Recent

latest

Moldova interzice canalele și emisiunile de știri rusești

Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a promulgat o nouă lege care interzice difuzarea știrilor TV rusești și a analizelor politice în țară.

joi, iunie 23, 2022

/ by Bogdan Chirea
moldova stiri

Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a promulgat o nouă lege care interzice difuzarea știrilor TV rusești și a analizelor politice în țară.

Legea Securității Informaționale, care are ca scop contracararea propagandei ruse despre războiul din Ucraina, va rămâne în vigoare și după ridicarea stării de urgență în Republica Moldova impusă în urma invaziei Ucrainei.

Noua lege interzice știrile și analizele politice din țările care nu au ratificat Convenția privind televiziunea transfrontalieră. Se mai spune că 50% din conținutul TV trebuie să provină din UE, SUA și țările care au ratificat convenția.

În mod concret, posturile de televiziune din Republica Moldova nu vor putea difuza decât filme, seriale, programe muzicale sau emisiuni de divertisment ruse.

În fapt, interdicţia de a difuza emisiuni de ştiri - care a fost deja decisă în 2017 şi apoi anulată în 2020 - este în vigoare de la începutul ofensivei ruse în Ucraina.

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea Securităţii Informaţionale la începutul acestei luni.

Potrivit unei analize a publicației Ziarul De Gardă, 3 posturi de televiziune ce difuzează pe teritoriul R. Moldova și au printre cele mai mari audiențe sunt deținute de cetățeni ai Federației Ruse. Este vorba despre posturile Prime Moldova, Accent TV și RTR Moldova. Postul N4, la rândul său, are afilieri de rudenie cu fondatorii RTR Moldova.

Posturile Prime Moldova și Accent TV și-au schimbat proprietarii în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021. Posturile nu-i mai aparțin fiului fostului procuror general al Rusiei, Igor Ceaika, partener al fratelui fostului președinte Igor Dodon, Alexandru Dodon, în cadrul câtorva companii. Ceaika deținea cele două posturi în R. Moldova împreună cu Vadim Ciubară, un apropiat al lui Igor Dodon.

Un alt post de televiziune controlat de Rusia este RTR Moldova, deținut de compania „TV-Comunicaţii Grup” SRL. Acesta este deținut în proporție de 50% de o organizație non-guvernamentală din Rusia.

Cele mai importante posturi TV din Moldova se află sub controlul unor oameni de afaceri și politicieni locali, dar sunt și televiziuni controlate de cele mai mari bănci de la Moscova, sau cu proprietari de la Tiraspol.

Astfel cele mai multe posturi TV sunt deținute de milionarul Vlad Plahotniuc. Potrivit declarației prezentate de către compania General Media Group Corp, aceasta deține posturile Publika TV, Prime TV, Canal 2 și Canal 3, iar singurul acționar al acesteia este Vlad Plahotniuc. Totodată, Plahotniuc mai deține și posturile de radio - Publika FM, Muz FM și Maestro FM.

Şi Jurnal TV a făcut publică declarația pe site-ul oficial. Potrivit documentului, proprietarul/beneficiarul postului de televiziune Jurnal TV este Victor Ţopa. Omul de afaceri deține această televiziune prin intermediul firmei germane Rheinstein Media Management Germany GMBH, care este fondatoare a Jurnal de Chișinău Plus SRL. Rheinstein Media Management Germany GMBH mai este fondatoare la alte patru firme din domeniul media din Moldova.

Și Realitatea TV a publicat declarația depusă la CCA cu informația privind beneficiarul final al postului. Potrivit documentului, beneficiarul final al Realitatea TV este Dumitru Țîra. Oficial postul Realitatea este deținut de HB Media SRL, care are fondator MMDT SRL, care la rândul ei este deținută de MDT Business SRL. Abia la ultima Dumitru Ţîra apare ca fondator.

Deputatul Chiril Lucinschi declară că deține 100% din Analiticmedia-Grup, companie care este proprietarul postului TV7. Parlamentarul mai declară că deține 100% din Bravo TV SRL care deține drepturile și licența de emisie pentru postul de televiziune TNT Bravo.

La PRO TV Chișinău și Acasă în Moldova situația este mai dificilă. Postul a prezentat o informație precum că proprietar/beneficiar sunt un șir de companii offshore, ceea ce l-a făcut pe președintele CCA, Dinu Ciocan, să afirme că postul TV, ar putea fi sancționat pentru neprezentarea numelui beneficiarului companiei, așa cum cere legislația. Deținătoarea licențelor audiovizuale pentru Pro TV și Acasă în Moldova este societatea PRO Digital SRL, a cărei unic fondator este compania CME Media Enterprises B.V.

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Translate

libris.ro
Nu pierde
© all rights reserved
made with by templateszoo