Anul acesta am avut intentia de a imi porta numarul de telefon de la operatorul existent la altul, nemultumit fiind de oferta de loializare. Procesul nu era unul nou pentru mine dar intreaga experienta mi-a lasat un gust amar.

Daca doriti sa va portati un numar de telefon va sfatuiesc sa fiti foarte atent la drepturile pe care le aveti si sa cititi cu atentie documentele pe care le semnati atunci cand mergeti sa va portati.

Se intampla foarte des sa fiti sunat de operatorul la care vreti sa plecati pentru a vi se face o contraoferta dupa ce acesta primeste cererea dvs.

Nu am sa dau numele operatorului, insa povestea mea a fost cam asa: vechiul operator mi-a facut o contraoferta ce nu putea fi refuzata si am decis sa ma duc sa anulez cererea de portare. Angajatii noului operator au refuzat sa imi rezolve problema si mi-au comunicat ca nu mai pot face nimic si ca sunt obligat sa raman la ei... desi termenul de portare nu expirase si nici procesul nu avusese loc. In realitate incercau doar sa profite de faptul ca nu imi cunosteam drepturile si nici nu citisem documentele pe care le semnasem.

Iata ce spune si ANCOM cu privire la procedura de portare a unui numar de telefon si cum puteti anula o astfel de procedura:

Anularea cererii de portare a unui numar de telefon se face doar la furnizorul la care solicitantul a intenționat sa se porteze, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de momentul stabilit pentru realizarea portarii.

Anularea portarii

Anularea portarii se face printr-o cerere, care trebuie depusa, preferabil, la reprezentanta operatorului unde a fost solicitata initial portarea. Daca utilizatorul dorește sa solicite anularea procesului de portare, trebuie sa țina cont de faptul ca are la dispoziție o perioada foarte scurta. Cererea trebuie depusa cel mai târziu cu 24 de ore înaintea momentului convenit pentru realizarea portarii. În cazul depașirii acestui termen, portarea numarului va fi finalizata.

Întreaga perioada de portare este, în conditii normale, de 3 zile lucratoare. În cazul în care momentul inițial convenit pentru portare este într-o zi de luni, iar intervalul orar transmis de furnizorul acceptor este luni dimineața, cererea trebuie depusa pâna cel târziu joi seara (din saptamâna anterioara), iar daca intervalul orar este în a doua parte a zilei, cererea trebuie depusa pâna cel târziu vineri în prima parte zilei.

Formularul tip, care trebuie completat pentru a iniția anularea portarii, poate fi obtinut de la furnizorul acceptor (noul furnizor), fiind disponibil și pe pagina de internet a acestuia, sau de pe www.portabilitate.ro. 

Numarul provizoriu

Pe parcursul procesului de portare, furnizorul în reteaua caruia se doreste portarea poate aloca utilizatorului un numar de telefon provizoriu, pentru ca acesta sa beneficieza deja de noua oferta. Furnizorul acceptor trebuie, însa, sa asigure și posibilitatea portarii unui numar de telefon fara alocarea unui numar provizoriu.

Daca accepta numarul provizoriu, la depunerea cererii de portare utilizatorul are doua opțiuni în cazul în care portarea nu se finalizeaza: sa continue relația contractuala cu furnizorul acceptor care îi va furniza servicii prin intermediul numarului provizoriu (adica sa aiba un contract și cu acest furnizor) sau sa renunțe la numarul provizoriu și implicit la contractul aferent acestuia. Furnizorul acceptor are obligația sa informeze utilizatorii despre aceste opțiuni. 

Obligațiile furnizorilor implicati în portare

Operatorii de telefonie trebuie sa ofere utilizatorilor, gratuit, toate informațiile legate de procesul de portare, inclusiv prin intermediul serviciului de relații cu clienții și pe pagina proprie de internet. În același timp, operatorii sunt obligati sa puna la dispoziția utilizatorilor, în cadrul oficiilor comerciale, formularele necesare portarii, precum și procedura de depunere, de validare si de anulare a cererii de portare.

În cursul anului 2020, Autoritatea a primit în total 144 de petiții privind procesul de portare, din care 34 s-au referit la anularea procesului de portare și 12 la alocarea numerelor de telefon provizorii. În prima jumatate a acestui an, au fost primite 78 de petiții, din care 22 au avut ca subiect anularea portarii și 3 alocarea de numere provizorii.

ANCOM recomanda utilizatorilor sa analizeze cu atenție contractele pe care le semneaza, acordând o atenție sporita documentelor destinate procesului de portare, în special secțiunii referitoare la alocarea numarului provizoriu, și, nu în ultimul rând, sa ceara de la furnizorul acceptor exemplarele documentelor semnate (cereri de portare, de anulare, contracte etc.) și sa le pastreze. 

Ce, cum si unde reclami?

În cazul în care întâmpina dificultati pe parcursul procesului de portare, utilizatorul poate face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se poate adresa și la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.