praf lunar

Oamenii de știință de la Universitatea din Utah, SUA, spun că aruncarea de praf de lună în spațiu ar putea ajuta la stoparea schimbărilor climatice pe Pământ.

Studiul lor a explorat potențialul utilizării prafului pentru a proteja lumina soarelui, analizând diferite proprietăți ale particulelor de praf, cantități de praf și orbite care ar fi cele mai potrivite pentru umbrirea Pământului, a explicat Universitatea într-un articol.

Strategia de protecție solară împotriva schimbărilor climatice

În căutarea unor modalități eficiente de a opri încălzirea globală care provoacă schimbări climatice, oamenii de știință au sugerat strategia temporară de protecție solară, care ar intercepta o fracțiune din lumina soarelui înainte de a ajunge pe Pământ.

De zeci de ani, ei au examinat modalități de implementare a acestei strategii de bază, cum ar fi utilizarea ecranelor, obiectelor sau particulelor de praf pentru a bloca 1-2% din radiația solară pentru a atenua efectele încălzirii globale.

Potrivit constatărilor acestui nou studiu, lansarea de praf de pe Pământ către o stație de drum la așa-numitul „Punct Lagrange” dintre Pământ și Soare (orbita L1) ar fi cea mai eficientă, dar ar necesita cost și efort astronomic. Pe de altă parte, praful lunar de la suprafața Lunii către soare părea a fi o alternativă rentabilă.

Echipa de astronomi a aplicat o tehnică folosită pentru a studia formarea planetelor în jurul stelelor îndepărtate. S-a observat că formarea planetei eliberează cantități mari de praf astronomic care poate forma inele în jurul stelei gazdă, iar aceste inele interceptează lumina de la steaua centrală și o reradiază astfel încât să o putem detecta pe Pământ.

„Aceasta a fost sămânța ideii; dacă luăm o cantitate mică de material și o punem pe o orbită specială între Pământ și Soare și o spargem, am putea bloca multă lumină solară cu o cantitate mică de masă”, a spus Ben Bromley, profesor de fizică și astronomie și principalul autor al studiului.

Proprietățile prafului lunar ca scut solar

În simulări pe computer, cercetătorii au filmat particule de testare de-a lungul orbitei L1, inclusiv poziția Pământului, a soarelui, a lunii și a altor planete din sistemul solar și au urmărit unde s-au împrăștiat particulele.

Ei au descoperit că atunci când este lansat cu precizie, praful va urma o cale între Pământ și soare, creând efectiv umbră, cel puțin pentru o perioadă.

„Deoarece știm pozițiile și masele corpurilor cerești majore din sistemul nostru solar, putem pur și simplu să folosim legile gravitației pentru a urmări poziția unui parasol simulat de-a lungul timpului pe mai multe orbite diferite”, a spus Sameer Khan, student la licență și coautor al studiului.

Studiul concluzionează că proprietățile inerente ale prafului lunar au fost potrivite pentru a funcționa eficient ca un scut solar, conform simulărilor despre modul în care praful lunar s-a împrăștiat de-a lungul diferitelor cursuri.

Cu toate acestea, autorii subliniază că acest studiu explorează doar impactul potențial al acestei strategii, mai degrabă decât să evalueze dacă aceste scenarii sunt fezabile din punct de vedere logistic, notează Universitatea.

„Nu suntem experți în schimbările climatice sau în știința rachetelor necesare pentru a muta masa dintr-un loc în altul. Doar explorăm diferite tipuri de praf pe o varietate de orbite pentru a vedea cât de eficientă ar putea fi această abordare. Nu vrem să pierdem un schimbător de joc pentru o astfel de problemă critică”, a spus autorul principal Bromley.

„Strategia noastră ar putea fi o opțiune în abordarea schimbărilor climatice, dacă avem nevoie de mai mult timp”, a adăugat omul de știință.