O echipă internațională de oameni de știință a găsit o modalitate de a regenera rinichii afectați de boală, restabilind funcția și prevenind insuficiența renală. Descoperirea ar putea îmbunătăți drastic tratamentele pentru complicațiile care decurg din diabet și alte boli.

Diabetul provoacă multe probleme în organism, dar una dintre cele mai răspândite este boala de rinichi. Perioadele prelungite de creștere a zahărului din sânge pot deteriora nefronii, micile unități de filtrare din rinichi, ceea ce poate duce la disfuncție renală și, în cele din urmă, la eșec.

Pentru noul studiu, cercetătorii din Singapore și Germania au investigat un potențial vinovat - o proteină cunoscută sub numele de interleukina-11 (IL-11), care a fost implicată în cauzarea cicatricilor altor organe ca răspuns la leziuni.

La o inspecție mai atentă în testele pe șoareci, echipa a descoperit că, pe măsură ce rinichii suferă leziuni, celulele care căptușesc tuburile lor mici eliberează IL-11, care încetinește creșterea celulelor și declanșează o cascadă moleculară de inflamație și cicatrici. Dar atunci când IL-11 este blocat, folosind fie șoareci modificați genetic pentru a le lipsi acestea, fie oferind șoarecilor un anticorp care îl blochează, acest proces este prevenit, iar celulele sănătoase se pot regenera pentru a inversa daunele existente.

"Am descoperit că IL-11 este dăunător funcției renale și declanșează dezvoltarea bolii renale cronice", a spus profesorul Stuart Cook, autorul corespondent al studiului. "Am arătat de asemenea că terapia anti-IL11 poate trata insuficiența renală, inversa boala renală cronică stabilită și restaura funcția renală prin promovarea regenerării în șoareci, în timp ce este sigură pentru utilizare pe termen lung."

Echipa a urmat descoperirea în teste pe celule renale umane în teste de laborator și a observat rezultate similare. Cercetătorii au administrat un anticorp IL-11 celulelor cu boală renală diabetică și au constatat că celulele tubulare renale pot prolifera din nou, ceea ce a inversat cicatricile și inflamația și, în final, a restaurat funcția organului.

Atât de promițătoare cum par rezultatele, este important să reținem că această cercetare este încă în stadii foarte timpurii și rezultatele pot să nu se transfere ușor la teste umane. Totuși, este o nouă țintă interesantă pentru cercetători atunci când dezvoltă tratamente.

Cercetarea a fost publicată în revista Nature Communications. Echipa descrie munca în videoclipul de mai jos.