Cum comunicam cu alte persoane este foarte important, cel putin asa am invatat in urma unui curs pe care l-am urmat cateva zile. Asta ca sa dau un raspuns celor ce probabil se intreaba ce m-a apucat pe mine sa scriu despre acest subiect.

In articolele precedente vorbeam despre faptul ca exista patru tipuri de comunicare. Am dat doua exemple, unul rau si unul bun. Azi revin la cel mai neindicat tip de comunicare, mai precis la comunicarea agresiva.

Comunicarea agresiva se refera la abilitatea de a ne impune dorinta fata de o alta persoana, prin utilizarea actelor verbale sau non-verbale intr-un mod prin care sunt violate standardele sociale, cu intentia de a produce injurii, suferinta sau durere altor persoane. Este sinonima cu „conflictul”, deoarece de la forme usoare de injurii verbale se poate ajunge la batai sau chiar violuri/omoruri violente.

Cum ii recunoastem pe cei ce au un comportament agresiv ? Isi ofenseaza partenerii prin ignoranta; nu asculta („poor listeners”); contactul cu ochii partenerului e intens; emit un aer arogant, de superioritate; incearca sa-si domine partenerul vorbind tare, invinovatind, intimidand si utilizand sarcasmul si lovitura sub centura. Daca la inceput nu folosesc agresiunea fizica, ei vor recurge imediat la violenta fizica, in cazul în care vor fi provocati.

Daca ar fi sa studiem mai pe larg ce inseamna de fapt aceasta comunicare agresiva am intra in detalii ce dau niste exemple nu foarte fericite. Putem spune insa ca aceasta comunicare poate lua doua forme, una care se refera la comunicarea agresiva non-verbala sau mai bine zis violenta fizica, iar cealalta la agresiunea verbala.

Despre agresiunea fizica nu are rost sa vorbim, caci stim cu totii ceea ce inseamna. In schimb, putem nota despre agresiunea verbala ca aceasta este predispozitia unei persoane de a ataca conceptele alteia, urmarind astfel sa-i cauzeze o durere psihologica sau o suparare. Aceasta sintagma este sinonima cu „abuzul psihologic”; se extinde de la notiunea potrivit careia un individ isi urmareste atingerea propriilor interese sau satisfacerea propriilor nevoi, pe costul altora.
Astfel de persoane se caracterizeaza prin utilizarea amenintarilor, a ridiculizarilor si a atacurilor la persoana; poate incluzand si mesaje non-verbale, ca ridicarea tonului, tipete, urlete etc.

Desigur, nu ne invata nimeni cum sa facem fata unor astfel de comportamente, probabil singurul lucru care il putem face este sa ne ferim de astel de persoane.

Despre exemplele negative am terminat de vorbit, in postarea viitoare vom aborda tipul de comunicare non-asertiv si de asemenea va voi pune la dispozitie un mic test care sa va ajute sa aflati ce tip de comunicare folositi cel mai des.