Consiliul Național al Audiovizualului a decis să sancționeze cu o amendă uriașă postul de televiziune Kanal D pentru difuzarea de reclame cu mult peste ce îi era permis prin lege.

Întrunit în ședința publică din data de 23.01.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate și a decis să aplice sancționarea cu o amendă de 200.000 de lei postului Kanal D pentru încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. 

Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”. 

Au fost monitorizate duratele inserțiilor de publicitate difuzate în perioada 01-30.11.2023, în intervalul orar 18.00-24.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV și TVR 1). În perioada monitorizată, Kanal D a depășit durata admisă de difuzare a publicității cu 6 ore 23 de minute și 18 secunde;

„Poate că ar trebui să schimbăm regulile pentru aceste încălcări în lege”, a spus Monica Gubernat, preşedintele CNA, citată de Paginademedia.

De cealaltă parte, postul de televiziune s-a apărat spunând că au ajuns în această situaţie pentru că în prima parte a anului 2023 nu au avut suficiente venituri din publicitate. 

Cătălin Băleanu, reprezentantul celor de la Kanal D a spus că „Această depăşire a fost cauzată de acumularea unui dezechilibru în ceea ce priveşte constanţa comenzilor de publicitate pe parcursul anului 2023.  În prima parte a anului, comenzile de publicitate au fost sub nivelul estimat, iar spaţiul publicitar nu a putut fi utilizat la nivelul preconizat. Pe cale de consecinţă, această situaţie a creat o discrepanţă între veniturile bugetate şi cele efectiv realizate. Spre finalul anului, a devenit posibilă o echilibrare a comenzilor de publicitate cu deficitul înregistrat în prima parte anului şi acesta este motivul pentru care a avut loc depăşirea duratei publicităţii. Practic, a fost compensat timpul de publicitate nefolosit în prima parte a anului. Decizia de a avea aceste depăşiri a fost una dificilă, iar felul în care postul Kanal D a respectat această prevedere în ultimii ani este cea mai bună dovadă în acest sens. Ultima sancţiune pentru depăşiri ale duratei publicităţii fiind de acum şase ani, din 2018. Depăşirile nu au fost de natură a deranja, neexistând sesizări în acest sens. Vă rog să aveţi în vedere că postul Kanal D a respectat cu stricteţe durata legală a publicităţii în ultimii şase ani. Iar situaţia depăşirilor din acest raport a fost generată de o conjunctură comercială nefavorabilă cu caracter temporar.”

Monica Gubernat, preşedintele CNA, a replicat că televiziunea și-a asumat încălcarea legii și că nu există posibilitatea unei păsuiri. 

Kanal D nu este la prima astfel de abatere. A mai avut încălcări, tot în lunile de final de an, când cererea de publicitate este mare, în anii 2015, 2016, 2017 şi 2018 (an în care a fost sancţionat de două ori cu câte 200.000 de lei).