Pe pagina de Facebook a Primăriei Constanța a apărut ieri o postare prin care administrația locală invita oamenii să voteze orașul Constanța, dar și stațiunea Mamaia, drept destinațiile anului 2023. 

Nu este clar ce anume l-a făcut pe primarul Vergil Chițac să creadă că orașul Constanța este o destinație turistică în 2023. Cel mai probabil Chițac și echipa lui de consilieri nu înțeleg ce anume face un oraș să poată fi numit destinație turistică ... ce să mai vorbim de titlul de destinația anului.

Dacă nu știu încă cei din Primăria Constanța, să le spunem că:

Așteptările turiștilor atunci când vizitează un anumit loc sunt legate de câteva caracteristici ale destinației alese: cultură, arhitectură, gastronomie, infrastructură, peisaj, evenimente, cumpărături etc. Aceste caracteristici atrag oamenii către destinație și contribuie la experiența generală a călătoriei. În ansamblu, acestea sunt aspecte cruciale ale destinațiilor și au o influență profundă asupra succesului acestora.

Poate suntem noi prea absurzi și nu vedem ce anume are de oferit Constanța ca să fie numită destinație turistică și cum Dumnezeu poate să se înscrie într-o competiție pentru titlul de destinația anului 2023.

Un studiu al specialiștilor de la Universitat Pompeu Fabra din Barcelona ne vorbește despre competitivitatea unei destinații ca fiind capacitatea acesteia, în cazul nostru orașul Constanța, de a ocupa cu succes o nișă de piață pe termen lung. Este potențialul de a crea și integra produse cu valoare adăugată pentru a menține resursele, păstrându-și în același timp poziția pe piață în comparație cu alți concurenți. Pentru imaginea mărcii, unicitatea destinației este cheia pentru poziționarea dorită a acesteia și acest lucru face ca brandul să fie unic și distins pentru turiști.

Doar dacă ar fi să analizăm aceste cerințe este dificil de găsit lucruri care fac Constanța drept o destinație unică și stațiunea Mamaia ceva special. De fapt, Mamaia a pierdut cu brio anul trecut în bătălia pentru cele mai vizitate stațiuni estivale. În mod contraituitiv, primarul și consilierii locali au găsit tot felul de moduri prin care să-i alunge pe turiști. Cum ar fi să plătești parcarea unei mașini cât o zi de cazare.

Dacă ar fi să mai căutăm lucruri unice, să zicem că faimosul Cazino din Constanța, de pe faleza orașului, a zăcut în paragină iar termenul de restauare tocmai a fost amânat cu alte câteva luni bune (poate 2025 ar fi anul în care lucrările se vor finaliza).

Lăsăm puțin criticile legate de ce anume NU are de oferit Constanța și revenim la cercetarea specialiștilor de la Universitatea din Barcelona.

Sara Vinyals Mirabent, cercetător al Grupului de Cercetare Comunicare, Publicitate și Societate (CAS) al Departamentului de Comunicare al UPF, a ridicat problema referitoare la caracteristicile unei locații pentru a fi numită DESTINAȚIE TURISTICĂ și a studiat-o în cele mai populare douăsprezece destinații urbane din Europa. Această cercetare ajută la înțelegerea modului în care orașele europene își folosesc cele mai atractive caracteristici pentru a concura pe segmentul de piață al destinațiilor urbane și pentru a ieși în evidență față de alte orașe concurente.

Vinyals a publicat rezultatele studiului său în ediția online avansată a Journal of Destination Marketing & Management. Scopul acestui studiu a fost dublu. Pe de o parte, a căutat să identifice caracteristicile dominante ale comunicării pentru a atrage vizitatori către cele mai populare destinații urbane ale Europei. Pe de altă parte, studiul și-a propus să determine cele mai relevante caracteristici ale destinațiilor care acționează ca elemente distinctive. Este un studiu de bază privind cele mai populare destinații în contextul turismului urban european care abordează limitările studiilor anterioare. Cercetarea face parte din proiectul de cercetare ITOURIST.

Studiul realizează o analiză de conținut pentru a identifica asemănările și diferențele dintre canalele oficiale de comunicare ale celor mai populare douăsprezece destinații urbane din Europa. Eșantionul final include douăsprezece site-uri web oficiale operate de organizații oficiale de turism din următoarele orașe: Londra, Paris, Istanbul, Barcelona, Amsterdam, Milano, Roma, Viena, Praga, Munchen, Madrid și Frankfurt.

Rezultatele arată că pentru a concura pe această piață specifică, produsele și pachetele turistice, atracțiile culturale și gastronomia sunt elementele critice alese pentru a atrage vizitatori. Cele douăsprezece orașe studiate au arătat o cantitate semnificativă de conținut dedicat acestor probleme pe toate site-urile web luate în considerare (peste 40%). Prevalența acestor strategii în toate cazurile indică rolul lor crucial pentru aceste destinații urbane competitive. Rezultatele identifică, de asemenea, că strategiile legate de istorie, cazare și atracții de agrement sunt principalele surse de diferențiere între orașele europene.

Dintre destinațiile urbane europene studiate, analiza de conținut a relevat trei domenii principale de diferențiere (D1, D2 și D3) care pot fi folosite pentru a plasa pe piață destinații mai mici. Principala diferență între destinații poate fi explicată prin dihotomia dintre strategiile publicitare legate de agrement și cultură (D1). Cu toate acestea, zonele legate de infrastructură (D2) și amplasarea în apropierea obiectivelor turistice (D3) reprezintă o sursă semnificativă de diferențiere. Acești trei factori principali dintre cele mai populare douăsprezece destinații ale Europei pot explica mai mult de 70% din diferențele dintre destinații.

Rezultatele acestui studiu indică necesitatea clară de a promova produsele și pachetele turistice ale orașului, atracțiile sale culturale și gastronomia sa în competiția online ca destinație urbană europeană. În plus, infrastructura și transportul, peisajul și resursele naturale, evenimentele și sportul par să aibă și ele o prezență mai stabilă prin practicile de comunicare, deși aceste categorii sunt mai puțin importante în discurs decât cele precedente.

CE NU ARE CONSTANȚA PENTRU A SE NUMI DESTINAȚIE TURISTICĂ A ANULUI 

Constanța și Mamaia nu au nici măcar un website oficial al autorităților unde turiștii să poată intra pentru a accesa informații ... sau cel puțin nu l-am găsit eu.

O vizită pe pagina oficială a Primăriei Constanța te duce pe un meniu derulant denumit pur și simplu TURISM. El este compus dintr-o listă denumită EVENIMENTE (o pagină ce include o agendă cu diferite evenimente. Ultimele 3 evenimente promovate sunt tocmai din decembrie 2022, o gală de bătaie și un concurs de șah.)

Un turist ar înțelege că practic orașul nu are cultură: teatru, balet, opera, concerte etc.

Primăria Constanța îi invită pe turiști să descopere Constanța pe o pagină cu 4 paragrafe din care aflăm că:

Mamaia este locul perfect pentru petrecerea unei vacanțe de vis. Aici, sesiunile de bronz pe șezlonguri comode în compania unui cocktail răcoritor se îmbină perfect cu experiențe culinare desăvârșite. Piperchi, șuberec, kebab, gyros, souvlaki sau rețete meditareneene sofisticate preparate din scoici și fructe de mare cu arome si mirodenii de tot felul, vrajesc pur și simplu papilele gustative.

ATÂT !!!!

Dacă vrei să descoperi Mamaia, ei bine acolo ai nevoie de noroc... PAGINA STAȚIUNII MAMAIA ESTE GOALĂ ! Nimic, nici o informație pe site-ul Primăriei Constanța !!!

Am descoperit un flyer pe pagina primăriei cu câteva informații despre obiective turistice și niște hărți. Din acel flyer am aflat că la un moment dat a existat o aplicație pentru turiși denumită Constanța City Tour pentru Android și iOS. APLICAȚIA DE TURISM NU MAI EXISTĂ ÎN MAGAZINELE DE APLICAȚII !!!

Acestea sunt toate informațiile puse la dispoziția turistului de către oficialii Primăriei pe pagina institutției.

CONSTANȚA NU ESTE ÎN STARE SĂ-I SPUNĂ TURISTULUI CU CE SE POATE DEPLASA ÎN ORAȘ

Pagina de internet a primăriei nu are nici măcar o legătură către pagina de internet a propriei regii de transport public. In schimb vei regăsi un PLAN DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ, de vreo câteva sute de pagini.

Dacă ești turist, ei bine Serviciul Local de Transport Public se numește City BUS și are și o pagină de web, ctbus.ro ! You are welcome !

Dar pentru că tot vorbim despre transport, să spunem că orașul nu are viață de noapte pentru că CT BUS a suspendat toate cursele speciale de noapte ... pentru că.

CT BUS are, din fericire, curse spre stațiunea Mamaia ... doar vara !!! Au făcut totuși o linie specială doar pentru că au făcut scandal refugiații din Ucraina cazați în Mamaia.

CUM AJUNGI LA DESTINAȚIA ANULUI 2023, ÎN VIZIUNEA PRIMARULUI DIN CONSTANȚA ?

Ca să ajungi la destinația anului, în viziunea primarului din Constanța, ai mai multe opțiuni.

Dacă ai mașină personală, destinația anului îți cere 13 lei taxă de pod că ai intrat în județul Constanța. O plătești chiar și dacă ești constănțean. Cu cât te vei apropia de oraș nervii tăi de șofer vor fi puși la încercare. Vei claca odată ce vei intra în oraș. Despre infrastructură mai jos.

Dacă vii cu trenul, gara din Constanța e un loc foarte trist, deși alți politicieni au încercat să o facă un fel de mall. Spațiile comerciale de acolo zac abandaonate...

În mod teoretic ai putea să ajungi cu avionul. Aeroportul de la Mihail Kogălniceanu este la vreo 30 de kilometri distanță. Pe aeroport, pleacă și aterizează avioane pentru două destinații: Londra și Istanbul. Mai avem puțin și parcă începem să credem că e invazie de turișți englezi și turci. 

Poate că ăsta e și motivul pentru care nu există o linie specială de transport public local de la aeroport către Constanța. Există un operator privat, autorizat de Consiliul Județean, să efectueze curse regulate pentru comuna Mihail Kogălniceanu. Ce fericire că aeroportul este in drum. 

CUM E CU INFRASTRUCTURA ÎN DESTINAȚIA ANULUI 2023 ?

Pe scurt E UN DEZASTRU !!!! Tot orașul este sub asediul excavatoarelor ! Principalele bulevarde ale orașului au câștigat bani pentru reabilitare. Se lucrează peste tot, se se sapă, se fac tranșee, se înlocuiesc vechile conducte de apă caldă și căldură. 

Pe termen lung, pentru constănțeanul în sine, asta înseamnă mai puține avarii și preț mai mic la furnizarea agentului termic. 

Ce poate fi atractiv pentru un turist când totul arată ca după bombardamente ? Nu e ca și cum poate să închidă ochii până la destinație. De la un capăt la altul, fie că vorbim de Aurel Vlaicu, fie că vorbim de Lăpușneanu sau Șoseaua Mangaliei, totul e un șantier. Traficul e de coșmar și el.

Dacă urci cumva în autobuz, roagă-te să nu fie unul din modelele electrice ! E greu de înșeles cine a ales acele modele de autobuze de oraș, extrem de aglomerate, mici și care necesită nervi de oțel pentru a te deplasa pe culoar. Cine a mers cu ele știe că practic trebuie să sari peste cineva ca să treci de el.

Fostul centru vechi ... o paragină ! Cândva un loc popular pentru turiști, strada Ștefan cel Mare din Constanța e de un an, sau mai mult ... teatru de război !


Cică vinovată ar fi ... birocrația. Haideți să ne aducem aminte totuși, că afacerile din fostul centru s-au închis rând pe rând sau au dat faliment pentru că lumea pur și simplu nu a mai mers în zona respectivă.

Centrul vechi al Constanței e acum Piața Ovidiu, în care găsești clădiri care stau să cadă dar și altele renovate. Dar tot acolo găsești hoteluri închise sau abandonate, pavele distruse și alte afaceri pe care s-a pus lacătul pe ușă..

PLAJELE DIN CONSTANȚA ... 

Cândva inexistente, datorită unui proiect de combatere a eroziunii costiere, Constanța a câștigat hectare de noi plaje. Ca să ajungi la ele îți trebuie răbdare iar peisajul e dezolant. Cumva ajungi să te întrebi de ce nu sunt în stare să amenajeze o șosea de promenadă pe acei kilometri buni de drum . Și de ce nu se poate amenaja acea zonă ca să semene cât de cât cu ce există în Mamaia ?

Chiar și așa, noroc că cei care licitează pentru închirierea sectoarelor de plajă reușesc cumva să transforme zone fără potențial în zone atractive. Nu îi ajută infrastructura, accesibilitatea sau zonele unde poți să parchezi. Ca să nu mai vorbim de utilități (curent, apă, canalizare) etc. Ca să cobori pe plajă, ca turist sau localnic, ai fie niște scări de lemn fie niște cărări. S-au făcut că amenajează zona de la Plaja Modern.

MAMAIA, STAȚIUNEA FANTOMĂ 

Dacă ești din Constanța sau urmărești presa din Constanța este imposibil să nu fi văzut un reportaj sau să fi citit un articol despre cât de goală a fost stațiunea în sezonul estival 2022. Cum parcarea a fost anul trecut la fel de scumpă ca o noapte de cazare, nici aia accesibilă.

Tot anul trecut patronii s-au plâns că turiștii trebuie să ia metroul de la beach bar până în buza mării căci plaja s-a extins. Iar turiștii s-au plâns că plaja nu mai are nisip, ci scoici sau mai degrabă pământ mai dur decât acel nisip fin pe care călcai în trecut. Nu există utilaje care să transforme scoicile în nisip.

Mamaia e stațiunea unde pasarela care a înlocuit vechiul monument aflat în paragină, îngropat acum în nisip, a fost ... demolată după doi ani în care a fost închisă.

Litoralul românesc a scăzut în 2022 cu aproximativ 20% faţă de 2021 în ceea ce priveşte numărul turiştilor în hoteluri, iar Mamaia a înregistrat scăderea cea mai mare, de 25-30%. Printre motive au fost creşterea foarte mare a preţurilor, apariţia a mii de locuri de cazare în apartamente private, noi, în Mamaia Nord şi în Năvodari, "care au concurat hotelurile cu brio", costurile mari de parcare din Mamaia, dar şi lipsa totală de implicare a ministrului antreprenoriatului şi turismului, care nu a iniţiat nicio acţiune media de promovare a litoralului românesc a cărui imagine s-a degradat'.

Și pentru că tot au dus-o bine ... Mamaia sau Constanța nu au avut nici măcar un stand de promovare la Târgul de Turism din 2023. 

PERSPECTIVE CULTURALE PENTRU CONSTANȚA ?

Din punct de vedere cultural, pe pagina Primăriei din Constanța nu am descoperit vreo informație relevantă. Desigur, în Constanța există Muzee (de Istorie și Arheologie, de Artă, de Artă Populară, de Marină, Acvariu, Muzeu de Științe ale Naturii, Muzeul Armatei). Nu cumva să fie promovate acestea căci ar fi o mare rușine.

Avem chiar și un Teatru Național de Stat sau de Operă și Balet și aș putea continua. Desigur, instituțiile respective or fi sunt subordinea altora Consiliul Județean etc, dar asta nu te împiedică să le promovezi activitatea.

CEL MAI MARE PARC DIN CONSTANȚA 

Constanța nu este nici pe departe un oraș verde sau prietenos cu mediul. Spațiile verzi sunt într-o bătălie continuă pentru supraviețuire. Cel mai mare parc din Constanța, care poartă numele lacului pe care îl găzduiește, este cu greu denumit un parc ... dacă îl compari cu alte locații similare din țară. Există anumite locații unde nu mai există de mult bănci sau coșuri de gunoi. 

Marginile lacului sunt un adevărat pericol, ele s-au surpat rând pe rând iar Primăria spune că lacul nu este al ei.

Între timp, Primăria zice că are planuri de milioane pentru noi parcuri în zone unde nu locuiește nimeni.

SPORTUL ... NU AVEM, DAR CE O SĂ FIE ...

Și la capitolul sport stăm extraordinar. După ani de zile de degradare la Constanța va răsări un stadion. Vechiul stadion urmează să fie demolat iar în locul lui va apărea o nouă arenă. Vor trece ceva ani până când vom avea un stadio nou. Momentan echipa Farul Constanța joacă la Ovidiu pe un mic stadion ridicat cu fonduri proprii de Gheorghe Hagi. Și cu toate astea , Farul este pe primul loc în prima ligă de fotbal de la noi.

Sala de sport e ridicată de Meșterul Manole. Undeva la intrare în oraș se lucrează de vreo doi ani o sală de sport nouă. Evident nu una ca cea din Cluj sau București. Lucrările par ca sunt făcute de Meșterul Manole sau de un melc.Nu există, momentan, un orizont de timp pentru finalizarea sau inaugurarea acesteia.

Constanța nu are terenuri de tenis, deși Simona Halep e din Constanța ! Vergil i-a promis însă lui David Popovici că orașul se va umple de bazine de înnot.

CE-I SPUN OAMENII LUI VERGIL CHIȚAC PE FACEBOOK ?

Pentru că nu se putea să nu se facă de râs mai tare de atât, oamenii i-au răspuns primarului pe Facebook. Am selectat câteva opinii:

Pentru cine ar putea reprezenta Constanța de acum destinația anului?! Poate pentru niște masochiști în căutare de senzații tari sau pentru niște ocnași veniți la schimb de experiență, ca să nu se mai plângă de condițiile pe care le au, sau pentru niște oameni cu probleme psihice, drept călătorie de consolare, să vadă că există forme de delir mult mai grave, sau pentru niște consumatori în sevraj care s-ar bucura de experiența de a inhala praful de pe străzile “destinației anului”. În orice caz, postările de genul acesta, dincolo de a arăta existența într-o lume paralelă, sunt o sfidare la adresa oricărui om de bun simț, care mai încearcă să supraviețuiască în acest oraș și care vă asigură veniturile. - Iuliana

Cred ca la momentul actual Constanța poate fi declarat cel mai urat oraș din România! Am câștiga detașat daca s-ar organiza o astfel de competiție! - Dana 

Constanța poate participa la categoria :"Oraș după război", arata ca un mare, imens șantier, care nu se termina niciodată pt ca acolo unde azi se încheie o lucrare, mâine va începe o alta, pt ca "Dorel", sau domni care comanda asa ceva, au uitat sa mai lipească o țeavă sau au uitat sa bage un cablu pe sub pământ sau mai aiurea, fac piste de bicicliști care se termina fix într-un mare și imens trotuar. Mamaia? Poate participa la categoria:"Unde sunt turiștii?", pt ca la cât s-au lărgit plajele aceștia s-au pierdut pe drum și cu siguranță, la cat de pustie a fost stațiunea anul trecut o putem integra și la categoria :"Stațiunea fantomă". Nu mai visați cu ochii deschiși, probabil ca din birourile primăriei, ca și printr-o imagine TV, totul arata splendid, mai coborâți și printre constănțeni, asta dacă aveți curaj. - Ana-Maria

Pe bune . Ce gluma buna ...Nu mai exista străduță care sa nu fi fost spartă si nefăcuta . Dvs stiti ca, de la casa de cultura pana la city am facut in trafic 1h si 10 min jumatate din drumul spre bucurești . Deci despre ce vorbim ...Sa vina turiștii sa fie trafic mai groaznic decât este .vorbim despre nepăsare, incompetenta din partea autorităților si mult haos despre locuri de parcare care nu exista, ptr ce sa vina turiștii?. Deci spor la lucrări si finalizare mai rapidă ca turistii cu siguranta nu vor mai veni in astfel de condiții Nu aveti ce sa promovați decât haosul omenesc ...din pacate .... - Mirela 

Fotografii din oras nu puneti? Sa vada turistii obiectivele 🙂. Vor parcurge drumul de la intrarea in oras pana in Mamaia in tot atat timp cat au facut de la Bucuresti pana la Constanta. Norocul nostru ca avem marea, altfel nu avem ce oferi. - Adina 

Din păcate nu cred. Tcmai am fost în zona Perla unde Teatrul de Vara este o ruina .complexul Perla (de magazine) de asemenea este o ruina în adevăratul sens al cuvântului.In schimb în zona fostelor lacuri artificiale de la podul din fata Teatrului de Vara si în vecinătatea AquaParc se construiesc hoteluri înalte. Zona Verde dispare rapid iar tot ce a fost frumos și istoric este supus degradării .Care este interesul?Deci unde e frumusețea ? Promenada dispare printre hotelurile construite haotic. Cat despre curățenie nu e necesar sa detaliez.. - Nicoleta 

Clar,este destinatia preferata a iubitorilor de off road din tara,si nu numai!

Practic Cta a devenit primul oras cu circuit de acest gen,printe altele amintim speciala de pe Lapusneanu cu plecare din zona City si finish la gara,si chiar Stefan cel Mare cu al sau peisaj urban aranjat special pentru antrenament al gherilelor urbane din zonele de conflict.

Asadar,in Cta nu te poti plictisi in 2023 mai ales daca-ti plac provicarile si actiunea! - Virgil 

NEVERSEA E EVENIMENTUL CARE TE SCOATE DIN ANONIMAT 

Echipa lui Vergil a moștenit de la fosta administrația sarcina grea de a aviza organizarea pe plajă a unui festival care a adus in 2022 cam 250.000 de oameni în cele 4 zile de festival. Vergil ar fi vrut să saboteze și evenimentul ăsta, mutându-l în toamnă și să-l transforme în Cântarea României. Așa zice lumea rea .. din fericire el a rămas tot în iulie, atunci când e vârful de sezon.

Anul trecut hotelierii din Mamaia s-au plâns ca turiștii care au venit la Neversea nu au stat la ei ci la hoteluri din Constanța sau la privați. De ce au ales asta ? Pentru că prețuri și gândirea de patron de hotel “lasă bă că merge și-așa”. 

Neversea e proiecul băieților de la Untold care fac un festival votat pe locul 51 in TOPUL CELOR MAI TARI 100 DE FESTIVALURI DIN LUME. (Untold e pe locul 9). Topul e publicat de prestigioasa publicație DJ MAG.

Deci dacă e să luăm lista aia de criterii de la început, am putea accepta că orașul ar putea scoate capul din nisip.

Pe listă a mai apărut și un alt eveniment cultural, Sunscreen Film Festival, un eveniment dedicat filmului, care s-a bucurat de apreciere anul trecut. Mai bifăm așadar, un eveniment la secțiunea cultură.

UN FEL DE CONCLUZIE TRISTĂ 

Până să ajungă destinație de turism, autoritățile ar putea aștepta să termine de făcut treaba și apoi curățenie. Abia atunci poți să chemi turiștii să te viziteze. Până atunci, atât Constanța cât și Mamaia nu bifează vre-un obiectiv  de pe lista de criterii ale unui turist care să te facă să te numești DESTINAȚIE TURISTICĂ ANULUI 2023.