Ca reacţie la creşterea poluării cu deşeuri de plastic la nivel global şi local, România va lansa în 2022 primul său program naţional de colectare şi reciclare a ambalajelor de plastic, sticlă şi metal pentru băuturi. Sistemul Garanţie-Returnare va duce la colectarea a peste 3 miliarde de ambalaje pentru băuturi numai în primul an, spune expertul global în colectare şi reciclare TOMRA.

TOMRA a deschis anul acesta o filială în România şi a înfiinţat deja o reţea naţională de service, oferind asistenţă completă organizaţiilor şi instituţiilor care vor opera punctele de returnare. TOMRA a vândut peste 450 de echipamente automate de preluare în România, 240 dintre ele fiind deja în funcţiune, iar altele în teste.

Poluarea cu deşeuri de plastic şi alte deşeuri de ambalaje a devenit un fenomen răspândit în întreaga lume. Numai în Europa, peste 25 de milioane de tone de deşeuri de plastic sunt generate în fiecare an, dar mai puţin de 30% din deşeuri sunt colectate sau reciclate. Directiva UE privind materialele plastice de unică folosinţă cere statelor membre să colecteze minim 77% din sticlele de plastic de unică folosinţă (inclusiv cu capac ataşat) până în 2025, şi respectiv 90% până în 2029.

Reguli noi pentru reciclarea ambalajelor de plastic, sticlă şi metal pentru băuturi în România

România se apropie cu rapiditate de termenul limită pentru lansarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) în octombrie 2022, pentru a combate poluarea cu deşeuri de ambalaje de băuturi, în conformitate cu legislaţia UE. În octombrie 2021, Guvernul a aprobat o hotărâre prin care se reglementează sistemul garanţie - returnare, potrivit căreia consumatorii vor plăti o garanţie de 0,50 lei la achiziţia unei băuturi în magazin. Odată consumată băutura, pentru a-şi recupera garanţia, consumatorii vor trebui să aducă ambalajul gol la un punct de returnare. Garanţiile sunt apoi rambursate pe loc consumatorilor. Sistemul include ambalaje primare de unică folosinţă de sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L şi 3L pentru băuturi.

Producătorii, importatorii, distribuitorii şi retailerii se pregătesc pentru schimbările operaţionale care urmează. Compania norvegiană TOMRA, cel mai mare producător global de echipamente automate de preluare utilizate în cadrul sistemelor de garanţie-returnare, este pregătită să susţină comercianţii şi celelalte organizaţii din România în demersurile pentru implementarea sistemului. TOMRA a deschis anul acesta o filială în România şi a dezvoltat deja o reţea naţională de service care asigură asistenţă completă organizaţiilor şi instituţiilor care vor opera punctele de returnare.

„În România avem o şansă  unică să facem o schimbare de direcţie şi să învăţăm din ce au testat şi implementat deja cu succes alte ţări. Comercianţii, producătorii şi autorităţile publice locale pot face din SGR o poveste de succes, dacă vor adopta bunele practici demonstrate şi tehnologie best-in-class”, spune Dorin Mihai, Director General TOMRA Collection România.



La nivel mondial, TOMRA este partenerul preferat de retaileri, 7 din 10 echipamente automate de preluare existente în lume fiind produse de TOMRA. Compania norvegiană are aproximativ 80.000 de echipamente automate de preluare instalate în 60 de ţări, colectând anual peste 40 de miliarde de ambalaje pentru băuturi puse pe piaţă la nivel global.

În România, TOMRA a comercializat deja peste 450 de echipamente automate de preluare. Dintre acestea, peste 240 de echipamente sunt operaţionale la doi dintre cei mai mari retaileri din România, în timp ce alţi retaileri testează în prezent echipamentele de colectare TOMRA.

Primele echipamente TOMRA au fost instalate în România începând cu 2012, în cadrul unui proiect voluntar, şi de atunci au colectat peste 571 de milioane de PET-uri, 63 de milioane de doze de aluminiu şi 34 de milioane de sticle.

„În cadrul sistemului de garanţie-returnare ce urmează a fi lansat în curând, estimăm că în primul an de funcţionare vor fi instalate aproximativ 3.000 de echipamente ce vor colecta peste 3 miliarde de ambalaje, post consum. În 3 ani vor fi funcţionale peste 5.000 de echipamente ce vor devia de la gropile de gunoi aproximativ 6 miliarde de ambalaje pentru băuturi începând cu anul de maturitate.”, adaugă Dorin Mihai.

Sistemele de Garanţie-Returnare au dus la creşterea gradului de colectare la nivel global

Sistemele de garanţie-returnare şi-au demonstrat deja eficienţa: de exemplu, rata medie europeană de colectare pentru ambalajele de plastic pentru băuturi în ţările fără un astfel de program este de 47%, în timp ce în cele cu sisteme de garanţie se colectează în medie 94% din aceste ambalaje.


Cum funcţionează un Sistem de Garanţie-Returnare (sursă: TOMRA)

Numai în ultimii trei ani, cel puţin 22 de state sau ţări, printre care Anglia, Portugalia şi unele state din Australia, s-au angajat să modernizeze sau să implementeze sisteme de garanţie-returnare, numărul total la nivel global ajungând rapid la peste 60. Germania este campioană mondială la reciclarea ambalajelor de băuturi, sistemul său de garanţie atingând o rată de returnare de 98%. Tot în clasamentul celor mai performante sisteme se află şi Danemarca cu o rată de returnare de 92%.

Mai aproape de România, Slovacia lansează şi ea un sistem de garanţie-returnare pentru ambalajele de unică folosinţă pentru băuturi, de la 1 ianuarie 2022. Aproximativ 1,3 miliarde de astfel de ambalaje sunt vândute anual în Slovacia, iar până la sfârşitul anului 2022 se urmăreşte colectarea a cel puţin 60%. Obiectivele de colectare vor creşte la 80% până la sfârşitul anului 2023 şi la cel puţin 85% până la sfârşitul anului 2024. Din 2025, cu 4 ani mai devreme decât termenul stabilit prin directiva europeană, Slovacia îşi propune să atingă obiectivul de colectare de cel puţin 90% pentru ambalajele de plastic şi metal. Conform informaţiilor din cadrul organizaţiei centrale Správca zálohového systému n.o., din ianuarie 2022 vor exista peste 2.000 de puncte de colectare în magazinele din Slovacia. TOMRA estimează că numărul de echipamente automate de preluare din Slovacia va creşte la 1.700, iar restul magazinelor mai mici vor colecta manual.

TOMRA are instalaţii de preluare automată în peste 60 de pieţe şi o lungă istorie în inovarea colectării automate: inventarea primului echipament automat de preluare (RVS) din lume, lansarea primului sistem de recunoaştere instantanee 360 ​​de grade pentru recipiente, crearea primei platforme Internet of Things (IoT) precum şi a primei aplicaţii de colectare pentru consumatori.