Page Nav

HIDE

GRID STYLE

GRID_STYLE

Pages

Articole recente:

latest

Ads Place

De ce este atat de benefica vitamina B12

Vitamina B12 are un rol crucial în derularea proceselor metabolice din organismul uman, având cea mai complexă structură din toată gama de v...

vitamina b12

Vitamina B12 are un rol crucial în derularea proceselor metabolice din organismul uman, având cea mai complexă structură din toată gama de vitamine existente. Organismul nostru nu are capacitatea de a produce această vitamină, astfel că aportul necesar zilnic trebuie asigurat din surse externe.

Carnea și produsele de origine animală sunt principala sursă naturală de vitamina B12, însă, aceasta se găsește ca ingredient într-o serie de produse alimentare și de suplimente alimentare. Din această ultimă categorie, cele mai cunoscute sunt tabletele de vitamina B12, care pot fi procurate cu ușurință din orice farmacie sau magazin de suplimente și produse naturiste.

Dacă nu cunoști, încă, beneficiile pe care această vitamină le are pentru organism, ți le prezentăm, mai jos, pe cele mai importante dintre ele.

Întărește oasele

Odată cu înaintarea în vârstă, densitatea minerală la nivelul oaselor scade și, astfel, apare osteoporoza–afecțiune caracterizată de o fragilitate ridicată a sistemului osos. Riscurile de fracturi sunt foarte mari în cazul pacienților cu osteoporoză, iar partea cu adevărat rea constă în faptul că aceste fracturi se vindeca foarte greu sau chiar deloc. Vitamina B12 menține și îmbunătățește densitatea minerală la nivelul oaselor, care rămân puternice și în cazul persoanelor vârstnice, expuse unui risc mai crescut de osteoporoză.

Previne defecte congenitale

Asigurarea unui aport optim de vitamina B12 este recomandată în cazul femeilor însărcinate, pentru că aceasta este vitală în dezvoltarea și evoluția fătului, reducând riscul unor malformații congenitale. Gravidele cu deficiență de vitamina B12 sunt de trei ori mai predispuse să nască un copil cu malformații congenitale grave. La fel de ridicat este și riscul de naștere prematură sau de avort spontan. Specialiștii susțin că vitamina are un rol major în dezvoltarea creierului și a sistemului nervos al fătului, iar carențele de B12 pot determina o serie de probleme neurologice în cazul copiilor care vor veni pe lume.

Combate și previne anemia

Anemia apare din cauza deficitului de globule roșii din sânge, acestea având un rol esențial în transportul oxigenului către organe. Una dintre cauzele principale ale anemiei este carența de vitamina B12, situație în care globulele roșii din sânge cresc în dimensiune și capătă o formă ovoidă. În mod normal, globulele roșii sunt mici și au o formă sferică, iar modificarea le îngreunează transportul oxigenului către organe. Consecința? O stare generală de slăbiciune și oboseală. Acestea sunt, de altfel, simptomele specifice anemiei, afecțiune care poate fi combătută și prevenită prin administrarea de vitamina B12.

Menține sănătatea creierului

Pe măsură ce îmbătrânim, celulele nervoase din creierul nostru mor și nu mai sunt înlocuite cu altele noi, aceasta fiind, de altfel, explicația pentru pierderile de memorie manifestate, în special, în cazul vârstnicilor. Deseori, aceste pierderi degenerează în demență, maladie incurabilă până în acest moment. Vitamina B12 are rolul de a încetini mult acest proces neurodegenerativ ireversibil, menținând creierul sănătos chiar și la vârste înaintate.

Alungă depresia

Serotonina este o substanță din organismul uman care influențează creierul, fiind responsabilă de controlul stărilor psihice. Un nivel scăzut de serotonină poate duce la apariția depresiei, iar cheia pentru a rezolva afecțiune este reglarea acestei substanțe din organism. Studii recente au stabilit că vitamina B12 are un rol esențial în sintetizarea și metabolizarea serotoninei, îmbunătățind starea psihică a persoanelor intrate în depresie. Specialiștii au notat rezultate mai bune în cazul pacienților care au primit tratament cu antidepresive însoțit de suplimente cu vitamina B12, comparativ cu un alt lot de pacienți care au primit doar tratamentul clasic cu antidepresive.

Vitamina B12 joaca un rol vital in producerea celulelor rosii din sange. Din cauza unui nivel scazut de cobalamina, aceste celule se formeaza mai incet si nu se dezvolta corect.

Fiind mai mari si mai neregulate, celulele rosii din sange devin incapabile sa se deplaseze din maduva osoasa, unde se formeaza, in sange, unde circula in mod normal. Consecinta este dezvoltarea anemiei megaloblastice, o afectiune care trebuie luata in serios.

De fapt, in caz de anemie, corpul nu mai este capabil sa transporte oxigenul catre organele vitale, iar acest lucru se manifesta la nivel fizic prin oboseala si slabiciune.

Carenta de B12 are drept consecinta cresterea nivelului de homocisteina.

Tensiunea arteriala mare si nivelul ridicat de homocisteina, care nu pot fi reglate in mod corespunzator, sunt asociate unui risc crescut de infarct.

Desi studiile nu au reusit sa demonstreze relatia dintre cobalamina si sanatatea inimii pentru moment, prin mentinerea nivelului de B12 sub control evitam, cu siguranta, efectele secundare.

Vitamina B12 se gaseste in toate produsele de origine animala. Produsele din regnul plantelor nu o contin.

In alimente, B12 se afla in cantitatea cea mai mica, deoarece continutul este numarat in micrograme si nu in miligrame.

Cele mai bune surse de vitamina B12 sunt organele, in special:

  • ficatul de vita (65 µg / 100 g),
  • ficatul de vitel (60 µg / 100 g),
  • ficatul de miel (43 µg / 100 g),
  • rinichii (30 pana la 70 µg / 100 g )
  • pateul de ficat (13,5 µg / 100 g).

Anumite fructe de mare furnizeaza, de asemenea, cantitati mari de cobalamina, in special scoicile gatite (39 µg / 100 g) si stridiile crude (14,5 µg / 100 g).

Pestii, mai ales cei grasi, sunt surse bune de vitamina B12:

  • macroul si heringul (15 pana la 19 µg / 100 g),
  • conservele de sardine (14 µg / 100 g),
  • conservele de ton (4 µg / 100 g) .

Dintre carnuri, cea de iepure contine cea mai mare cantitate de cobalamina (10 µg / 100 g), urmat de carnea de vita si mistret (5 µg / 100 g), gasca (4 µg / 100 g), miel si rata (3 µg / 100 g).

Nu in ultimul rand, vitamina B12 se gaseste in produsele lactate si anume in branzeturi.

Se pare ca o forma de vitamina B12 ar fi prezenta in alge, cum ar fi spirulina sau nori. Dar, conform unor studii, organismul uman asimileaza greu aceasta forma. Alte studii au rezultate contradictorii, astfel incat, in prezent, nu este clar daca algele marine pot fi o sursa valoroasa de vitamina B12 sau nu.

Niciun comentariu

Comentariul va fi postat dupa aprobare

ADS