Andreea este unul dintre elevii Școlii Gimnaziale „Petru Rareș” din Hârlău și se evidențiază față de ceilalți 855 prin faptul că e singura fată pasionată de fotbal. Provine dintr-o familie greu încercată. Cu o mama analfabetă, care nu știe să se iscălească, Andreea a crescut într-o casă în care a trebuit să învețe de mică ce înseamnă nevoia, lipsurile și grijle, să împartă puținul pe care îl avea cu celelalte patru surori ale ei. 

Mama le-a crescut singură, pentru că tatăl are o situație incertă în familie. Rareori trece pe acasă și mai aduce câte o căruță cu lemne sau ceva de-ale gurii. Cu toate acestea, mama Andreei este foarte hotărâtă să își susțină fetele la școală și este foarte mândră când profesorii o laudă pe fiica ei. „E cea mai deșteaptă din casă”, spune despre Andreea, iar asta se vede prin rezultatele școlare și prin faptul că e premiantă. Andreea vrea să meargă la liceu și la facultate, să devină profesoară de matematică, asemenea mentorului ei, profesorul de la clasă Bogdan Dorneanu, și singura fată din sat care practică fotbalul.

De fapt, profesorului ei se datorează tot ce s-a petrecut la școală vara aceasta. Bogdan Dorneanu s-a mutat la Hârlău când s-a căsătorit și a obținut aici catedră. A prins drag de comunitate și a simțit că nu poate sta deoparte. Așadar s-a oferit voluntar în tot felul de proiecte ale școlii, a strâns fonduri, a căutat modalități de finanțare, a pregătit la matematică copiii de etnie romă, pe cei din familii defavorizate, iar când și-a dat seama că e mare nevoie de un teren de sport pentru elevi, a înscris o alertă pe HartaEdu. Primind finanțare, a căutat să mobilizeze comunitatea și autoritățile locale astfel încât să suplimenteze fondurile și să facă treabă ca la carte. Apoi, toată vara a stat pe șantier, la școală, coordonând muncitorii și venind cu soluții atunci când mai era nevoie de câte ceva.

Oamenii din sat îl vor director la școală, la fel și copiii care îl îndrăgesc nespus, mai ales că mereu își face timp să joace fotbal cu ei. Bogdan Dorneanu este genul de profesor model, reper în comunitățile în care intervine Narada, iar acesta, dincolo de urgența alertei, este unul dintre motivele pentru care proiectul lui a primit finanțare. Este genul de om pentru care #EOKSăFacemNoi este un motto, capabil să construiască și să ridice o comunitate. Demersul lui a fost, de asemenea, susținut de Prime Kapital Development, partenerul Narada în acest proiect. 

„Narada este despre, pe de-o parte, a scoate la suprafață problemele și provocările, iar de cealaltă parte despre a mobiliza comunitățile. Iar ce am văzut azi la Hârlău este un exemplu pe care am vrea să-l vedem în cât mai multe zone din țară. Am văzut companii mari, profesori lideri care au scos provocarea la suprafață și au mobilizat comunitatea. 

Vorbesc în special de profesorul de matematică care a văzut o oportunitate în construirea acestui teren. Oportunitatea de a aduce toți copiii la școală. Inclusiv pe cei care rămân nesupravegheați acasă și nu-și pot face temele și care vor putea să aibă tot felul de activități în aer liber. Dar și oportunitatea de a elibera spațiul sălii de sport care, de cele mai multe ori, era foarte aglomerat și aerul era irespirabil în momentul în care trei clase aveau concomitent ora de educație fizică. Acest profesor este înzestrat cu această pornire de a face lucrurile, de a nu aștepta să se facă, motiv pentru care a scris alerta și a mobilizat atât autoritățile locale, cât și părinți și foști elevi pentru a strânge toate resursele necesare. Eu asta am văzut aici, un exemplu de mobilizare a comunității, așa cum ne dorim să vedem în fiecare școală”, declară Raluca Jianu, CEO al organizației Narada.

Școala gimnazială „Petru Rareș” din Hârlău avea o sală de sport, însă era mult prea mică pentru cele trei clase care își desfășurau orele de educație fizică. Terenul de sport va găzdui atât orele de educație fizică și sport, cât și activitățile în aer liber, precum și câteva ore ce se pot desfășura în natură. Mai multe detalii despre acest proiect pot fi văzute în materialul video postat pe canalul de YouTube al organizației Narada.

Statistici, date:

  • „Sălile de sport lipsesc din > 50% din şcoli, mai ales în mediul rural. Unde bazele sportive în aer liber fie nu există, fie oferă condiţii improprii sau precare de desfăşurare a orelor, multe ore având loc astfel în sălile de clasă (mai ales în sezonul rece)“, se arată în raportul World Vision „Cursa celor 30 de ani de educaţie în România rurală“.
  •  Aproximativ 30% dintre copiii în vârstă de 7-9 ani de la noi în țară sunt peste greutatea normală, în timp ce între 15 și 20% dintre ei sunt obezi.
  • Într-un raport al Organizației Mondiale a Sănătății, 58% dintre adulții români sunt supraponderali.
  •  În școală se fac doar 2 ore de sport pe săptămână, în timp ce media europeană arată că în școlile din Occident sunt la alegere 7-8 sporturi în școli. 

Narada a luat ființă în urmă cu mai bine de cinci ani, când Andra Munteanu (co -fondatoare a organizației) a citit un studiu despre motivele abandonului școlar în rândul copiilor. Primele pe listă erau durerile de dinți și lipsa încălțărilor potrivite. Motive absurde într-o Românie europeană, dar dureros de reale în comunitățile marginalizate și vulnerabile din țară. În aceeași perioadă, Raluca Jianu s-a alăturat ca voluntar în sprijinul misiunii, creionând pentru prima dată schița pe hârtie a ceea ce avea să devină mai târziu HartaEdu.ro. Astăzi este CEO al organizației.

Născută sub umbrela Romanian Business Leaders, Narada are viziunea de a construi o Românie în care fiecare copil are acces la o educație de calitate, care să-l pregătească pentru succesul în viață și în carieră. Cu o echipă multi-disciplinară de profesioniști care abordează problema cu soluții integrate, utilizând tehnologia și transferul de know-how, dar și experiența profesională, cu un mod de lucru tehnocrat și planificat, Narada își propune misiunea de a mobiliza comunitățile pentru a găsi soluții de transformare a sistemului educațional.