piața vehiculelor electrice

Cele mai recente cercetări ale Canalys arată că vânzările la nivel mondial de vehicule electrice (EV) au crescut anual cu 55%, până la 10,1 milioane de unități în 2022. 

China continentală a fost de departe cea mai mare piață de vehicule electrice, cu 59% din vehiculele electrice vândute acolo în 2022, un total de 5,9 milioane de unități. Aceasta reprezintă 29% din toate vehiculele ușoare vândute în regiune, în creștere față de 15% în 2021. 

Europa este a doua cea mai mare piață de vehicule electrice, cu o cotă de 26% și 2,6 milioane de unități vândute. În comparație, SUA este încă în urmă cu doar 9% din vânzările la nivel mondial, dar cu semne pozitive de creștere, cu 920.000 de vehicule electrice vândute în 2022, în creștere cu 72%.


China continentală s-a îndepărtat de alte piețe în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice în 2022.

 „Cumpărătorii au avut o ofertă bogată din care să aleagă. De la mașini de oraș ieftine la vehicule de lux, există vehicule electrice la fiecare preț și în fiecare segment de mașini”, a declarat Jason Low, analist principal Canalys, cu sediul în Shanghai. 

„Majoritatea producătorilor de mașini chinezi, inclusiv BYD, NIO și Xpeng, și-au extins oferta de vehicule electrice în 2022. Au investit masiv pentru a îmbunătăți performanța și gama vehiculelor lor electrice și pentru a dezvolta noi modele pentru a satisface cererea în creștere. 

BYD a deținut primul loc în vânzările de vehicule electrice în 2022, atât în China, cât și în întreaga lume. Șase familii de modele BYD au apărut în top 10 modele din China. Wuling Hongguang Mini EV a reprezentat o poveste de succes pe piața chineză de vehicule electrice și va domina din nou sectorul de vehicule electrice din orașele mici în 2023. Tesla rămâne un jucător important în această țară și reducerile sale de preț, într-un moment în care subvențiile sunt eliminate, va pune presiune asupra concurenților săi. GAC a ajuns în top 10 cu Aion Y.”

Europa este a doua cea mai mare piață din lume pentru vehicule electrice, deși rata de creștere rapidă a regiunii a încetinit. Vehiculele electrice au reprezentat 23% din vehiculele livrate în 2022, în creștere de la 20% în 2021. 

Chris Jones, analist șef, a declarat: 

„Cererea de vehicule electrice a fost bună în 2022, dar oferta a fost constrânsă și, la fel ca celelalte piețe majore, modificările subvențiilor pentru vehicule electrice în multe țări europene a perturbat sfârșitul anului și va afecta, de asemenea, 2023. 

Cererea consumatorilor este răspândită pe mai multe mărci și modele, niciun model de vehicul electric nu reprezintă mai mult de 6% din piață în 2022. Tesla a deținut primele două poziții , în timp ce Stellantis a păstrat două modele în top 10, cu variante EV ale mașinilor compacte populare – Fiat 500e și Peugeot e-208. Grupul Volkswagen avea patru modele în top 10, dar trebuie să-și păstreze impulsul cu lansările de noi modele pentru a rămâne competitiv în 2023.”

În SUA, vehiculele electrice au reprezentat 7% din vehiculele noi vândute în 2022. Noile credite fiscale federale pentru vehiculele electrice eligibile combinate cu reduceri de preț ar trebui să crească piața în 2023, dar nu pentru toate mărcile. 

Jones a spus: „Cota procentuală de vehicule electrice vândute în SUA va reflecta doar creșterea din China continentală în ultimii doi ani, clienții de vehicule electrice au avut de ales în toate sectoarele de vehicule – cei din SUA nu au astfel de opțiuni.” 

Tesla a deținut primele două locuri și a reprezentat cu mult peste 50% din vânzările de vehicule electrice în 2022. În ciuda mai multor lansări de vehicule electrice în 2022, niciun alt model nu are o cotă mai mare de 5%. 

Ford a ocupat locul al treilea cu Mustang Mach-E, dar, după cum explică Jones, „Toate celelalte mărci care concurează în segmentul SUV EV premium s-au străduit să aibă un impact datorită succesului continuu al Tesla Model Y”. Multe vehicule electrice nu vor fi eligibile pentru credite fiscale în 2023, inclusiv două modele de la Hyundai/Kia care au ajuns în top 10 în 2022. „Au fost lansate mai multe camionete EV”, a spus Jones, „dar în ciuda faptului că pick-up-urile sunt cel mai popular tip de vehicul din SUA, nicio variantă EV nu a ajuns până acum în top 10 EV.”