Parlamentul UE a aprobat noi reguli pentru a face bateriile mai durabile, mai sustenabile și mai performante.

Noile reguli, care vor intra în vigoare odată ce Consiliul European v-a aproba în mod oficial textul, afectează proiectarea, producția și gestionarea deșeurilor tuturor tipurilor de baterii vândute în UE.

Cererea de baterii din Europa este programată să crească în acest deceniu, stimulată de cele 30 de milioane de vehicule electrice pe care UE spune că le vor conduce cetățenii săi până în 2030.

Noile reglementări urmăresc să se asigure că această cerere este satisfăcută de baterii mai ecologice, cu emisii mai mici, produse din materiale reciclate.

Conform regulilor, bateriile pentru mijloacele de transport ușoare (LMT) (de exemplu, pentru scutere electrice și trotinete) și bateriile industriale reîncărcabile trebuie să își declare și să etichete amprenta de carbon.

Întrucât fabricarea bateriilor depinde în mare măsură de importurile critice de materii prime, care au un impact semnificativ asupra mediului și societății, la opt ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, va exista și obligația de a utiliza cobalt, litiu, nichel și plumb reciclat la minim.

În plus, pentru a încuraja reciclarea bateriilor, noile reguli stabilesc obiective ca țările UE să colecteze 63% din bateriile portabile până în 2027 și 70% până în 2030, în creștere față de obiectivul actual de 45%, despre care datele din 2020 arată că a fost în mare măsură îndeplinită.

„Pentru prima dată, avem legislație în domeniul economiei circulare care acoperă întregul ciclu de viață al unui produs – o abordare bună atât pentru mediu, cât și pentru economie”, a spus europarlamentarul Achille Variati.