educatie financiara

M-au sunat azi de la bancă să-mi propună să "cimentam" relația de sclavagie, că tot a ieșit ieri Isărescu să ne spună că e optimist în legătură cu inflația iar ROBOR a început din nou să scadă.

Doamna de la bancă a fost luată prin surprindere când am început să-i spun ca ROBOR la 3 luni era chiar azi la 7.04 și că eu așteptam să ma contacteze iar să mă anunțe cu cât începe să scadă rata față de vârful all time din noiembrie. Ba chiar am ajutat-o să-mi răspundă la întrebarea ce înseamnă că după 6 ani plătesc iar o rată variabilă formată din IRCC + marja băncii. Pentru că nu a știut să-mi spună care era valoarea, am ajutat-o eu și i-am spus că marja băncii e 2,75... acum.

Impresionată din cale afară că știam prea multe lucruri m-a întrebat de ce sunt așa de informat ? I-am zis că din cauză că sunt un client fidel ING Romania și pentru că, față de anul trecut rata mea s-a dublat, am fost tot la ei în office să le cer un sfat în legătură cu ce aș putea să fac cu creșterea necontrolată a ratelor, Pe atunci, am vorbit cu una din cele mai vechi angajate din acel office.

Doamna de la telefon a continuat prezentarea de marketing cu refinanțarea ei cu un credit cu dobanda fixa de 7,89 pe an, pe 5 ani, după care mă întorc de unde am plecat (adică depind de anunțurile lui Isărescu sau de controalele și acuzațiile Consiliului Concurenței că băncile s-au înțeles în secret ca să crească valoarea ROBOR).

Argumentul ei a fost că voi plăti cu aproape 350 de lei mai puțin decât în prezent. Estimările economiștilor sunt pozitive și ar trebui ca rata mea actuală să scadă progresiv în viitor cam cum suma asta. Pentru un credit pe termen lung, un client cu puțină educație financiară are niște întrebări suplimentare, mai ales când are acces la informație.

Nu s-a așteptat să o întreb ce înseamnă refinanțarea creditului, dacă se plătesc costuri de analiză dosar și așa mai departe. Mă gândeam că dacă tot le sunt client fidel de atâția ani și am convins și multe alte rude să se mute la ei, propunerile astea de refinanțare ar trebui să includă un efort din partea lor. Mă entuziasmasem prea tare , dar nu  ... ei doar au lansat un produs nou și pentru că lumea fuge de credite, acum s-au uitat la baza actuală de clienți pe care s-au gândit să o prospecteze, fără să vină cu textele standard: pentru că sunteți clientul nostru fidel de atâția ani, aveți salariu etc vă oferim dobanda X, suportăm noi costurile de refinanțare. Nu doar că nu au așa ceva dar s-au gândit că este extrem de inteligent și atractiv să-i propui unui client să îți plătească, din nou, costuri extra precum: comision analiză dosar, un evaluator care să vină să îți evalueze imobilul și așa mai departe.

Am continuat spunându-i că nu văd de ce m-ar interesa să o iau iar de la zero cu un credit ca să le plătesc iar la început numai dobânzi pentru creditul în sine și nici de ce aș dori să plătesc iar comisioane pentru a face creditul respectiv, acte, interogari pe la diferite alte institutii, ipoteca, alte asigurări...

O bancă care încearcă să pară profesionistă cu clienții săi ar trebui să vină cu astfel de propuneri în momentele de criză, nu după apogeul scumpirii creditelor când piața începe să își revină încet. Mă întreb unde era banca în noiembrie când ROBOR era la 8,26 nu la 7,04 cât este acum ... și de ce nu m-au sunat de pe atunci să mă întrebe dacă vor să mă ajute.

Poate, pe viitor, băncile ar trebui să investească mai mult în resursa umană, adică în angajați profesioniști, calificați și implicați care să știe să creeze o relație puternică între bancă și client. E neprofesionist să te aștepți ca un client să nu îți pună întrebări suplimentare și să crezi că iluzia "plătești mai puțin acum" este pur și simplu de ajuns.

PS: ultima oară când am fost într-un office ING dispăruseră angajații ăia vechi și pregătiți și apăruseră niște tinere, cea cu care am vorbit eu spunându-mi că nu știe să îmi dea detalii despre credite ipotecare.