schimbările climatice

Multe dintre cele mai mari companii din lume nu reușesc să-și atingă propriile obiective privind combaterea schimbărilor climatice, potrivit unui studiu efectuat pe 25 de corporații.

De asemenea, marile compannii exagerează în mod obișnuit sau raportează greșit progresul lor, spune raportul New Climate Institute.

Google, Amazon, Ikea, Apple și Nestle sunt printre cei care nu reușesc să se schimbe suficient de repede, susține studiul.

Corporațiile sunt sub presiune să-și reducă impactul asupra mediului, deoarece mai mulți consumatori doresc produse ecologice.

Unele dintre companii au declarat pentru BBC News că nu sunt de acord cu unele dintre metodele utilizate în raport și au spus că s-au angajat să ia măsuri pentru a reduce schimbările climatice.

Firmele analizate reprezintă 5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, se arată în raport - ceea ce înseamnă că, deși au o amprentă de carbon uriașă, au un potențial enorm de a conduce în efortul de a limita schimbările climatice.

„Accelerarea rapidă a angajamentelor corporative în materie de climă, combinată cu fragmentarea abordărilor, înseamnă că este mai dificil ca niciodată să se facă distincția între liderul climatic real și cel nefundamentat”, spune studiul.

Autorul studiului, Thomas Day, a declarat pentru BBC News că echipa sa a vrut inițial să descopere bune practici în lumea corporativă, dar au fost „ extrem de surprinși și dezamăgiți de integritatea generală a afirmațiilor companiilor”.

Amazon a declarat în declarația sa: „Ne-am stabilit aceste ținte ambițioase pentru că știm că schimbările climatice sunt o problemă serioasă și că este nevoie de acțiuni acum mai mult ca niciodată. Ca parte a obiectivului nostru de a atinge zero carbon net până în 2040, Amazon se află pe o cale pentru a ne alimenta operațiunile cu energie 100% regenerabilă până în 2025.”

Și Nestle a comentat: „Salutăm controlul asupra acțiunilor și angajamentelor noastre cu privire la schimbările climatice. Cu toate acestea, raportul Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM) al New Climate Institute nu înțelege abordarea noastră și conține inexactități semnificative”.

Monitorul de responsabilitate climatică corporativă a fost realizat de organizațiile non-profit New Climate Institute și Carbon Market Watch.

Acesta a analizat strategiile declarate public ale firmelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru a ajunge la zero net.

O țintă pe care oamenii de știință spun că lumea trebuie să o atingă până în 2050 pentru a limita creșterea temperaturii globale, înseamnă că nu se adaugă la cantitatea de gaze cu efect de seră din atmosferă.

A realiza aceasta înseamnă reducerea cât mai mult posibil a emisiilor, precum și echilibrarea celor rămase prin eliminarea unei cantități echivalente.

Companiile își stabilesc propriile obiective. De exemplu, Google promite să fie fără carbon până în 2030, în timp ce Ikea se angajează să fie „pozitiv pentru climă” până în 2030.

Emisiile sunt create de orice, de la transportul de mărfuri, până la energia utilizată în fabrici sau magazine. Contează și amprenta de carbon a culturilor sau a tăierii copacilor.

Studiul a acordat fiecărei firme un rating de „integritate”. S-a constatat că unii s-au descurcat relativ bine în reducerea emisiilor, dar că toate corporațiile si-ar putea îmbunătăți progresy=ul. Niciuna din companii nu a primit un rating de „integritate ridicată”.

Studiul a evaluat factori precum dezvăluirea anuală de informații cu privire la rata emisiilor; oferirea unei defalcări a surselor de emisie; și dezvăluirea informațiilor într-un mod ușor de înțeles.

Acesta a concluzionat că, în ansamblu, strategiile în vigoare - dacă ar fi implementate - ar reduce emisiile cu cel mult 40%, nu cu 100%, așa cum se tot folosește în termenul „zero net”.

Doar trei dintre cele 25 de companii s-au angajat în mod clar să elimine 90% din emisiile de carbon din lanțurile lor de producție și aprovizionare. Acestea sunt Maersk, Vodafone și Deutsche Telekom.

Modul în care companiile vorbesc despre angajamentele lor climatice este, de asemenea, o mare problemă, spune studiul. Există un decalaj mare între ceea ce spun companiile și realitate, spune domnul Day - și consumatorilor probabil că le este dificil să determine adevărul.

„Pretențiile care sună ambițioase ale companiilor sunt prea des lipsite de substanță reală”, explică el. „Chiar și companiile care se descurcă relativ bine își exagerează acțiunile”.

Domnul Day, a cărui echipă a petrecut săptămâni întregi studiind documente, a spus că o persoană obișnuită care încearcă, de exemplu, să aleagă o piesă de mobilier, o tehnologie sau să cumpere alimente în supermarket, ar avea dificultăți să ia o decizie informată.

El a spus că unul dintre cele mai controversate domenii a fost cel cunoscut sub denumirea de emisii din aval sau din amonte - cele care sunt create de activități legate indirect de o companie.

De exemplu, raportul spune că 70% din amprenta climatică a Apple este creată de emisiile din amonte, inclusiv de consumul de energie electrică de către consumatorii care folosesc telefoane, laptopuri și alte produse Apple. Multe companii nu au inclus aceste emisii în planurile lor climatice.

Ikea a declarat pentru BBC News că salută „dialogul și controlul” angajamentelor și obiectivelor companiilor în materie de climă, pentru a se asigura că acestea sunt „aliniate cu știința de 1,5°C”.