Atunci cand pandemia a inceput in martie 2020, pentru 29% dintre companiile mici dezvoltarea de noi produse a fost o modalitate de a raspunde situatiei dificile, potrivit unui studiu recent realizat de Kaspersky. 

Lockdown-urile nationale au afectat situatia financiara a majoritatii IMM-urilor (66%), iar acestea au trebuit sa ia multe masuri de reducere a costurilor. Avand in vedere acest lucru, lansarea de noi oferte sau oportunitati de business, precum si alte masuri luate, au fost unele dintre eforturile de supravietuire. 

Capacitatea de a raspunde in mod adecvat la o criza poate permite unui business sa profite la maximum de ea. Potrivit lui Steven Callander, profesor de economie politica la Stanford Graduate School of Business, „obiectivul este de a trata o criza ca pe o problema de management” si „sa profite de lumina reflectoarelor”. Sub impactul pandemiei, deciziile au fost deosebit de complexe. Organizatiile au trebuit sa ia in considerare factorii externi - lockdown, noi cerinte sanitare, un stil de viata radical schimbat - si capacitatile lor de afaceri.



Pe langa lansarea de noi produse si servicii (29%), ca raspuns activ, fiecare a cincea organizatie a intrat in noi segmente de business (21%). Pentru companiile din sectorul evenimente, divertisment, arta si cultura, sau chiar din sectorul medical, acest lucru a insemnat lansarea unei alternative digitale a ofertelor lor fizice; pentru magazine sau restaurante – vanzarea online si procesul de livrare la domiciliu; pentru producatori – fabricarea de masti, dezinfectant si alte accesorii medicale sau chiar concentrarea pe furnizarea de bunuri pentru confortul casei.

Printre alte masuri anti-criza, previzibil cea mai comuna, a fost aceea de a permite tuturor sau majoritatii angajatilor sa lucreze de la distanta (46%). Dar cele mai multe decizii au vizat in continuare optimizarea cheltuielilor: organizatiile au introdus reduceri bugetare (38%), salarii sau ore de lucru reduse (35%), au redirectionat bugetele sau au oprit planurile de investitii (30%). Una din zece companii a trebuit sa ia masuri critice, cum ar fi concedierea angajatilor (12%) sau oprirea platii facturilor (11%). 

„Desi unele decizii au fost grele, ele au fost necesare. Acum, este bine sa stim ca sentimentul general cu privire la rezultatele pandemiei este oarecum pozitiv in cadrul companiilor mici: doua treimi dintre acestea (63%) sunt de acord ca afacerea lor a raspuns bine provocarii globale. Lectiile invatate ar trebui sa le ajute acum sa se pregateasca mai bine pentru provocarile viitoare, sa imbunatateasca planul si procesele de investitii actuale, sa incerce lucruri noi cu incredere si sa devina mai digitale. De asemenea, cred ca produsele si serviciile lansate ca raspuns vor ramane relevante, deoarece restrictiile anti-COVID-19 sunt inca in vigoare si oamenii continua sa urmeze obiceiurile digitale preluate in timpul pandemiei”, spune Andrey Dankevich, Senior Product Marketing Manager la Kaspersky.

Pentru companiile care doresc sa fie mai pregatite si mai sigure in lumea digitala, Kaspersky a lansat platforma Cybersecurity on a Budget cu ghiduri gratuite despre cum sa economisiti in ceea ce priveste instrumentele online, sa comunicati cu clientii, sa protejati datele sensibile si multe altele. Mai multe concluzii din raportul Kaspersky: How small businesses got through 2020-2021: Budget cuts, product launches, and new investment priorities”, sunt disponibile aici.