țeapă Black Friday 2022

Despre evenimentul de reduceri al anului, Black Friday 2022, am tot sperat că lumea nu va mai dedica zeci de studii și sute de articole cu reducerile nemaiîntâlnite pe care le vor aplica magazinele de la noi. 

Cu toată această criză economică, cu zile întregi de plângeri, dispute politice, reportaje despre cât de săraci sunt românii chiar speram ca anul acesta să nu mai văd la Știrile Pro TV cum Black Friday 2022 iar a adus vânzări record magazinelor de la noi.

M-am înșelat... Black Friday a aterizat la noi încă de la finalul lui octombrie, atunci când Flanco și Altex au decis că nu mai au răbdare și au declarat luna de reduceri în valuri.

Adevărul că a fost un șoc pentru mine să aflu că la Altex începe un eveniment care de fapt nu s-a terminat din 2020. De atunci au rămas ei cu același spot publicitar, cu același personaj care fuge de acasă să doarmă în mașină în fața unui magazin. Din 2020 Altex a transformat conceptul într-o bătaie de joc cu Black Friday în fiecare lună, eveniment special sau anotimp. 

Deci da, am fost șocat când Altex a decis să întrerupă doar puțin Black Friday-ul lor...

Anul trecut cei de la Altex au fost primele victime ale ANPC după ce instituția cu atribuții de control a înființat un comandament special ce a altoit, la propriu, aproape toți marii comercianți prinși mințind cu nerușinare.

Anul ăsta, deși avem deja Black Friday pe la mulți, Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor nu are nici măcar o postare pe sit-ul oficial sau pagina sa de Facebook cu sfaturi sau recomandări adresate cumpărătorilor.

Cu toate acestea, ANPC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin intermediul Centrul European al Consumatorilor Romania - ECC Romania a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achizitioneze produse in perioada marilor reduceri de preturi de Black Friday. 

Paul Anghel, Director General Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană ANPC, a postat pe pagina sa de Facebook detalii despre ce anume ar trebui să facă un amator de reduceri.

Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici.

Pentru a beneficia de aceste reduceri si a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze si sa acorde atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday.

De asemenea, se recomanda verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza  preturi comparative pentru acelasi produs, practica ce a dus la imbunatatirea constanta a modalitatilor de prezentare a preturilor si reducerilor de catre magazinele electronice.

Pentru cumparaturi avantajoase in perioada ofertelor de Black Friday, cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs.

Cumparaturile din perioada Black Friday pot fi facute in deplina siguranta daca:

  • Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le cumparati si cu preturile actuale ale acestora. Astfel veti fi informat cu privire la reducerile de preturi;
  • Verificati stocul existent;
  • Verificati pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
  • Verificati daca pretul include si costul de livrare.
  • In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.
  • Daca aveti nelamuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
  • Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii, oferind, printre altele, urmatoarele informatii:
    • Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
    • Caracteristicile esentiale ale produsului;
    • Pretul cu toate taxele incluse;
    • Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
    • Modalitatile de plata si de livrare;
    • Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
    • Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
    • Functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale;  
    • Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.

Recomandam consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi sa garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul.

În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzari ȋntre comercianţi şi consumatori) consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informaţii într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:

  • dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoana juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant - persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislatia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
  • la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat sa specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Pentru siguranta contului dumneavoastra, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. In cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.

Sfaturi principale pentru a ne feri de țepele de Black Friday 2022

Cumpărăturile din perioada de Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă urmați câteva recomandări:
  • Comparați prețurile cu cele de pe site;
  • Faceți o listă cu produse dorite, unde să treceți prețurile actuale, pentru a vedea care este reducerea aplicată;
  • Verificati stocul existent;
  • Uitați-vă la prețul afișat și dacă este integral (conține sau nu TVA);
  • Vedeți dacă prețul include sau nu transportul.

Prețul trebuie să fie întotdeauna clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse, atât în magazinul fizic cât și în cel online.

Pentru a face o reducere asupra unui produs este nevoie de un preț de referință. În funcție de produs, prețul de referință se alege diferit: pentru produsele neperisabile se ia prețul din ultimele 30 de zile, iar pentru cele perisabile sau care se pot deteriora ușor se ia prețul din ultimele 10 zile.

În cazul în care un produs se află la rafturi de mai puțin de 30 de zile, se calculează reducerea după cel mai scăzut preț practicat de vânzător.

Vânzătorul trebuie să indice clar perioada în care prețul anterior a fost aplicat și să facă o diferență clară pe etichetă între prețul vechi și prețul redus.

Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Bunurile comandate online trebuie livrate în cel mult 30 de zile. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile, trebuie să îi solicitați să le trimită cât mai repede posibil. În cazul în care nu primiți comanda nici după termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la ea, iar comerciantul trebuie să vă înapoieze banii în șapte zile.

În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, cele mai frecvente probleme au fost afișarea unor procente de reducere înșelătoare, pierderea reducerii produsului aflat în coșul online de cumpărături, afișarea incorectă a prețurilor sau impunerea realizării tranzacțiilor cu cardul printr-o anumită bancă.

Cum să verifici dacă reducerile de Black Friday sunt pe bune ?

Daca vreti sa va cumparati un televizor, un telefon, o camera foto si asa mai departe cautati modelul preferat la mai multi comercianti chiar de acum. De regula este bine sa o faceti cu 2-3 luni inainte. 

Comparati pretul aceluiasi produs la mai multi comercianti si urmariti constant evolutia preturilor. 

Pentru a va fi de ajutor puteti sa instalati si o extensie dedicata pentru browerul de navigare pe internet.

De exemplu Pricy.ro, are o extensie pentru Chrome, Firefox si opera care face urmatoarele:

- Monitorizeaza toate magazinele mari din Romania: emag, altex, evomag, pcgarage, f64, flanco, cel, mediagalaxy si alte peste 200 de magazine
- Iti gaseste cel mai mic pret la produsul dorit si iti arata evolutia preturilor
- Permite setarea de alerte de pret pentru produsele favorite


Nu uitati sa verficati daca la pretul produselor achizitionate se adauga costul transportului, pentru ca multe magazine taxeaza pentru livrarea produselor indiferent de valoarea comenzii. Daca folositi platforma eMag acordati atentie deosebita daca produsele comandate sunt livrate de eMag in sine sau de un partener din cadrul platformei Marketplace. Daca aveti mai multe produse comandate de pe eMag dar acestea sunt livrate de parteneri eMag veti plati costuri de transport pentru fiecare produs in parte. Costurile de transport va sunt reliefate in sumarul cosului de cumparaturi inainte de finalizarea comenzilor.

Cum achiziționăm în siguranță în online

  • Verificați dacă prețul redus al unui produs, indicat pe site, este același cu cel din coșul de cumpărături;
  • Când plătiți online cu cardul, asigurați-vă că site-ul este sigur: în adresa URL există o pictogramă a unui lacăt, iar orice site sigur începe cu https.
  • Nu transmiteți niciodată codul PIN sau parolele bancare;
  • Pentru plata cu cardul sunt necesare următoarele informații: numele titularului cardului, numărul cardului, data de expirare și codul de securitate de pe spatele cardului;
  • Pentru orice nelămurire, contactați comerciantul și cereți informații suplimentare.
CONCLUZIE - Urmăriți prețul, nu reducerea

Nu presupuneți că faceți o afacere bună doar pentru că achiziționați un produs care pretinde că oferă o reducere mare de preț. De multe ori, reducerile sunt exagerate, de aceea este bine să știți care este prețul real al produselor înainte de startul evenimentului.

O analiză realizată de Which.co.uk în 2020 arată că, pe parcursul unui an, un număr mare de articole au fost de fapt listate la prețul redus mai mult timp decât apăreau la prețul întreg.