piata masini electrice

Cea mai recentă cercetare Canalys prognozează că vânzările de vehicule electrice (VE) la nivel global vor crește cu 29% și vor atinge 13,7 milioane de unități, echivalentul unei rate de penetrare de 17,1% în 2023. 

China, cu o cotă de piață de 55,5%, rămâne cel mai mare piață de VE, cu 7,6 milioane de unități livrate. Europa, cu o livrare de 3,2 milioane de unități, și America de Nord, cu o livrare de 1,8 milioane de unități, vor completa primele trei piețe în 2023. Canalys prognozează că piața globală de VE va crește cu 27,1% în 2024, atingând 17,5 milioane de unități.

Producătorii auto accelerează eforturile de localizare pentru a stimula cererea consumatorilor prin lansarea de modele de vehicule electrice (VE) potrivite pentru regiuni și piețe și îmbunătățirea experienței generale a utilizatorului de VE prin dezvoltarea infrastructurii de încărcare și a ecosistemului de servicii inteligente pentru a sprijini mobilitatea mai inteligentă. 

Costurile generale reduse și reducerea subvențiilor sunt două provocări semnificative pe care producătorii auto trebuie să le abordeze pentru a obține un impuls de creștere mai puternic.

Cu guvernul prioritarizând dezvoltarea economică durabilă și extinderea consumului de vehicule, Canalys prognozează că vânzările de vehicule ușoare în China continentală vor crește cu 1%, ajungând la 22,7 milioane de unități în 2024. 

Se estimează că vehiculele electrice vor atinge 9,1 milioane de unități, reprezentând 40% din vânzările totale. Scăderile în costurile bateriilor vor stimula în continuare vânzările de vehicule electrice cu baterie (BEV) în piața autovehiculelor compacte și subcompacte. Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) vor continua să câștige cotă de piață în următorii doi până la trei ani datorită eficienței lor costurilor și adaptabilității sporite.

"La sfârșitul anului 2023 au fost lansate vehicule electrice (VE) atractive, pregătind terenul pentru 2024," a remarcat Alvin Liu, analist la Canalys. "Vehiculele electrice reprezintă motorul central de creștere pentru piața de vehicule din Marea China. Vehiculele electrice de la producătorii auto chinezi, care se estimează că vor ocupa 78% din piață în 2024, se află în avantaj, lărgind decalajul de experiență a utilizatorului în comparație cu vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE). 

Ultimele tehnologii de baterii și îmbunătățirea infrastructurii abordează anxietatea legată de încărcare. Crearea ecosistemelor de încărcare, cum ar fi NIO's Battery Swap Alliance, Super Charging Network de la Mercedes-Benz și BMW și Flash Charging Alliance de la Lotus, va crește în continuare cota de piață a vehiculelor electrice cu baterie (BEV). Cu toate acestea, menținerea unei rate de creștere de peste 50% în acest an este imposibilă, deoarece vehiculele electrice au atins o masă critică, iar convingerea scepticilor rămași în privința vehiculelor electrice va deveni o provocare tot mai mare."

În ciuda inflației și creșterii ratei dobânzilor, se preconizează că piața europeană de autovehicule ușoare va crește cu 18,6%, cu o expediere de 15,7 milioane în 2023, demonstrând reziliența pieței europene după problemele legate de ofertă cauzate de COVID. Vânzarea vehiculelor electrice se așteaptă să crească cu 18%, puțin sub piața totală de autovehicule ușoare, menținând o cotă de piață similară cu cea din 2022, de 20,3%, sugerând că Europa se află încă în stadiul incipient al transformării electrificării.

Canalys prognozează că piața europeană de autovehicule ușoare din 2024 va menține o creștere de 2% până la 3%, cu vehiculele electrice (VE) ocupând 24,2% din cota de piață, expediate în 3,9 milioane de unități. În contextul încetinirii cererii pentru vehiculele electrice cu baterie (BEV), o schimbare către vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) poate atenua presiunile de pe piață, în ciuda presiunii Uniunii Europene pentru o renunțare agresivă la motoarele cu ardere internă. 

"Piața europeană a vehiculelor electrice (VE) a început tranziția de la conducerea bazată pe politici la cea bazată pe produs în 2024, o fază necesară în transformarea industriei," a declarat Jason Low, analist principal la Canalys. 

"Restricțiile privind subvențiile vor încetini cererea pentru vehiculele electrice (VE), iar iminența războiului de prețuri va amenința nu doar obiectivele privind vehiculele electrice, ci și încrederea producătorilor auto în tranziția lor electrică. Pentru a contracara astfel de provocări, producătorii auto din Europa se pregătesc să facă piața de vehicule electrice (VE) mai accesibilă, lansând modele noi precum KIA Niro EV, BMW IX2, Renault 5, Citroen e-C3 și altele. Producătorii auto europeni ar trebui să fie conștienți de producătorii auto chinezi care își îndreaptă atenția către Europa, deoarece aceștia sunt așteptați să adopte strategii similare privind produsul și prețul, continuând în același timp eforturile lor de a stabili producție locală în regiune, așa cum fac BYD, SAIC și alți producători auto pozitivi."

Vânzările de vehicule electrice (VE) în America de Nord se așteaptă să atingă 1,8 milioane de unități în 2023, impulsionate de subvențiile guvernamentale și infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice (VE). "Cu toate că prețurile medii ale vehiculelor electrice (VE) au înregistrat o scădere de 20% în 2023, opțiunile de produse insuficiente și experiența incomodă de încărcare au afectat cererea, impactând creșterea pieței vehiculelor electrice (VE)," a remarcat Low.

Canalys prognozează că în 2024 piața vehiculelor electrice (VE) din America de Nord va crește cu 26,8%, ajungând la 2,2 milioane de unități, dar cu cea mai mică penetrare a vehiculelor electrice (VE) la 12,5%, în comparație cu China și Europa. 

"În 2024, gama de produse pentru vehiculele electrice (VE) se va extinde, acoperind vehicule mini, SUV-uri de dimensiuni mari și camioane, lărgind eficient intervalul de utilizatori vizat ai vehiculelor electrice (VE), susținută de un standard de încărcare unificat, pe măsură ce mai mulți producători auto se alătură Standardului de Încărcare Nord-American al Tesla (NACS), abordând unele dintre obstacolele de vânzări ale vehiculelor electrice (VE)," a comentat Low.

Cu toate provocările de a stimula cererea pentru vehiculele electrice (VE) în 2024, producătorii auto vor continua să facă pariu și să investească în mai multe domenii pentru a obține avantajul în tehnologia vehiculelor electrice (VE). Factorii unici rămân esențiali în piețele precum Marea China. La nivel global, producătorii auto trebuie să implementeze rapid noi tehnologii de vehicule electrice (VE), concentrându-se pe controlul costurilor și îmbunătățirea experiențelor utilizatorilor de vehicule electrice (VE), în special în jurul încărcării. O bază solidă va asigura o poziție mai bună pentru producătorii auto pentru a obține mai multă creștere în 2025, când se așteaptă să accelereze creșterea vehiculelor electrice (VE). Producătorii auto chinezi vor fi o forță de luat în seamă, deoarece vor culege în curând roadele investițiilor lor globale în producția regională.