dinozauri zimbabwe

Rămășițele unei noi specii de dinozaur care mănâncă plante au fost descoperite în nordul Zimbabwe. Face parte dintr-un ansamblu imens de fosile din Triasicul târziu care ne-ar putea ajuta să înțelegem modul în care climatul perioadei a influențat răspândirea dinozaurilor timpurii.

Fosila aproape completă este cea mai veche fosilă de dinozaur găsită în Africa până în prezent. A fost identificat ca o specie de sauropodomorf, rude ancestrale ale sauropodelor – uriașii dinozauri cu gât lung care mergeau pe patru picioare.

Numit Mbiresaurus raathi, dinozaurul avea cel puțin un metru înălțime, alerga pe două picioare, cântărea în jur de 30 de kilograme și avea un cap mic, un gât lung și dinți zimțați, în formă de frunze.

A fost dezgropat în a doua zi a unei expediții la Mbire, în Valea Zambezi, în 2017, spune Christopher Griffin de la Universitatea Yale, care a găsit un femur de dinozaur ieșit din pământ, a săpat în jurul lui și a descoperit un os de șold.

Pe baza prezenței altor fosile în asamblare, echipa a datat M. raathi cu aproximativ 230 de milioane de ani în urmă, o parte a Triasicului târziu numit stadiul carnian. La acea vreme, Zimbabwe era mult mai la sud decât este astăzi și făcea parte din masivul supercontinent Pangaea.

Latitudinea a jucat un rol important în clima Pangeei, sugerează oamenii de știință, din cauza influenței reduse a mării asupra unei singure mase de uscat. Latitudinile mai înalte, precum cele la care se afla Zimbabwe la acea vreme, aveau probabil o umiditate mai mare și vegetație abundentă, în contrast cu latitudinile inferioare mai aride și instabile.

Se crede că aceste zone climatice au controlat specia dinozaurilor timpurii, majoritatea trăind în climatul temperat din sudul Pangeei. Se crede că dinozaurii au evitat deșerturile aspre din nordul acestei zone, la care nu erau bine adaptați.

Echipa a folosit o hartă geologică a zonei pentru a determina locația unor roci și fotografii din satelit Google Earth pentru a indica locul în care au fost expuse la suprafață, înainte de a vizita situri pentru a căuta fosile.

La un loc, cercetătorii au găsit sute de oase, majoritatea provenite de la rinhozauri, dar și fragmente pe care le-au recunoscut ca fiind de la un dinozaur. Aici arheologii au observat femurul proeminent.

Două expediții, în 2017 și 2019, au scos la iveală un ansamblu de rămășițe de animale, inclusiv cele ale unui mare dinozaur carnivor herrerasaurid, strămoși ai mamiferelor numite cinodonți și strămoși ai crocodililor numiți etosauri.