Daca as fi fost jurnalist as fi scris un titlu pompos care sa atraga atentia ce ar fi sunat cam asa: "Lant de magazine amendat de OPC pentru practici inselatoare fata de clienti."

Vorbim insa de o situatie personala si drept urmare nu pot decat sa va povestesc o intamplare de pe la jumatatea lunii septembrie. Aflat in City Park Mall Constanta, am decis sa fac si cateva cumparaturi din hypermarketul Cora. Dupa mai bine de jumatate de ora printre raioane si vreo cinci minute de studiat toate tipurile de piept de pui refrigerat, am decis intr-un final sa achizitionez (alaturi de alte produse) o casoleta de piept de pui pe care scria Cora si care, conform pretului de pe casoleta, ar fi trebuit sa coste 16,19 lei (16.99 lei/kg).

Ajuns acasa si studiind bonul fiscal am constatat cu stupoare ca de fapt pretul era mai mare. Cora nu ar fi primul magazin in care un produs are un pret iar la casa de marcat e alt pret. Din nefiricire pentru ei au fost primii la care pretul era trecut pe eticheta produsului iar pe bonul fiscal exista un alt pret.

Intrucat m-am saturat de marile magazine care si-au facut o obisnuinta din a da din umeri atunci cand clientii constata ca au fost pacaliti, am procedat si la depunerea unei sesizari catre Autoritatea Nationala Pentru Protectia Consumatorului.

Valoarea sumei platite in plus nu este mare insa este platita in mod nejustificat pentru ca pur si simplu una scrie pe eticheta produsului si alta pe bonul fiscal.

Mai mult decat atat vorbim de o practica insaletoare, pentru ca dintre toate produsele de acolo, cel ce purta marca Cora era cel mai ieftin. Realitatea a demontrat ca de fapt nu era asa.



Evident cei de la Cora au incercat sa ma duca cu zaharelul, sa imi spuna ca ma asteapta la ei ca sa discut cu seful de magazin intr-o anumita zi. In termenii lor asta era un fel de rezolvare pe cale amiabila. Evident ca nu aveam nici timpul necesar si nici rabdarea necesare de a ma prezenta la magazin pentru a primi diferenta de 2,5 lei dintre pretul de pe eticheta si cel de pe bon.

Colac peste pupaza, printr-un e-mail, cei de la Cora ma asigurau ca au sisteme de verificare prin care se evita astfel de situatii. Intrebarea mea catre ei a fost daca sistemele respective functioneaza.
Imediat dupa incident, cei de la Cora s-au si grabit sa imi trimita "automat" un chestionar prin care eram intrebat despre experienta din magazin. Dupa ce ca eram suparat de faptul ca am fost pacalit de pretul de la raft, am fost intrebat daca starea cosului de cumparaturi a fost buna, acesta avand manerul stricat de fapt. Apoi am fost intrebat daca am fost servit prompt la raionul carmangerie. Alta intrebare neinspirata, pentru ca am stat cinci minute pana a venit cineva. Apoi am fost intrebat repetitiv ce anume m-a deranjat in magazin.

La doua saptamani de la reclamatie, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Constanta mi-a remis si un raspuns prin care ma informeaza ca reclamatia a fost intemeiata. Magazinul a primit o amenda contraventionala de 10.000 lei (100 milioane lei vechi) pentru comportament incorect in relatia cu consumatorii.



Nu este prima data cand apelez la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor pentru a rezolva disputele avute cu diversi operatori economici care si-au facut o obsinuinta din a lua peste picior clientii, siguri fiind de ei ca nu vor pati nimic. Mai mult, noi ca romani suntem obisnuiti sa ne lasam calcati in picioare si sa nu reactionam. Mai mult de atat nu ne cunoastem drepturile si nici nu avem initiativa de a cere dreptatea care ni se cuvine.

Va incurajez astfel sa studiati cu atentie bonurile fiscale si preturile de pe etichete, pentru a mai potoli putin practicile inselatoare ale tuturor hypermarketurilor de pe la noi.