alimentele tiktok

Utilizatorii de pe TikTok sunt încurajați să promoveze produse alimentare și băuturi nesănătoase de către producătorii lor, potrivit cercetărilor din British Medical Journal.

Transformându-i în „ambasadori de brand” neoficiali, mărcile sunt capabile să ajungă la un public mai larg prin marketingul lor.

Autorii studiului, publicat în revista cu acces deschis BMJ Global Health, spun că au arătat că „TikTok este o sursă emergentă de marketing alimentar nesănătos”. 

Potrivit Statista, peste 40% dintre utilizatorii TikTok la nivel mondial au vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, iar 25% au între 10 și 19 ani.

În septembrie 2021, TikTok avea o bază zilnică medie de utilizatori de aproximativ un miliard de persoane.

Aplicația - în care utilizatorii pot viziona sau crea videoclipuri scurte - este extrem de populară în rândul copiilor, care sunt foarte influențați de preferințele alimentare, achizițiile și solicitările lor, bazate pe expunerea la marketingul online.

Autorii studiului spun că descoperirile arată necesitatea unor politici mai puternice pentru a proteja copiii de impactul nociv al acestui tip de marketing asupra dietelor și sănătății lor.

În încercarea de a evalua efectul marketingului de alimente și băuturi nesănătoase pe TikTok, cercetătorii au analizat tot conținutul postat de conturile celor 16 mărci de top de alimente și băuturi nealcoolice din iunie 2021.

De asemenea, a fost evaluat conținutul generat de utilizatori, creat ca răspuns la provocările hashtagurilor de marcă.

Cel puțin 539 de videoclipuri au fost postate în cele 16 conturi din 2019 până în 2021, videoclipurile avân în medie medie 63.400 de vizionări, 5.829 de aprecieri, 157 de comentarii și 36 de distribuiri.

Din conținutul generat de utilizatori instigat de mărci prin provocări cu hashtag, numărul total de vizualizări colective pentru provocări a variat între 12,7 milioane și 107,9 miliarde.

Cercetătorii au declarat: „Studiul nostru a arătat că TikTok este o sursă emergentă de marketing alimentar nesănătos, inclusiv cea creată de utilizatori la instigarea mărcilor. Având în vedere popularitatea TikTok în rândul copiilor, descoperirile noastre susțin necesitatea unor politici care să protejeze copiii de efectele nocive ale impactului marketingului alimentar, inclusiv pe platformele de rețele sociale”.

Deși acceptă că studiul este observațional și nu poate stabili cauzalitatea, ei avertizează că „analiza unui eșantion de conținut generat de utilizatori relevant pentru marcă creat ca răspuns la aceste [provocări hashtag] a arătat că provocările hashtag-urilor de marcă transformă efectiv utilizatorii de pe TikTok în „ambasadori neoficiali ai mărcii””.

Ei au găsit, de asemenea, videoclipuri postate de utilizatori care „par să fi fost plătiți”, cum ar fi influenți, au atras de aproape 10 ori mai multe aprecieri pe videoclip decât cele pentru care nu păreau să fie plătite.

Într-o declarație pentru Euronews Next, un purtător de cuvânt al TikTok a declarat: „Siguranța comunității noastre este o prioritate de top, motiv pentru care avem politici publicitare clare cu privire la ceea ce este și ce nu este permis să fie promovar pe TikTok. Politicile noastre stabilesc în mod explicit că reclamele pentru alimente HFSS nu ar trebui să includă un anumit apel de cumpărare și nu ar trebui să se adreseze utilizatorilor cu vârsta de 16 ani și sub”.