Trebuie sa recunosc din start că anul acesta am ocolit cat am putut acest concurs de talente numit Eurovision. Pare amuzant că în fiecare an ne dam seama că acest concurs nu mai are treabă cu muzica.

Da, așa este, concurenți precum ABBA sau Celine Dion, ca sa dau doar două exemple, se oripilează când vad cine ajunge să câștige competitia. Da, sunt multi care au o supărare că România nu a ajuns in finală. Poate că avem noi o părere prea bună despre noi sau avem încredere prea mare. Că sa fiu sincer multi ne așteptăm că o piesa sa fie apreciata pentru calități vocale și de interpretare. Doar că nu suntem la The Voice ci la un spectacol de circ, unde ca să ieși în evidență trebuie sa faci ceva. Altfel cum se explică câștigătorii ultimelor ediții, total atipici pentru ce se aștepta un telespectator interesat de calități vocale și melodii serioase.

Daca era o simpla coincidenta am fi spus ok, s-a întâmplat. De fapt, cred că Eurovision a devenit orice altceva decât concurs de muzica când trupa de heavy metal, al cărui nume îmi scapă acum, ne-a lăsat cu gura căscată. De atunci am trecut la câștigători pe baza de scandal politic, a se vedea Ucraina vs Rusia. Am primit cu brațele deschise un travestit cu barbă și nume sugestiv, Conchita Wurst. Desigur lista de controverse continua. Portugalia a câștigat Eurovision pentru prima oară cu o piesa total atipica dar și cu un concurent cu o drama teribilă, era grav bolnav și aproape pe moarte. Evident că atât de sensibili au fost europenii încât toți au plâns de fericire cand a castigat. 

Anul asta lista de controverse a continuat, marea favorita, anuntata cu vreo două luni înainte, a fost o solistă din Israel, un pic mai plinuta, nu ca ar conta, care a cotcodăcit pe scena la propriu. Da, ea spune ca incerca sa ironizeze acele persoane care se folosesc de altii prin imitarea sunetului scos de gaini. Piesa, cu mesaj frumos, ce-i drept, a esuat lamentabil sa fie transmisa corect catre public, ala serios si cu toate tigelele pe casa, tocmai datorita modului de a fi pusa in scena. Colac peste pupaza, Salvador Sobral, castigatorul de anul trecut, se ruga sa nu fie nevoit sa ii dea premiul tocmai acestei soliste. Ghinionul lui, si al celor care inca mai spera ca Eurovision este despre muzica, Netta a castigat cu stilul ei nonconformist. Ma indoiesc din cale afara ca piesa ei va fi difuzata prea des la radio. Ruslana, Loreen si chiar Mans Zelmerlow sunt cativa castigatori recenti care au contat si au avut succes pe radio si tv si care raman si ei cu un gust amar, cel mai probabil.

Semnele de intrebare au ramas si vor ramane in continuare, coincidentele si conotatiile politice sunt din ce in ce mai evidente si ne intrebam daca nu cumva se starnesc discutii inutile prea dese si prea aprinse intre pasionatii de muzica. Inteleg ca finala de la anul va avea loc la Ierusalim, ci nu Tel Aviv, adica exact subiectul ala sensibil si politic pe care UE, SUA si alte tari il tot dezbat de ceva luni incoace.

Anul trecut s-au certat rusii cu organizatorii EBU pentru ca Ucraina a interzis accesul reprezentantei Rusiei pe teritoriul tarii sale. Cu un an inainte castigatoarea a fost o piesa care vorbea despre Crimeea, acel teritoriu anexat de Rusia si preluat de la Ucrainieni. Si exemple de conotatii ale concursului care nu au treaba cu muzica tot exista in ultima perioada.

Se mai comenteaza in ultima perioada cum ca avem niste tari care participa fara sa fie parte din Europa, ca doar e Eurovision. De altfel, Israel nu e parte din Europa, cum nici Australia nu este. Doar ca sunt inscrisi, pentru ca ... platesc cotizatie. Sunt altii care au ales sa zica pas, cum s-a intamplat o perioada buna de timp cu Italia sau cum Turcia, de exemplu, nu mai participa la concurs, desi a fost castigatoare. Despre excluderea Romaniei de acum doi ani, pe motiv de datorii si neplata la EBU, nici nu are rost sa mai vorbim.

Si pentru ca am pomenit de Romania, da, nu am prins finala anul asta si toti s-au grabit sa arunce cu noroi, ba ca piesa a fost proasta si tot asa. Doar ca din pacate nu am avut ce sa trimitem la Eurovision iar reprezentantii care se tot duc acolo nu sunt cei care ii ascultam si la radio sau pe tv. Ultimii care au incercat asta au fost Voltaj, care s-au intors cu coada intre picioare. Dar de ce ar vrea sa se duca, sa zicem, nume precum Andra, Delia, Inna, Antonia, Smiley, Loredana, Stefan Banica, Horia Brenciu, Adi Despot sau Tudor Chirila (juratii concursurilor noastre de muzica) la un concurs unde se castiga pe orice alte considerente decat pe succes in cariera muzicala ?

Opinia personala e ca TVR a ales tot ce s-a putut alege dintre cei inscrisi iar castigatorii au fost alesi de public. Audienta preselectiei nationale si numarul de voturi stranse denota acelasi dezinteres in crestere, datorat nu doar performantelor dezamagitoare ale postului public cat si concursului Eurovision in general. Surpriza sau nu, Feli era considerata favorita preselectiilor, fiind un nume consacrat pe piata muzicala de la noi, insa castigatori au fost The Humans. Faptul ca formatia ce ne-a reprezentat la Lisabona nu s-a calificat in finala iar Moldova a terminat in primele 10 cu o piesa care mie mi-a lasat o impresie foarte proasta arata ca de fapt nu am pierdut nimic ci am iesit putin murdari dintr-un cotet care se umple din ce in ce mai mult de mizerie si pe care cei de la EBU nu se grabesc sa il curete.