-i leza pe ceilalti, cat si capacitatea de a spune ''Nu'' si de a-ti sustine punctul de vedere, fara sa te simti vinovat. Este lesne de intuit cum imbunatateste aceasta calitate o comunicare interna in organizatie.

O comunicare asertiva inseamna, in primul rand, sa stii care sunt nevoile tale si ce vrei sa obtii. Prin urmare, obiectivul intr-o comunicare nu este sa invingi, ci sa rezolvi problemele si sa ai rezultate maxime. Din punctul de vedere al raporturilor sociale sau profesionale, o comunicare asertiva reprezinta calea de mijloc si implica:

•solicitarea propriilor drepturi;
•refuzarea unor sarcini intr-o maniera simpla, directa.

Asertivitatea este compromisul intre o comunicare pasiva, unde esti de acord cu tot ceea ce spune interlocutorul tau si una agresiva, cand contracarezi orice replica, din dorinta de a te impune.

O comunicare asertiva reprezinta adaptarea eficienta la situatii conflictuale.In orice organizatie, comunicarea se imbunatateste daca exista un dialog deschis, fara agresivitate sau ranchiuna.

Cum iti poti dezvolta o comunicare asertiva

•Fii direct! Nu te pierde in cuvinte si fraze complicate. Totusi, sa fii direct in comunicare nu inseamna sa nu tii cont de circumstante. Este esential sa stii ce sa spui, cand, cum si, mai ales, sa tii cont de barierele care pot interveni in comunicare si pot afecta mesajul.
•Cere feedback. Pentru a te asigura ca ai fost bine inteles, pune intrebari. Procesul de comunicare nu este doar transmiterea unui mesaj, ci schimbul de informatii intre cel putin doua persoane. De asemenea, asigura-te ca mesajul tau este inteles corect de ceilalti - ofera lamuriri si argumente.
•Motiveaza-ti spusele. Totusi, nu in mod vadit - va parea ca iti cauti scuze incontinuu. Argumentele solide sunt cele potrivite pentru a-ti intari afirmatiile in comunicare.
•Fa complimente! Nu te zgarci in a-i lauda pe cei cu care intri in contact si ofera-le complimente in conditii propice. Pe de alta parte, accepta complimentele si acorda-le valoare.
•Critica, dar constructiv! Atunci cand cineva are un comportament gresit sau nedorit, poti sa remarci acest lucru, dar in termeni pozitivi. In comunicare, incearca sa critici partile negative ale comportamentului si nu persoana. Completeaza cu argumente si ofera alternative pentru comportamentul criticat.
•Invata sa spui NU! Acorda-ti un ragaz in comunicare si refuza, atunci cand e cazul, insa fara justificari inutile. Precizeaza pe scurt motivul refuzului si pastreaza o comunicare non-verbala asertiva.

Atentie - o comunicare asertiva presupune o sinceritate care, in cazul presoanelor agresive, poate avea efecte negative prin interpretari eronate, ghidate de furie si impulsivitate. In aceste conditii, insoteste comunicarea asertiva de argumente solide, expuse pe intelesul tuturor ca ei sa le accepte.Totodata, stabileste clar ce este negociabil si ce nu, in comunicare.

Pastreaza tot timpul un comportament cooperant si prietenos, dar fii ferm - repeta-ti pozitia clar si fara suparare. Negociaza ca intre egali! Cere sugestii, controleaza-ti emotiile si nu raspunde cu agresivitate, nici supunere in situatii de stres.