exoplaneta

Astronomii au descoperit ceea ce ei cred că ar putea fi o „lume de apă” din viața reală – o planetă acoperită complet de ocean.

Orbitând în jurul unei stele la aproximativ 100 de ani lumină de Pământ, planeta se află în așa-numita „zonă de bucăți de aur” sau „zonă locuibilă”, unde temperatura sa ar fi potrivită pentru ca apa lichidă să existe la suprafață.

La fel ca Pământul, și-ar păstra apa lichidă, deoarece distanța față de stea înseamnă că nu este prea cald sau prea rece.

Denumită TOI-1452 b, planeta este puțin mai mare ca dimensiune și masă decât Pământul, dar datorită densității sale mai mici în comparație cu Pământul, oamenii de știință cred că ar putea fi acoperită de un strat gros de apă.

Planetele oceanice prezintă un interes deosebit atât pentru astronomi, cât și pentru pasionații de spațiu, deoarece se consideră că sunt candidați puternici pentru planete în care viața ar putea să apară sau să supraviețuiască.

Astronomii care lucrează la studiu au numit TOI-1452 b unul dintre cei mai buni candidati pentru planete oceanice descoperite până acum.

A fost observată pentru prima dată de telescopul spațial al NASA, Satelitul Transiting Exoplanet Survey (TESS), care cercetează întregul cer pentru a găsi exoplanete în jurul stelelor strălucitoare din apropiere.

TESS a observat o ușoară scădere a luminozității unei stele într-un sistem stelar binar la fiecare 11 zile, astronomii prevăzând din aceste date o planetă cu aproximativ 70% mai mare decât Pământul.

Astronomii de la Universitatea din Montréal au efectuat observații ulterioare de la un telescop la sol pentru a confirma tipul planetei și caracteristicile acesteia.

„Nu a fost un control de rutină. Trebuia să ne asigurăm că semnalul detectat de TESS a fost într-adevăr cauzat de o exoplanetă care înconjoară TOI-1452, cea mai mare dintre cele două stele din acel sistem binar”, a spus Charles Cadieux, doctorand la Universitatea din Montréal și membru al Institutului de Cercetare a Exoplanetelor.

Pentru a calcula masa planetei, observațiile au fost făcute cu un telescop cu spectru infraroșu, din Hawaii.

Cu mai mult de 50 de ore de observație, ei au estimat masa planetei la aproape de cinci ori mai mare decât masa Pământului.

„TOI-1452 b este unul dintre cei mai buni candidați pentru o planetă oceanică pe care am găsit-o până în prezent. Raza și masa sa sugerează o densitate mult mai mică decât ceea ce ne-am aștepta pentru o planetă care este în principiu alcătuită din metal și rocă, precum Pământul”, a spus Cadieux.

Se crede că TOI-1452 b este stâncos ca Pământul, dar se crede că densitatea sa mai mică decât cea așteptată se datorează unei cantități mult mai mari de apă decât cea pe care o avem pe Pământ.

În timp ce 70% din suprafața planetei Pământ este acoperită de apă, apa reprezintă de fapt mai puțin de 1% din masa planetei noastre.

Analiza astronomilor a descoperit că până la 30% din masa TOI-1452 b poate fi alcătuită din apă.

Aceasta este o proporție similară cu unele dintre lunile găsite în sistemul nostru solar, cum ar fi Ganymede și Callisto din Jupiter și Titan și Enceladus din Saturn.

Publicându-și descoperirile în The Astronomical Journal, echipa planifică deja studii ulterioare cu cel mai puternic telescop din istorie.

Telescopul spațial James Webb (JWST) recent lansat este la mare căutare, iar echipa din spatele descoperirii TOI-1452 b plănuiește deja să facă o rezervare peste ceva timp pentru a-și studia exoplaneta.

Este suficient de aproape de Pământ pentru a permite astronomilor să-i studieze atmosfera și, de asemenea, se află într-o regiune a cerului pe care JWST o poate observa pe tot parcursul anului.