Criza din jurnalism cauzată de luptele tradiționale ale mass-media de a face față revoluției digitale a fost bine documentată de-a lungul multor ani. Dar organizațiile de știri se confruntă acum cu o schimbare mult mai fundamentală condusă de generații care au crescut cu și se bazează aproape în întregime pe diverse medii digitale.

Datele publicate în Raportul de știri digitale al Institutului Reuters din acest an arată o accelerare a schimbărilor structurale către medii mai digitale, mobile și media. Acesta este locul în care conținutul de știri este livrat prin intermediul rețelelor sociale și acum, platformele din ce în ce mai conduse de video, cum ar fi TikTok, mai degrabă decât prin ceea ce pentru o nouă generație de consumatori de media descrie drept tradiționalul mai formal și mai închis media „moștenită”, inclusiv ziare și televiziune.

Nu numai că consumul de știri tradiționale de televiziune și formate tipărite continuă să scadă într-un ritm neobosit, dar site-urile online se luptă și să atragă utilizatorii de știri, în ciuda vremurilor tumultoase în care trăim.

Un punct de referință al acestei schimbări este o întrebare pe care o punem despre gateway-urile cheie pe care oamenii le folosesc pentru a accesa știri. Folosind datele medii din toate cele 46 de țări chestionate în raportul  anual, Reuters av constatat că mai mulți oameni aleg rețelele sociale în fiecare an, mai ales în detrimentul accesului direct prin intermediul unui site sau al unei aplicații tradiționale de știri. Accesul prin căutare și alte agregatoare a crescut ușor de-a lungul timpului.


Acestea sunt medii și este important de subliniat că legătura directă rămâne puternică pe unele piețe – în special în nordul Europei, unde există un interes puternic pentru știri și o încredere relativ mare. Dar în alte părți – în special în anumite părți ale Asiei, Americii Latine și Africii – rețelele sociale sau alți agregatori sunt de departe cele mai importante porți de acces, lăsând brandurile de știri mult mai dependente de platformele terțe pentru trafic.

Diferențele generaționale sunt, de asemenea, o mare parte a poveștii. În aproape fiecare țară, constatăm că utilizatorii mai tineri sunt mai puțin probabil să meargă direct la un site de știri sau o aplicație și să folosească rețelele sociale sau alți intermediari.

Următorul grafic pentru Marea Britanie arată că persoanele cu vârsta peste 35 de ani (linia albastră) și-au schimbat cu greu preferințele directe de-a lungul timpului, dar că grupul de 18-24 de ani (linia roz) a devenit mult mai puțin probabil să folosească un site sau o aplicație de știri.

Acesta este doar un indiciu al modului în care generația care a crescut în era aplicațiilor sociale și de mesagerie manifestă comportamente foarte diferite pe măsură ce ajung la vârsta adultă.


Dependența de rețelele sociale poate fi în creștere, dar nu este neapărat vorba despre aceleași rețele vechi. Pentru toate grupele de vârstă, Facebook devine mult mai puțin important ca sursă de știri și, implicit, ca motor de trafic către site-urile de știri. Doar 28% spun că au accesat știrile prin Facebook în 2023, comparativ cu 42% în 2016, pe baza datelor din 12 țări pe care le urmărește studiul din 2014.

Acest declin este parțial cauzat de retragerea Facebook de la știri și parțial de modul în care rețelele bazate pe video, cum ar fi YouTube și TikTok, captează o mare parte din atenția utilizatorilor mai tineri.

Utilizarea Twitter este, de asemenea, în scădere în urma setului haotic de schimbări introduse de Elon Musk, chiar dacă sondajul arată o acoperire săptămânală relativ stabilă în general.

Platforme noi

TikTok este rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere din sondaj, folosită de 44% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani în orice scop și de 20% pentru știri (cu cinci puncte procentuale în creștere față de anul trecut). Rezultatele sondajului arată, de asemenea, că aplicația deținută de ByteDance, din China, este cea mai utilizată în anumite părți din Asia, America Latină și Africa.


Raportul oferă, de asemenea, dovezi că utilizatorii TikTok, Instagram și Snapchat tind să acorde mai multă atenție celebrităților și influencerilor din rețelele sociale decât o fac jurnaliștilor sau companiilor media atunci când vine vorba de subiecte de știri. Acest lucru marchează un contrast puternic cu rețelele sociale „moștenite” – sau mai consacrate – precum Facebook și Twitter, unde organizațiile de știri încă atrag cea mai mare atenție și conduc conversații.

Deși organizațiile de știri au experimentat cu conturile TikTok, mulți se luptă să se adapteze la tonul mai informal, în care creativitatea este cheia pentru a atrage un public.

Aceste schimbări sunt, în plus, provocatoare pentru editori, deoarece necesită adesea crearea de conținut costisitor la comandă și există puține modalități de a genera bani din videoclipurile scurte, cu oportunități limitate de conectare către site-uri web sau aplicații.

Oamenii mai tineri sunt mai puțin probabil să citească online

Aceste schimbări de platformă fac parte dintr-o trecere mai largă de la lectură și către vizionarea sau ascultarea conținutului de știri online. În timp ce toate grupele de vârstă spun că încă preferă să citească știrile online din cauza vitezei și a controlului ofertelor, grupurile mai tinere sunt mai predispuse să-și exprime preferințele pentru vizionarea sau ascultarea conținutului de știri, așa cum arată graficul de mai jos. Și acest lucru se traduce printr-un consum mai mare de videoclipuri și podcasturi scurte de către acest grup, conform datelor.


Cercetările de peste un deceniu au surprins modul în care toate grupele de vârstă au adoptat media digitală, alături de formate mai familiare, cum ar fi televiziunea și tiparul. Dar acum asistăm la apariția unei generații de nativi sociali care nu sunt legați de definițiile tradiționale ale știrilor.

După cum au arătat cercetările anterioare, grupurile mai tinere se așteaptă ca știrile să fie captivante, participative și să fie disponibile în condițiile lor – în rețelele și platformele în care își petrec timpul. Încrederea nu este un dat, ea trebuie câștigată – la fel de mult de jurnaliști, ca și de orice alt creator de conținut.

Cu toate dificultățile pe care le presupune acest lucru – în jurul încrederii, atenției și modelelor de afaceri – acesta este mediul media pe care publicul îl alege din ce în ce mai mult pentru ei înșiși. Este o aituație în care jurnaliștii și mass-media vor trebui să-și facă loc dacă vor să-și mențină relevanța și legătura cu publicul larg.