Ca să fiu sincer nu cred că puteam să găsesc un titlu mai bun. De câteva zile fluxul meu de noutăți, ba că e vorba de Facebook fie de Google News, mă tot asaltează cu opinii care blamează supermarketul Auchan că a înlocuit casele de marcat tradiționale cu unele self-pay.

Ca să ne înțelegem, dacă ai fost vreodată la un hypermarket, casele de marcat tradiționale, nu au fost niciodată toate deschise, ci jumătate din ele erau deservite de un casier, restul săteau închise. Tehnologia și evoluția le-au permit lanțurilor de la noi din țară să realizeze că e mai eficient să reducă numărul de case tradiționale, care oricum erau închise, transformându-le în case automate, sau self-pay.

Revenind la titlul din postare vreau doar să evidențiez că a devenit obositor să urmăresc comentarii de la fel și fel de indivizi, unii dintre ei se dau influenceri sau trăiesc după urma validării opiniilor proprii de către alții. Sunt persoane publice, politicieni sau polițiști, transformați în influenceri, care se arată ofuscați că le este greu să scaneze un coș întreg de produse. Pare penibil, dacă stai să te gândești la faptul că în plus față de scosul produselor din coș și așezatul pe bandă, treci pur și simplu produsul prin fața unui scanner și-l pui înapoi în coș ... lucru pe care oricum îl făceai și înainte. Ahhh, și ești asistat în caz că ai probleme.

Al nostru politician sărac, care donează oricum tot ce câștigă ... dar și un alt polițist, care preferă să plătească în numerar, spun că de fapt ei sunt îngrijorați pentru locurile de muncă ale oamenilor. Oamenii ăia de la case, au fost însă transformați în consilieri de vânzări și în loc de o casă de marcat, se ocupă acum de mai multe case, asistând clienții atunci când au probleme.

Ce este și mai amuzant este că acești oameni, care exploatează de fapt un subiect apărut în trending și postează propriile povești, o fac ca și cum abia acum au văzut că mai toate marile lanțuri de hypermarket-uri sau supermarket-uri de la noi au sistemul implementat de ceva timp. Aș îndrăzni să spun că au trecut mai bine de 4 ani de la momentul când Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland sau Lidl au început să scoată din casele de marcat neutilizate și să le facă loc celor unde poți scana singur și achita cu cardul produsele. Există în continuare case unde se poate achita chiar și cu cash. În loc de două case, retailerii au obținut vreo 6 case... deschise tot timpul.

Știați că la Carrefour îți poți scana singur produsele prin intermediul aplicației chiar din momentul ridicării de pe raft și așezarea lor în coșul de cumpărături ? Și că la casa de marcat self-pay tot ce trebuie să faci este scanezi codul din aplicație, fără să mai scoți toate produsele din coș ?

Ce-i așa de rău în asta ?

Urmăritorii influencerilor, despre care vorbeam mai sus, sunt o resursă de opinii amuzante. De exemplu cei care preferă să achite cash la casele de marcat și țin neapărat să o înjure pe tanti casiera că se mișcă greu cred că așa au ei independență financiară. În opinia lor dacă plătești cash, ANAF nu te poate verifica... Aproape că nici nu are rost să le explici că acei bani intră într-o casă de marcat sau că fiscul nu vrea să știe neapărat cât are Marian Simion pe card. ANAF e interesată ca vânzătorul X să raporteze toate vânzările și să plătească taxele aferente.

Independență financiară, în care ANAF nu te vede, e aia când dai șpagă sau mită, când furi ceva și apoi îl vinzi la jumătate de preț ... Independența financiară e aia când ești influencer, ai contracte publicitare de mii de lei sau euro cu diferite branduri pe care le promovezi, dar nu declari ce sume ai primit sau spui că a fost barter (adică schimb pe schimb). Influencerul face reclamă și brandul îți oferă căruciorul pentru bebeluși de 2000 de euro pe care l-ai văzut cu soția. Independența financiară e aia când ești politician, încasezi un salariu de câteva sute de mii de lei, pe care îl donezi, iar singura ta avere e o mașină veche dar te afișezi la televizor cu o nuntă de zeci de mii de euro fără ca ANI sau ANAF să știe de unde ai avut banii. Independența financiară e aia când ești patron și ai un angajat căruia îi faci contract de 4 ore dar îl pui să muncească 10 ore. Independența financiară e aia când te faci patron, faci datorii la stat, candidezi la o funcție de deputat sau senator, devii membru de partid, faci donații și sponsorizări și obții în parlament legi care te scutesc de taxe sau de plata unor datorii. Evident, sponsorizările sunt cash, fără ca ANAF să știe.

De regulă cei care vor independența financiară nu fac parte din categoria oamenilor cinstiți pe care i-aș înțelege dacă s-ar plânge că nivelul de impozitare este prea mare și că nu rămân cu nimic după munca lor dar iau atitudine și aleg să nu îi mai lase pe aceiași oameni să conducă țara.

Pe ăștia care se plâng că ANAF le poate vedea veniturile și cheltuielile i-aș întreba:

- Ce anume aveți de ascuns ?

- Sunteți de acord cu evaziunea fiscală ?

- De unde credeți că are bani statul pentru investițiile pe care le tot cereți ?

- Dacă statul român e condus doar de hoți, ce înseamnă pentru voi "independența financiară" ? 

- Dacă ești jurnalist care doar scrie ca să facă trafic, dar ai avut contract cu statul ca să scrii despre COVID, de unde crezi că te-a plătit guvernul ca să faci lobby ?

Evident, au fost exprimate numeroase puncte de vedere în legătură cu modernizarea retailului în România și mărirea numărului de case de marcat self-pay, printre care și unul al unui fost casier care nu este de acord cu reacțiile negative.

"După cum bine știți, în ultima vreme, datorită apariției caselor de marcat self-scan în Auchan, au izbucnit reacții negative ale românilor asupra retailer-ului Auchan, chiar și George Simion și Marian Godină au avut reacții negative la acest lucru. Eu țin să contrazic toate reacțiile negative și vă spun și de ce. Eu am lucrat 3 luni de zile la Kaufland, în 2019, lucram atât la casa de marcat, cât și pe raion. 

Pe lângă faptul că stai ore bune nemișcat în fața casei de marcat, făcând același lucru încontinuu, mai dai și de tot felul de oameni, unii mai cu chef de ceartă, alții cu întrebări stupide, alții care stau o ora să scoată banii din portofel și alții oameni care te înjură că de ce așteaptă mult la coadă. Și stresul care apare în momentul în care te pierzi la numărat banii și nu știi să dai restul de bani. Casele self-scan sunt bine venite fix din cauza că faptului că tu ca și casier nu mai ai de a face cu aspectele descrise mai sus. Clienții își scanează singuri produsele, iar "foștii" casieri stau tot timpul lângă casele self-scan pentru a ajuta clienții nepricepuți. Alți foști casieri sunt repartizați tot in magazin, dar pe alte funcții. Deci ipoteza că au fost dați oameni nevinovați afară, pică din start. Din contră, angajații au scăpat de stresul funcției de casier. Deci, ideea caselor de marcat self-scan este o idee bună și sper să fie implementată și de  alte magazine", a scris acesta pe un forum.

"Am lucrat și eu într-un hipermarket și confirm, pe lângă lucratul în ture și salariul de tot râsul, de departe cea mai mare problemă era interacțiunea umană. Puține joburi implică suportat mai mulți oameni oribili, veniți doar pe ceartă și pe vărsat frustrări. Toți Doreii și toate Lenuțele te tratează ca pe un sclav, urlă la tine că nu au fost ei în stare să citească prețul la raft, te înjură pentru că au de așteptat la coadă, urlă la tine să te miști mai repede, toți se grăbesc de zici că le ard casele. Așa sunt majoritatea clienților, ceva îmi zice că ăștia speriați de self scan sunt din categoria asta, probabil chiar sunt speriați cu adevărat, că nu o să mai aibă pe cine să își verse frustrările.", i-a răspuns un alt fost casier.

E evident, destul de clar, că există casieri sau foști casieri care se bucură de această idee. Dar, așa cum am observat și eu, pot fi unii casieri care nu sunt chiar încântați că nu mai stau pe scaun ci în picioare pentru a supraveghea mai multe case.

Și pe lângă opiniile celor nemulțumiți că trebuie să-și scaneze singuri produsele, există, totuși oameni mai raționali:

"Se plictisea lumea de Bîstroe iar achitările din justiție, plagiatele, pierderea banilor din PNRR, corupția din vămi și azilele transformate în lagăre erau subiecte prea nesemnificative/puerile. Asta până când a apărut din neant ideea caselor self-scan, o idee ușor de digerat și despre care toată lumea și cățelul lor au o părere. Mai adăugăm la rețetă o opinie marca Marian Godină și una George Simion pentru popularizare, presărăm cu puțin populism de la partidele consacrate pentru gust și avem un scandal proaspăt, gata de ocupat mințile cetățenilor pentru următoarele zile." 

Aș adăuga propria părere și aș spune că folosesc aproape exclusiv casele self scan și self pay când sunt singur la cumpărături. Urăsc să stau la o casă de marcat unde aștept să se miște mai repede clienții, marea majoritate plătitori tot cu cardul... sau să mă cert cu vreo individă care susține că are prioritate.

Casele de marcat cu casieri nu vor dispărea în totalitate, poți achita în continuare cu cash, să pui produsele pe bandă, să aștepți să ți le scaneze doamna casieră și apoi le pui din nou în coș. Mai mult,  angajații de la case nu au fost dați afară ci se ocupă cu altceva. Desigur, ai fi știut asta dacă în loc să susții lucruri ai întreba compania, că doar ești influencer și ai relații.

De exemplu, puteai citi anunțul ăsta al celor de la Auchan:

„Proiectul de modernizare a caselor de marcat este natural în contextul social aflat în continuă schimbare și reprezintă răspunsul nostru la nevoile clienților și angajaților, dar și un nou pas în transformarea digitală a companiei noastre. Ascultând nevoile clienților și angajaților, am reușit să implementăm o soluție care asigură modernitate, păstrând parcursul asistat de către colegii noștri, și care contribuie la dezvoltarea profesională a acestora.

Pentru colegii casieri, ceea ce se schimbă este modul în care relaționează cu clientul. De la o meserie tehnică, evoluăm către o meserie care se bazează pe comunicare. Practic, trecem de la o abordare tranzacțională la una relațională, pentru că meseria colegilor noștri din zona caselor de marcat devine una de suport, comunicare și acompaniere a clienților", spun reprezentanții Auchan.

Ca o concluzie: 

„Unora chiar le plăceau cozile alea la casă. Unde mai e satisfacția cumpărăturilor dacă nu urli măcar o dată "dar să mai deschidă, dom'le, o casă! Nu ne văd câți stăm aici?!".