Proiectul România Educată al lui Iohannis ar prevede eliminarea filierei tehnologice şi a liceelor economice

Bogdan Chirea
0
filiera tehnologica

Ștefan Vlaston, profesor de matematică și președinte al Asociației EDU CER, Educație și Cercetare atrage atenția într-un articol publicat pe Adevărul.ro că noua lege a educatției, bazată pe Proiectul România Educată a președintelui Klaus Iohannis, ar prevede desfiinţarea liceelor tehnologice şi economice.

Conform proiectului „Structura sistemului de învăţământ secundar superior prevede existenţa a trei rute: teoretic, vocaţional (cu profil militar, teologic, sportiv, artistic sau pedagogic) şi profesional (încurajând liceele în sistem dual, în funcţie de posibilităţile locale)”.

Pe baza acestui proiect, noua lege a educației ar prevede următoarele:

Art. 27 (1)Învăţământul secundar superior- liceal se poate derula în licee teoretice, licee vocaţionale şi licee profesionale şi cuprinde clasele a IX-a - a XII-a. (14) Elevii din filiera profesională pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu în vederea participării la examenul de bacalaureat. În clasa a XII-a, aceştia vor aprofunda atât elementele de trunchi comun, cât şi componenta de calificare profesională din clasele IX-XI. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4.

Alianţa Română a Universităţilor Tehnice (ARUT) consideră că, de fapt, eliminarea filierei tehnologice şi a liceelor economice şi înlocuirea lor cu liceul profesional nu este de natură să încurajeze elevii să meargă spre facultăţi tehnice şi economice. Liceul este etapa de preprofesionalizare, cel puţin clasele a XI-a şi a XII-a. Ce fac elevii care au talente, înclinaţii, pasiuni pentru cariera de inginer? Se duc la şcoala profesională, chiar dacă acum îi spunem liceu profesional? Şi după 3 ani în care beneficiază de instruire practică, dar nu şi de teorie generală şi teorie tehnică, şcoala le oferă un singur an, clasa a XII-a, în care să le înveţe pe toate la grămadă. 

Transformarea în licee profesionale a acelor licee tehnologice sau economice care în ultimii ani au avut rezultate proaste la Bacalaureat şi la admiterea în Învăţământul Superior Tehnic şi Economic.

Vlaston spune că este absolut necesar ca factorii de decizie în scrierea proiectelor de lege pentru Educaţie să reflecteze la toate aceste date venind de la oameni din sistem, care şi-au dedicat o viaţă carierei didactice.

Citeste mai mult: adev.ro/rgdqo2

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)