Schimbarile legislative frecvente si dificultatea de a gasi forta de munca adecvata sunt principalele motive pentru care companiile multinationale, cu operatiuni in Romania, decid sa externalizeze.

Studiul “Tendinte de externalizare a serviciilor in companii multinationale” si-a propus sa identifice principalele tendinte de externalizare a serviciilor in Romania, Polonia si Ungaria, in randul companiilor multinationale cu operatiuni in cele trei tari.

Solicitat de catre TMF Group – furnizor global de servicii, cu operatiuni directe in peste 80 de tari -  si realizat de catre GfK, agentie dedicata de cercetare de piata, studiul a analizat opiniile a 30 de manageri financiari si a 31 de manageri de resurse umane, din diferite sectoare de activitate in industrii, servicii si comert, de pe piata locala. Studiul este desfasurat in Romania pentru al treilea an consecutiv.

Cele mai importante rezultate ale studiului includ:

33% dintre managerii financiari din Romania se confrunta cu dificultatea de a ramane in conformitate cu standardele de raportare impuse de catre autoritatile romane sau de catre propria organizatie. Este o crestere de 7% fata de 2015 - cand 26% dintre managerii financiari indicau aceeasi provocare in activitatea lor. Mai mult, 30% au sesizat lipsa unei interfete in comunicarea cu diferite autoritati locale.
Peste 80% dintre managerii de resurse umane din tara au probleme in gasirea fortei de munca potrivite.
32% admit ca au nevoie de asistenta in procesul de recrutare, iar 32% resimt dificultati din cauza schimbarilor dese in legislatia muncii.

Camelia Nita, Managing Director, TMF Romania a observat:
“Nevoia de automatizare si standardizare a diverselor procese de business a crescut considerabil in randul companiilor multinationale care si-au extins afacerile in Romania, determinandu-le sa apeleze la furnizorii de servicii, cum este TMF Group. Aceste decizii sustin obiectivele companiilor de a-si mari productivitatea si de a contracara dificultatea gasirii fortei de munca potrivite.”

Motivele de externalizare:

Atat managerii financiari, cat si cei de resurse umane au recunoscut ca apeleaza la externalizarea serviciilor din departamentele lor pentru a obtine:
adaptabilitate sporita la schimbarile legislative (60% - dublu fata de rezultatele din 2015)
conformitate fiscala (peste 60%) si
reducerea riscurilor de penalitati pentru neconformitate cu reglementarile de TVA si contributii sociale (59%).

Mai mult, 63% dintre respondentii studiului au externalizat cel putin o functionalitate, iar 75% dintre companii au declarat ca si-au crescut veniturile in 2016.

De asemenea, 31% au plasat contabilitatea si raportarea financiara in topul serviciilor pe care le externalizeaza, cu 11 procente mai mult, in comparatie cu 2015.

Serviciile juridic-administrative (corporate secretarial) sunt pe locul doi in randul preferintelor de externalizare (28%), urmate de HR si salarizare (25%), cu 15 procente mai putin decat in 2015.

Rezultatele studiului mai arata ca 44% dintre managerii de resurse umane si financiari intervievati iau in considerare externalizarea mai multor servicii aditionale - 18% ar solicita catre management sustinere externa pentru functiile juridic-administrative, iar 12% ar opta pentru conformitate fiscala.

Beneficiile externalizarii

In ceea ce priveste beneficiile percepute in urma externalizarii, atat profesionistii de HR, cat si cei financiari, apreciaza ca au castigat mai mult timp pentru a se dedica activitatilor de baza din departamentele lor (71%), iar 69% au recunoscut confortul dobandit odata cu reducerea responsabilitatii administrative.

 “In mod firesc, companiile cauta sa minimalizeze riscurile asociate cu instabilitatea legislativa din Romania si, in acelasi timp, sa ramana in conformitate cu reglementarile fiscale”.

“Complexitatea mediului fiscal din 2016 a determinat atat companiile locale, cat si cele globale sa apeleze la suportul specialistilor din domeniu, cum este TMF Group.

“Solutiile noastre de contabilitate, salarizare, resurse umane si juridic-administrative le ofera clientilor nostri stabilitatea necesara administrarii companiei si mentinerii competitivitatii lor pe piata”, a adaugat Camelia Nita.