retele sociale

 „Dacă nu plătiți pentru produs, sunteți produsul” a fost mult timp un citat comun despre afacerile rețelelor sociale.

Proverbul implică faptul că tu, utilizatorul, nu plătești pentru aplicații precum Instagram și Twitter pentru că oferi altceva: atenția ta (și uneori conținutul tău), care este vândut agenților de publicitate.

Dar acum, acest model gratuit de social media – subvenționat prin publicitate – este sub presiune. Companiile de rețele sociale nu pot câștiga atât de mulți bani din utilizatorii lor gratuiti ca înainte. O piață de publicitate mai slabă, restricțiile de confidențialitate impuse de Apple care îngreunează urmărirea utilizatorilor și preferințele acestora și amenințarea perpetuă a reglementărilor au făcut ca aplicațiile de social media să vândă mai greu reclame.

De aceea, vedem începuturile a ceea ce ar putea fi o nouă eră a rețelelor sociale: pay-to-play.

Meta a devenit cea mai recentă și cea mai mare companie importantă de social media care a anunțat o versiune plătită a produselor sale cu programul „Meta Verified”. Facebook și Instagram vor percepe fiecare utilizatorilor săi câte 12 USD pe lună pentru o insignă albastră de verificare, mai multă protecție împotriva uzurpării identității contului, acces la „o persoană reală” în asistența pentru clienți pentru a ajuta la problemele comune ale contului și, cel mai important, „acoperire și vizibilitate sporite. ” Aceasta înseamnă că utilizatorii care plătesc vor avea conținutul lor afișat mai mult în căutare, comentarii și recomandări. Compania testează funcția în Australia și Noua Zeelandă și a spus că va fi lansată în curând în SUA și în alte țări.

Vestea gigantului Meta vine la câteva luni după ce Twitter a lansat un program de verificare plătită de 8 USD pe lună, ca parte a produsului reînnoit Twitter Blue al noului proprietar Elon Musk. În timp ce Meta este renumită pentru clonarea concurenților săi, oferta sa de abonament nu este doar un alt caz de copiere. Face parte dintr-o tendință la nivel de industrie. În ultimii ani, Snap, YouTube și Discord au introdus sau extins produse premium care taxează utilizatorii pentru beneficii speciale. Snap oferă abonaților acces timpuriu la funcții noi, YouTube le oferă mai puține anunțuri, iar Discord oferă mai multe opțiuni de personalizare pentru canalele de chat ale oamenilor.

Acum, Meta – care deține cele mai mari aplicații de social media din lume – validează tendința unui sistem de utilizatori cu două niveluri în social media. În acest sistem, numai utilizatorii plătiți vor primi servicii la care altfel v-ați putea aștepta gratuit, cum ar fi protecția proactivă împotriva hoților care încearcă să vă uzurparea identitatea și o linie directă de contact cu asistența pentru clienți atunci când aveți dificultăți tehnice. Meta spune că încă oferă un anumit nivel de asistență de bază pentru utilizatorii gratuiti, dar dincolo de asta, trebuie să taxeze pentru a acoperi costul.

Dar cea mai importantă parte a planului de verificare plătită al Meta nu este despre modul în care utilizatorii care plătesc vor fi verificați sau vor primi asistență mai bună pentru clienți, ci despre modul în care vor obține, de asemenea, mai multă vizibilitate pe Facebook și Instagram.

În trecut, în teorie, toată lumea avea aceeași oportunitate de a fi văzuți pe rețelele de socializare. Acum, dacă plătiți 12 USD pe lună pe Meta Verified, aveți șanse mai mari ca alte persoane să vă găsească contul și postările - deoarece aplicațiile Meta vă vor recomanda conținutul față de cel al altor utilizatori care nu plătesc. Este un sistem pe care creatorii care conduc afaceri profesionale pe Instagram și Facebook l-ar putea găsi atractiv, dar ar putea pune în pericol și calitatea experienței utilizatorilor dacă nu este executat cu atenție.

Cu acest nou program, Meta estompează efectiv linia dintre publicitate și conținut organic mai mult decât oricând. Și cu mulți utilizatori care se plâng deja că Instagram se poate simți ca un centru comercial virtual, plin de creatori care își conectează propriul conținut și propriile produse, este greu de imaginat că oamenii se vor bucura de o experiență și mai comercializată.

Nu știm încă efectele complete ale a ceea ce va fi Meta Verified asupra ecosistemului Facebook. Dar este clar că, mergând mai departe, dacă doriți să fiți pe deplin văzuți, de încredere și protejați pe Facebook, Instagram, Twitter și alte platforme care se angajează într-un model premium, va trebui să plătiți.

Dacă cineva vă fură cardul de credit și vă uzurpă identitatea, vă așteptați ca banca să vă protejeze. Dacă mergeți la supermarket și cumpărați lapte stricat, vă așteptați ca casierul să vă dea o rambursare. Consumatorii se așteaptă la un nivel de bază de servicii pentru clienți de la companii.

Așadar, este de înțeles de ce unii utilizatori reacționează la știrile companiei Meta susținând că serviciile de bază precum asistența pentru clienți și securitatea contului ar trebui să fie gratuite.

„Acest lucru ar trebui să fie doar o parte a produsului de bază, utilizatorul nu ar trebui să plătească pentru asta”, a comentat un utilizator pe pagina de Facebook a lui Mark Zuckerberg după anunț, la care Zuckerberg a răspuns spunând că Facebook va oferi în continuare un sprijin de bază tuturor. — dar că verificarea actelor de identitate guvernamentale ale oamenilor pentru a le verifica și furnizarea de servicii pentru clienți este costisitoare, iar Meta trebuie să taxeze pentru a acoperi costul.

Asistența pentru clienți și ofertele de securitate ale rețelelor sociale au fost întotdeauna oarecum vulnerabile și nesigure. Aplicații precum Facebook – care deservește 2 miliarde de oameni pe zi, gratuit – nu au scalat niciodată în mod eficient programele de bază, cum ar fi liniile de asistență pentru clienți, pentru a ajuta persoanele care nu au acces la conturile lor, iar verificarea a fost întotdeauna selectivă. Adesea, utilizatorii care primesc atenție personală sunt VIP-uri precum oficiali guvernamentali, celebrități, persoane din media sau persoane care s-au întâmplat să cunoască pe cineva care a lucrat la companie.

Deci, deși poate părea că Facebook taxează pentru ceva ce obișnuia să facă gratuit, de fapt taxează pentru ceva ce nu a făcut niciodată bine.

Dacă sunteți un utilizator obișnuit, este posibil să nu doriți să plătiți 24 USD pe lună pentru o insignă albastră pe Facebook și Instagram, dar dacă conduceți o afacere cu aceste aplicații, este o altă poveste.

Insigna albastră este importantă pentru creatori și proprietari de afaceri, a spus Karwowski, deoarece „este important pentru unii oameni să aibă acea credibilitate sau credibilitate percepută”.

Înainte de acest anunț, dacă doreați să îmbunătățiți vizibilitatea pentru o postare sau contul dvs. pe Facebook sau Instagram, ar trebui să le difuzați ca reclamă - una care este etichetată în mod clar ca atare pentru utilizatori, fie ca reclamă, sponsorizată sau „conținut plătit”. ” (Instagram a avut de multă vreme o problemă cu creatorii care postau coținut sponsorizat neetichetat, dar asta nu a fost prin design; utilizatorii încălcau în esență regulile platformei.)

Acum, Instagram și Facebook își construiesc de fapt capacitatea oamenilor de a plăti pentru vizibilitate, fără a marca această promovare ca publicitate.

Deși aceste abonamente pot ajuta să câștige mai mulți bani pentru Instagram și Facebook într-un moment în care afacerea sa tradițională de publicitate se luptă, ar putea, de asemenea, să-și pună în pericol poziția față de utilizatorii care nu doresc să vadă mai mult conținut promovat.

Meta și alți giganți precum YouTube s-au luptat cu TikTok pentru utilizatorii și creatorii mai tineri, Instagram, în special, lansând noi programe pentru creatorii de secvențe pentru Reels, clona sa TikTok. Prin urmare, este imperativ ca Instagram și Facebook să se asigure că utilizatorii nu sunt nemulțumiți de conținutul promovat de la abonații plătiți și că creatorii continuă să-și dorească să-și partajeze conținutul în aplicațiile lor.

Meta spune că nu va acorda prioritate conținutului plătit peste tot, de exemplu: abonații vor primi prioritizare în Explore și Reels pe Instagram, dar nu și pe feedul principal. Reels, totuși, este un accent major pentru companie, deoarece concurează cu TikTok în spațiul video de scurtă durată, așa că prioritizarea este în anumite privințe mai importantă decât feedul.

Sunt încă primele săptămâni ale acestui model de rețea de socializare pay-to-play în curs de dezvoltare. Dar din ceea ce știm până acum, doar un mic subset de utilizatori ar putea fi dispuși să plătească. Nu este o comparație perfectă, deoarece este o platformă diferită, cu un public distinct, dar se spune că Twitter are doar 0,2% din baza sa totală de utilizatori care plătesc pentru Twitter Blue de la mijlocul lunii ianuarie. (Serviciul a fost lansat în noiembrie.)

Meta ar putea avea o șansă mai mare de a găsi mai mulți clienți pentru programul său verificat din cauza dimensiunii sale mari (Meta are de peste 10 ori numărul de utilizatori decât Twitter), a faptului că are mai mulți influenceri care conduc afaceri reale pe platformă și că dezvăluie acest lucru într-un mod mai măsurat decât a făcut-o Twitter.

Dar există riscuri majore pentru acest model pay-to-play. Fie că este vorba de conturi care postează fotografii cu câinii și bebelușii lor sau de influenceri profesioniști care își construiesc următorii și carierele, rețelele de socializare sunt construite pe utilizatorii lor. Crearea de niveluri ale acelor utilizatori ar putea descuraja unele persoane să mai partajeze conținut. Într-un moment în care mulți tineri se îndepărtează de rețelele sociale, fie deconectandu-se complet, fie căutând aplicații alternative care par mai autentice și mai puțin comerciale, Meta ar putea să-i îndepărteze pe utilizatorii de care are cea mai mare nevoie pentru a rămâne relevanți în viitor.