succesul unui produs

Faza de descoperire este o etapă vitală în dezvoltarea produsului, care poate ajuta la creșterea șanselor de succes a produsului, la reducerea riscurilor, la creșterea acurateței estimărilor de buget și de timp și la optimizarea costurilor de dezvoltare. 

În acest articol veți descoperi detalii despre modul în care funcționează faza de descoperire a dezvoltării software și beneficiile pe care le aduce, precum și se evidențiează procesul fazei de descoperire, livrabilele, echipa și costul potențial.

O pregătire bine făcută este un aspect esențial al succesului în orice afacere. Înainte de a pune fundația și de a începe să construiți o casă, ar trebui să creați un plan detaliat. De fapt, această regulă se aplică și dezvoltării produselor. Faza care vine înainte de începerea proiectului de dezvoltare software se numește faza de descoperire și este crucială pentru succesul oricărui produs. Procesul fazei de descoperire are ca scop transformarea ideii de produs într-un set de active suficiente pentru a începe dezvoltarea produsului, crescând astfel șansele de dezvoltare a produsului și de succes pe piață.

Unele companii sar peste faza de descoperire într-un proiect, prosperând să lanseze produsul pe piață cât mai curând posibil. Cu toate acestea, o astfel de abordare crește riscurile de a face față complexităților ascunse și blocajelor tehnice la sfârșitul procesului sau de a oferi funcții care au o valoare mică pentru utilizatorii finali. Acest lucru, la rândul său, poate duce la cheltuieli neașteptate, la ineficiență a proiectelor sau la scăderea domeniului de aplicare, anulând astfel speranțele pentru o lansare rapidă.

Cei de la Sigma Software, au văzut numeroase exemple despre modul în care faza de descoperire a ajutat clienții companiei să modeleze o viziune mai bună asupra produsului și să protejeze dezvoltarea și lansarea eficientă a produsului.

Ce înseamnă faza de descoperire?

Faza de descoperire include un set de activități care vizează elaborarea cuprinzătoare a unei idei de produs, acoperind 4 aspecte majore: Produs, UI/UX, Tehnologie & Livrare.

Este vital să înțelegem diferența dintre Product Discovery și Iteration Zero, prin urmare acestea sunt două activități absolut diferite și independente. Product Discovery se referă la definiția produsului, în timp ce Iteration Zero se referă la stabilirea cerințelor detaliate de dezvoltare pentru primele câteva sprinturi și face parte din ciclul de dezvoltare.

Pe scurt, faza de descoperire în dezvoltarea software-ului este puntea dintre ideea de produs și implementarea sa tehnică, care vizează creșterea șanselor de succes a produsului, reducerea nivelurilor de incertitudine, atenuarea riscurilor potențiale și alinierea părților interesate asupra unei viziuni comune a produsului.

Faza descoperirii valorii aduce

Principalul beneficiu pe care îl poate aduce faza de dezvoltare a produsului companiei dumneavoastră este că vă ajută să:

Modelați viziunea produsului

Viziunea asupra produsului dezvoltată în cadrul fazei de descoperire conturează în detaliu persoanele care vor fi cumpăratori și evidențiază sarcinile de făcut. De asemenea, determină modul în care produsul dvs. va răspunde nevoilor publicului dvs. țintă și ce caracteristici sunt necesare pentru a răspunde acestor nevoi.

Această viziune și analiza efectuată prin procesul de conturare a acestei viziuni permit afacerii dumneavoastră să înțeleagă mai bine obiectivele pe care doriți să le atingeți prin crearea produsului, potențialul său și perspectivele de viitor.

Aliniați toți membrii în jurul unei viziuni comune

Cu cât descrierea este mai generală a viitorului produs pe care îl aveți, cu atât este mai probabil ca fiecare dintre membrii echipei dumneavoastră să-și asume ceva diferit sub acest concept. De aceea este necesar să-ți elaborezi temeinic ideea, aprofundând în detalii pentru a alinia toți membrii în jurul unei viziuni comune și a le oferi o înțelegere clară a cum ar trebui să fie viitorul produs.

Odată ce membrii echipei au o înțelegere clară a conceptului de produs, ei vor putea îndeplini mai bine sarcinile care le-au fost atribuite, vor putea comunica mai eficient și vor putea să se îndrepte mai rapid către obiectivul propus.

Validați-vă rapid ideea

Viziunea produsului și prototipul de produs interactiv dezvoltat în timpul fazei de descoperire a produsului pot fi deja prezentate potențialilor utilizatori și investitori, permițându-vă să obțineți feedback și să vă validați ideea înainte de dezvoltarea efectivă. Acest lucru vă permite să vă testați conceptul de produs, să vă adaptați viziunea la nevoile utilizatorilor finali și să începeți procesul de strângere de fonduri cât mai curând posibil. În plus, vă va ajuta să reduceți timpul de lansare pe piață (TTM), aducând o viziune deja rafinată în dezvoltare.

Planificați bugetul proiectului mai precis

Potrivit Fortunly, 18% dintre companii eșuează din cauza depășirilor de costuri, iar faza de descoperire a produsului vă poate ajuta să preveniți acest lucru. Etapa de descoperire vă oferă o oportunitate de a rezolva toate aspectele esențiale împreună cu părțile interesate chiar înainte de începerea dezvoltării. Vă va permite să obțineți o sferă detaliată a proiectului care poate fi estimată cu ușurință, evitând astfel situația în care se dovedește că costul produsului devine semnificativ mai mare decât era planificat inițial din cauza complexităților ascunse sau a modificărilor neașteptate ale domeniului de aplicare.

Mai mult, un set clar și detaliat de caracteristici ale produsului vă poate ajuta să optimizați bugetul, garantând că numai cele mai viabile caracteristici sunt incluse în MVP. Toate caracteristicile plăcute pot fi adăugate în etapele ulterioare, atunci când produsul începe să aibă acțiune pe piață. Astfel, analiza descoperirii efectuată la începutul fazei de descoperire vă va ajuta să economisiți bani pentru dezvoltarea ulterioară, precum și să evitați numeroase neajunsuri și erori.

Etapele fazei de descoperire a produsului

Fluxul de lucru pentru faza de descoperire a produsului poate diferi de la organizație la organizație. Cu toate acestea, la sfârșitul zilei, sarcinile majore ale fazei de descoperire se rezumă la elaborarea unei viziuni detaliate a viitoarei soluții care să acopere 4 aspecte majore: Produs, UI/UX, Tehnologie/Inginerie și Livrare. Toate aceste sarcini au ca scop:

Identificarea punctelor și obiectivelor majore ale utilizatorilor finali și a modalităților în care soluția viitoare le va aborda

  • Conturarea domeniului de aplicare a soluției viitoare și a stocului de produse
  • Elaborarea aspectului și simțului soluției dvs
  • Vizualizarea arhitecturii, infrastructurii și stivei tehnice ale soluției
  • Definirea rolurilor echipei de livrare a produselor și a abordărilor de dezvoltare și testare
  • Crearea cronologiei proiectului de dezvoltare și a estimărilor (acestea pot fi la nivel înalt pentru întregul ciclu de dezvoltare și mai precise pentru perioada mai scurtă)
  • Descoperirea riscurilor, provocărilor și strategiilor de atenuare

Cele mai tipice activități de descoperire a produselor includ:

  • Ateliere cu părțile interesate pentru definirea obiectivelor de afaceri
  • Analiza pieței, a publicului țintă și a concurenților
  • Wireframes, diagrame de utilizator și informații și prototipuri
  • Pregătirea cerințelor detaliate și a setului de caracteristici
  • Construirea unei viziuni de produs și a unei foi de parcurs
  • Viziunea arhitecturii
  • Estimarea eforturilor, a calendarului și a echipei necesare pentru a dezvolta produsul

Rezultatele fazei de descoperire

Un set de livrabile poate diferi în funcție de nevoile dvs. de afaceri, complexitatea produsului, industrie etc. Indiferent dacă o faceți singur sau implicați o companie de externalizare, este întotdeauna o idee bună să vă asigurați că rezultatele pe care le obțineți ca rezultat al etapei de descoperire includ artefacte care acoperă aspectele legate de produs, UI/UX, tehnologie și livrare ale soluției dvs. viitoare. Setul de livrabile pe care îl oferim în mod normal include:

  • Documentația produsului care încorporează descrierea persoanelor, rolurile utilizatorilor și registrul de permisiuni, foaia de parcurs pentru produse, lista de caracteristici și întârzierea prioritizată.
  • Documentație UX / UI, inclusiv wireframes, concepte de design, machete, flux de utilizatori și arhitectură de informații.
  • Documentație de inginerie/tehnologie care unește viziunea arhitecturii, documentul de proiectare a infrastructurii, recomandarea stivei de tehnologie și diagramele arhitecturii de date.
  • Documentația de livrare care cuprinde WBS, estimarea efortului și costurilor, calendarul de livrare la nivel înalt, componența echipei de dezvoltare a produsului, registrul de risc și asumare.

Echipa de dezvoltare a fazei de descoperire și rolurile acestora

Descoperirea produsului este o inițiativă complexă care acoperă multe aspecte diferite ale dezvoltării produsului și cu greu poate fi realizată doar de un singur analist de afaceri care ar colecta și documenta cerințele. Este important să vă asigurați că implicați o echipă care combină expertiză diferită și diversă. Alți experți tehnici pot fi, de asemenea, implicați în faza de descoperire dacă este necesară experiența lor (de exemplu, expert în securitatea informațiilor, inginer de date, expert AI/ML, expert în automatizarea testelor etc.).

Numărul real de persoane din echipa de descoperire poate varia în funcție de dimensiunea, complexitatea și obiectivele produsului. Să vorbim despre câteva roluri majore care trebuie implicate în faza de descoperire:

Manager de produs

Managerul de produs conduce viziunea asupra produsului și se asigură că produsul susține strategia și obiectivele generale ale companiei, precum și se adresează eficient nevoilor utilizatorilor finali. Managerul de produs este responsabil de:

  • definirea obiectivelor de afaceri pentru produs
  • cercetarea utilizatorilor, a pieței și a concurenței
  • determinarea punctelor dureroase și a nevoilor utilizatorului
  • crearea viziunii, strategiei și foii de parcurs
  • identificarea cerințelor funcționale și nefuncționale
  • delimitarea MVP-ului

Manager de proiect

Managerul de proiect coordonează progresul fazei de descoperire a proiectului, gestionează și consolidează livrabilele, precum și participă la elaborarea aspectului de livrare al descoperirii în sine. 

Managerul de proiect este responsabil pentru:

  • managementul proiectelor de descoperire, coordonare și raportare
  • planificarea dezvoltării produsului, alcătuirea echipei și WBS (structură de defalcare a muncii)
  • participarea la estimarea costurilor de dezvoltare
  • lucrând la analiza riscului și strategii de atenuare

Arhitect software

Un arhitect software este un specialist care prevede cum va fi implementat produsul din punct de vedere tehnologic. Responsabilitățile sale includ:

  • analiza cerințelor din perspectivă tehnologică
  • crearea unei strategii tehnologice și recomandarea unei stive de tehnologie optimă
  • dezvoltarea unei viziuni arhitecturale și a infrastructurii (împreună cu specialiștii DevOps)
  • sfaturi privind fezabilitate tehnică și orientări de dezvoltare

Designer UI/UX

Un designer UI/UX are două domenii de responsabilitate – cercetare și design. Pe de o parte, ei participă la studierea nevoilor utilizatorilor. Pe de altă parte, ei proiectează o interfață intuitivă pentru a vă face produsul cât mai atractiv posibil. Designerul UX/UI este responsabil pentru:

  • analiza publicului țintă și efectuarea cercetării UX
  • crearea de wireframes, diagrame de utilizator și informații, concepte de design
  • realizarea de prototipuri interactive

Inginer de testare

Inginerul de testare elaborează strategiile și criteriile care vor fi utilizate pentru a valida că soluția dezvoltată este în conformitate cu obiectivele și cerințele de afaceri definite. Inginerul de testare este responsabil de strategia generală de testare și planul de testare pentru MVP.

Durata și costul fazei de descoperire

Faza de descoperire poate dura de la 2 la 6 săptămâni, în funcție de complexitatea proiectului și de profunzimea analizei. În orice caz, este esențial să treci prin toate cele 4 aspecte (ideea de produs, design UX/UI, tehnologie și livrare) pentru a lansa un produs de succes.

Vă recomandăm să efectuați o analiză completă de descoperire pentru a vă asigura că totul este pregătit pentru dezvoltarea produsului. Cu toate acestea, în cazul în care ați acoperit deja unele dintre aspecte (de exemplu, Produs și UX) și sunteți 100% sigur că acestea sunt realizate integral, le puteți exclude pe cele din faza de descoperire și vă puteți concentra pe cele Tehnologie și Livrare.

În general, descoperirea tehnică și livrare durează de la 2 până la 4 săptămâni, în funcție de profunzimea studiului și vă permite să obțineți viziuni de arhitectură și infrastructură, recomandări de excelență tehnologică și stiva tehnologică, precum și estimări precise de 90% pentru 2 sprinturi în analiza descoperirii de bază și pentru 8 sprinturi în faza de descoperire profundă. În ceea ce privește descoperirea completă a produsului (care acoperă toate cele 4 aspecte), durează de obicei de la 4 până la 6 săptămâni, în funcție de adâncimea descoperirii.

În ceea ce privește preocuparea, costul poate varia foarte mult de la furnizor la furnizor și depinde de complexitatea proiectului, de forma de cooperare, de aria de responsabilitate a furnizorului și de modelul de preț.

Gânduri finale

De-a lungul anilor de sprijinire a start-up-urilor și a întreprinderilor cu servicii de dezvoltare a produselor, am învățat că succesul nu se referă doar la ideea din spatele produsului, ci și la implementarea corectă a acestuia. Chiar dacă clienții noștri lucrează în diferite verticale de afaceri și au scări, procese și obiective diferite, faza de descoperire a produsului s-a dovedit a fi o metodă eficientă care ajută la dezvoltarea unui produs într-un mod previzibil

Este logic să investim ceva timp și buget în descoperirea produselor și să puneți o bază solidă pentru operațiunile de afaceri sustenabile în viitor.

de Andrii Pastushok, Senior Product Manager la Sigma Software Group