Tesla a anulat mașina ieftină promisă de mult timp, pe care investitorii se bazau pentru a impulsiona creșterea sa ca producător auto de masă, potrivit a trei surse familiare cu acest subiect și a unor mesaje ale companiei consultate de Reuters.

Constructorul auto va continua să dezvolte robotaxi care se conduc singure pe aceeași platformă de vehicule mici, au spus sursele.

Decizia reprezintă o renunțare la un obiectiv de lungă durată pe care șeful Tesla, Elon Musk l-a caracterizat adesea ca fiind misiunea sa principală: mașini electrice accesibile pentru mase. Primul său "master plan", pentru companie, din 2006, prevedea fabricarea mai întâi a modelelor de lux, apoi folosirea profiturilor pentru a finanța o "mașină de familie cu costuri reduse".

De atunci, Musk a promis în repetate rânduri un astfel de vehicul investitorilor și consumatorilor. Recent, în ianuarie, Musk le-a spus investitorilor că Tesla plănuia să înceapă producția modelului accesibil la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025, în urma unui raport exclusiv al Reuters care detalia aceste planuri.

Cel mai ieftin model actual al Tesla, Model 3 sedan, se vinde la un preț de aproximativ 39.000 de dolari în Statele Unite. Vehiculul entry-level, acum dispărut, descris uneori ca Model 2, ar fi trebuit să înceapă de la aproximativ 25.000 de dolari.

Tesla nu a răspuns la solicitările de comentarii. După publicarea articolului, Musk a postat pe site-ul său de socializare X că "Reuters minte (din nou)". El nu a identificat nicio inexactitate specifică.

Acțiunile Tesla s-au prăbușit cu peste 6% în urma raportului Reuters, dar au recuperat o parte din pierderi după postarea lui Musk. Acțiunile au scăzut cu 3,6% la închiderea pieței de vineri.

La scurt timp după aceea, Musk a postat pe X: "Tesla Robotaxi unveil on 8/8", trimițând din nou acțiunile în sus în tranzacțiile după orele de tranzacționare.

Această schimbare radicală vine în contextul în care Tesla se confruntă cu o concurență acerbă la nivel global din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice care inundă piața cu mașini cu prețuri de până la 10.000 de dolari. Planul pentru robotaxi fără șofer, care ar putea dura mai mult timp pentru a fi livrat, prezintă o provocare inginerească mai dificilă și mai multe riscuri de reglementare.

Două surse au declarat că au aflat de decizia Tesla de a renunța la Model 2 în cadrul unei întâlniri la care au participat zeci de angajați, una dintre ele spunând că întâlnirea a avut loc la sfârșitul lunii februarie.