Hackeri încearcă să exploateze activ vulnerabilitatea zero-day Log4Shell

Niciun comentariu

miercuri, decembrie 29, 2021

Log4Shell

Producătorul de soluții de securitate informatică Bitdefender a publicat o nouă cercetare privind modul în care atacatorii folosesc în mod activ vulnerabilitatea din librăria Java Log4j în mediul online.

Cercetătorii Bitdefender au confirmat atacuri reușite care includ instalarea de instrumente pentru minat criptomonede, dar și tentative de atacuri pentru a infecta victimele cu ransomware.

Pe de-o parte, atacatorii încearcă să instaleze Khonsari, o nouă familie de ransomware, pentru a ținti sistemele care rulează sistemul de operare Windows. Cele mai multe dintre atacurile de până acum au vizat însă serverele Linux.

Hackerii încearcă, de asemenea, să folosească vulnerabilitatea pentru a infecta cât mai multe victime cu amenințarea Orcus, care permite controlul dispozitivelor de la distanță.

Un alt mod de operare se referă la o tehnică specifică folosită pentru a se instala în sisteme în vederea unei exploatări ulterioare a acestora. Implementarea unui reverse shell pe aceste servere vulnerabile este relativ simplu de realizat și cel mai probabil va fi urmată la un moment dat de un atac la scară largă. Imediat ce au apărut detalii despre modul de exploatare a vulnerabilității, Bitdefender a observat o creștere rapidă a numărului de scanări în mediul online provenind de la grupuri care încercau să descopere sisteme vulnerabile.

Nu în ultimul rând, cercetătorii Bitdefender au depistat mai multe rețele de botnet care exploatează deja această vulnerabilitate. Rețelele botnet vizează serverele pentru a implementa backdoor-uri și pentru a-și extinde rețeaua. Pentru operatorii de botnet-uri, implementarea la scară largă este esențială pentru succes. Monitorizarea activității acestora este adesea o bună predicție a cât de periculoasă este cu adevărat o nouă vulnerabilitate și a evoluției atacurilor informatice.

Vulnerabilității i s-a atribuit o gravitate de nivel zece (cel mai mare scor de risc posibil). Sursa vulnerabilității este Log4j, o librărie de logare utilizată în mod obișnuit de o gamă largă de aplicații și servicii online.

Bitdefender își sfătuiește clienții să ia măsuri imediate și să implementeze toate patch-urile existente și măsurile de atenuare recomandate de către furnizorii din piață.

Anul 2022 începe cu tarife mai mici pentru apelurile în rețele fixe și mobile din România și noi beneficii pentru Roam Like at Home

Niciun comentariu
apeluri mobile

Începând cu 1 ianuarie 2022, tarifele pentru terminarea apelurilor în rețelele de telefonie fixa și mobila din România vor scadea ca urmare a Regulamentului Delegat (UE) 2021/654 al Comisiei Europene. Astfel, operatorii de telefonie mobila care activeaza pe piata din România vor practica un tarif de 0,55 eurocenți/minut pentru terminarea apelurilor mobile în propriile rețele, iar operatorii de telefonie fixa un tarif de 0,07 eurocenți/minut pentru terminarea apelurilor fixe în propriile rețele, anunta ANCOM.

Tariful de terminare a apelurilor mobile se va reduce cu aproape 22% fața de cel practicat în prezent și va fi perceput de catre toti operatorii de telefonie mobila desemnați cu putere semnificativa pe piata serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile în propriile retele publice de telefonie.

Regulamentul Comisiei Europene stabilește și tarifele pentru urmatorii ani, ce se vor aplica și în România astfel:

  • 0,4 eurocenți/minut în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2023;
  • 0,2 eurocenți/minut de la 1 ianuarie 2024.

Tariful de terminare a apelurilor fixe va fi cu aproximativ 10% mai mic fața de cel practicat în prezent și va fi perceput de catre toți operatorii de telefonie fixa desemnați cu putere semnificativa pe piata serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe în propriile retele publice de telefonie. Aceasta este ultima reducere a tarifului prevazuta de Regulament.

Tariful de terminare reprezinta pretul platit de un furnizor de servicii de telefonie altui operator în reteaua caruia este terminat apelul efectuat de propriii utilizatori. Acest pret se regaseste în tariful perceput utilizatorului final care initiaza apelul.

De asemenea, de la 1 ianuarie 2022, pentru majoritatea planurilor tarifare va crește volumul de date (MB/GB) care pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără aplicarea unor taxe suplimentare, odată cu scăderea tarifului reglementat la nivel de gros.

De asemenea, în cazul depășirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming în UE/SEE, vor scădea și suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, astfel:

  • suprataxa pentru date va scădea cu aproximativ 16%, de la 3 la 2,5 Euro/GB, fără TVA;
  • suprataxa pentru apelurile primite va scădea cu aproximativ 5%, de la 0,76 la 0,72 eurocenţi/minut, fără TVA.

Totodată, conform prevederilor Deciziei președintelui ANCOM nr. 267/2021, nivelul maxim al suprataxei pe care furnizorul RCS&RDS S.A. o va putea percepe propriilor clienți pentru apelurile primite în roaming în SEE în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2022 nu poate depăși valoarea de 0,72 eurocenți/minut, fără TVA.

Când se aplică suprataxe datelor în roaming

Din data de 15 iunie 2017, datele (internetul mobil - MB/GB) consumate în roaming în UE/SEE (UE + Norvegia, Islanda și Liechtenstein) se tarifează, în principiu, la fel ca în România. Totuși, în cazul celor mai multe dintre planurile tarifare, furnizorii pot stabili un volum de date care pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără costuri suplimentare într-o perioadă de facturare (volum de consum rezonabil).

Începând cu 1 ianuarie 2022 volumul de consum rezonabil va crește cu aproximativ 16% faţă de cel aplicat anul acesta.

După depășirea volumului de consum rezonabil, furnizorii vor putea aplica o suprataxă, chiar și în cazul în care traficul inclus nu a fost complet epuizat. Cu începere de la 1 ianuarie 2022 această suprataxă nu va putea depăși 2,5 Euro/GB (0,25 eurocenţi/MB), fără TVA.

Volumul de consum rezonabil în roaming în UE/SEE de la 1 ianuarie 2022

a)  în cazul planurilor tarifare (cartele preplătite, abonamente, (extra)opțiuni) care includ trafic de date nelimitat, cât și al celor pentru care tariful calculat per GB este sub 2,5 Euro, fără TVA, utilizatorii vor putea consuma următoarea cantitate de date în roaming în SEE, fără taxe suplimentare, exprimată în GB:                

                     prețul cu amănuntul pentru servicii mobile într-o perioadă de facturare, fără TVA

     2 x         ____________________________________________________________________

                                                                        2,5 Euro                 

b)  în cazul cartelelor preplătite fără resurse de date incluse (cu plata pe unitatea de consum, per MB/GB), utilizatorii vor putea consuma iniţial următoarea cantitate de date în roaming în SEE, fără taxe suplimentare, exprimată în GB (pe măsură ce utilizatorul plăteşte din creditul disponibil, volumul de consum rezonabil al datelor se diminuează):

                             creditul rămas disponibil pe cartelă la intrarea în roaming în UE/SEE

                            ________________________________________________________


                                                                        2,5 Euro            

Lanțul de restaurante Spartan se extinde în Austria

Niciun comentariu

marți, decembrie 28, 2021

spartan

Lanțul de restaurante Spartan s-a extins în afara țării și a inaugurat primul său restaurant din Austria, în Donauzentrum Viena. Investiția totală pentru deschiderea locației din capitala Austriei a fost de 400 de mii de euro.

„Viena, capitala istorică a Austriei, este oraşul care oferă cele mai bune condiţii de viaţă din lume, potrivit ediţiei de anul acesta a unui clasament realizat de compania de consultanţă în resurse umane Mercer. Intenționăm să abordăm piața germană, iar Viena reprezintă cea mai bună poartă de intrare din punctul de vedere al poziționării sale geografice, dar și al turismului și reputației de care se bucură. În Austria, piața francizelor este foarte dezvoltată și se pliază foarte bine pe modelul nostru de dezvoltare, tocmai de aceea am ales să începem cu Viena și să continuăm mai apoi cu întreaga Austrie și cu Germania”, a declarat Ștefan Mandachi, fondatorul lanțului de restaurante Spartan.

În locația nou deschisă din Viena, dintre cei 15 angajați, majoritatea sunt români stabiliți în capitala Austriei.

Pentru perioada următoare, Spartan are în plan să continue extinderea în afara granițelor țării, fiind deja în negocieri cu alte două spații doar în Viena: SCS Viena și Hauptbanhof.

Pentru anul 2022, lanțul de restaurante condus de omul de afaceri Ștefan Mandachi a bugetat deja deschiderea a 10 restaurante în afara țării, în Austria și în Germania. Momentan, Spartan caută locații și parteneri francizați în Germania.


De asemenea, tot în anul 2022, Spartan va deschide cinci locații pe coasta de sud a Spaniei, după ce, toamna aceasta, Ștefan Mandachi a mers personal pentru a prospecta piața din Spania.

Extinderea Spartan nu se rezumă doar la aceste țări; lanțul de restaurante se pregătește să intre și pe piața din Anglia, cu un prim restaurant deschis în Londra.

Lanțul de restaurante a fost fondat în 2012 și numără 70 de restaurante, dintre care 27 sunt restaurante proprii și alte 43 sunt în sistem de franciză, deschise în capitală și în 44 de localități din țară:

Comisia Europeană aprobă utilizarea Veklury (remdesivir) la pacienții COVID-19

Niciun comentariu
remdesivir

În urma avizului favorabil al Comitetului pentru medicamente de uz uman (CHMP) al Agenției Europene pentru Medicamente (EMA),  Comisia Europeană a emis o decizie pozitivă cu privire la extinderea indicației pentru Veklury (remdesivir) la adulții care nu au nevoie de oxigen suplimentar și care prezintă un risc crescut de a evolua la o formă severă de COVID-19.

Această decizie reprezintă o dezvoltare semnificativă care recunoaște soliditatea datelor transmise de compania Gilead Sciences pentru extinderea acestei indicații. Decizia a fost luată după evaluarea datelor transmise de către Gilead, are a depus încă de la începutul lui 2021 o solicitare formală de extindere a indicației terapeutice.

Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) a recomandat extinderea indicației terapeutice a medicamentului remdesivir (Veklury), pentru a include tratarea adulților cu Covid-19 care nu necesită oxigenoterapie. Astfel, Comisia pentru medicamente de uz uman (CHMP) din cadrul EMA a recomandat extinderea indicației pentru includerea pacienților adulți cu Covid-19 care nu necesită aport suplimentar de oxigen, dar care au risc ridicat de progresie către forme severe ale bolii.

Astfel, sub indicația extinsă, pacienții care nu au nevoie de oxigen suplimentar ar trebui să primească Veklury timp de 3 zile. Pentru pacienții care au nevoie de oxigen suplimentar, Veklury trebuie administrat în continuare timp de cel puțin 5 zile și nu mai mult de 10 zile.

În plus, Gilead a finalizat recent o analiză internă a informațiilor genetice pentru varianta Omicron, care arată că Veklury continuă să fie activ împotriva acestei ultime variante. Compania Gilead Sciences va efectua și alte teste de laborator pentru a confirma această analiză.

Activitatea antivirală a lui Veklury a fost testată in vitro împotriva diferitelor variante ale SARS-CoV-2, inclusiv Alpha, Beta, Gamma, Delta și Epsilon. Aceste descoperiri de laborator sugerează că Veklury va continua să fie activ împotriva variațiilor identificate în prezent ale virusului SARS-CoV-2, inclusiv varianta Omicron.

Compania Gilead Sciences a analizat ultimele date care susțin utilizarea Veklury, inclusiv rezultatele unui studiu de fază 3 randomizat, dublu-orb, controlat cu placebo, pentru a evalua eficacitatea și siguranța unui curs de tratament de trei zile, aplicat pacienților nespitalizați, cu risc crescut de progresie a bolii. La studiu au participat 562 de persoane iar tratamentul cu Veklury a demonstrat o reducere cu 87%, semnificativă statistic, a riscului de a fi spitalizat.

Despre Remdesivir

Remdesivir este un inhibitor al ARN polimerazei virale care afectează producerea de material genetic viral, împiedicând multiplicarea virusului SARS-CoV-2 în interiorul celulelor. Medicamentul produs de compania Gilead Sciences  a primit autorizație de punere pe piață condiționată, valabilă pe întregul teritoriu al Uniunii Europene, în data de 3 iulie 2020 și este inclus în protocolul oficial pentru pacienții cu Covid-19 din România. Autorizația actuală pentru Remdesivir este valabilă pentru tratamentul adulților și adolescenților (începând cu vârsta de 12 ani și cu greutatea de cel puțin 40 kg) cu pneumonie, care necesită oxigen suplimentar (ventilație cu flux scăzut sau ridicat de oxigen sau altă ventilație neinvazivă la începutul tratamentului).

Concert de muzica Jazz difuzat de TVR 1: Wynton Marsalis şi Jazz at Lincoln Center Orchestra

Niciun comentariu

luni, decembrie 27, 2021

jazz

Televiziunea Română va difuza pe 27 decembrie 2021, ora 23:30, pe canalul TVR1, concertul susţinut de Wynton Marsalis şi Jazz at Lincoln Center Orchestra la Sala Palatului din Bucureşti, în cadrul celei de-a XXI-a ediţii a Întâlnirilor JTI.

Wynton Marsalis, cel mai mare trompetist american şi Jazz at Lincoln Center Orchestra din New York s-au aflat pentru prima dată în România în iulie 2021, în primul lor turneu european organizat după pandemie.  Primul concert susţinut a fost cel de la Sala Palatului, pe aceeaşi scenă unde au mai fost prezenţi, cu decenii în urmă, ”monştrii sacri” ai genului, ca Louis Armstrong sau Dizzy Gillespie. În anii 90, JTI a prezentat seria ”Jazz Alive”, tot pe scena Sălii Palatului, unde au fost prezenţi Chick Corea, Airto Moreira, Johnny Răducanu şi alte mari nume ale genului.

„În programul concertului din 1 iulie vom avea şi compoziţii ale lui Duke Ellington. O parte din muzicienii noştri au fost membri ai orchestrei cu care cânta Duke Ellington în anii ’60. I-am chemat să cânte cu noi mai mult în glumă, nu credeam că vor accepta. Eu aveam 20 de ani, iar ei aveau deja o vârstă şi o experienţă. În timp, ne-am format propriul stil, bazat pe inovaţie, dar şi pe tradiţie”, anunţa Wynton Marsalis la conferinţa de presă organizată în iulie.

Daniel Jinga, director Opera Naţională Bucureşti, despre concertul de jazz de la Sala Palatului: „(...)sunt sonorităţi pe care în România nu prea le întâlneşti. Emisii intrumentale pe care noi nu le studiem prin tradiţie, aşa că m-am uitat cu ochiul şi sufletul către ceva ce pot să ascult foarte rar la noi. Wynton Marsalis e un artist total, genialitatea sa se caracterizează prin sensibilitate, puterea teribilă de a transmite şi prin virtuozitate. Acest muzician le are pe toate, în egală măsură”.

Jazz at Lincoln Center Orchestra este formată din 15 dintre cei mai buni instrumentişti ai momentului. „O trupă de jazz este o formă ideală de a trăi într-un anumit spaţiu. Fiecare găseşte spaţiul necesar pentru sine şi, în acelaşi timp, există suficient spaţiu şi pentru ceilalţi. Este o formă ideală de a participa, de a împărtăşi: să fii, totodată, şi cel care dăruieşte, şi cel care primeşte”, declara Wynton Marsalis într-un interviu acordat pe durata turneului din România, scriitorului şi regizorului Andy Lupu.

Concertul de la Sala Palatului a fost replicat şi în Piaţa Mare din Sibiu. Pe o ploaie torenţială, publicul a stat nemişcat timp de aproape o oră şi jumătate, conştient că asistă la o premieră absolută, de neratat.

„O seară minunată! Când e miracol, nu mai contează că e ploaie, că e zăpadă, că e vânt. Oamenii se adună sub semnul miracolului. Ce bucurie, ce emoţie să vezi atâta lume care s-a adunat sub semnul frumosului.”, declara după concert Constantin Chiriac, Preşedintele Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, partener special al evenimentului organizat în Sibiu.

„Toată muzica lui Wynton Marsalis aduce o experienţă totală a vieţii. E ca o enciclopedie a lumii lui. Pentru că el se referă în fiecare frază muzicală, la o anumită persoană, loc, emoţie, sentiment direct şi adevărat, real”, a explicat Cristian Măcelaru,  director muzical al Orchestrei Naţionale a Franţei şi dirijor principal al Orchestrei Radio din Koln. În cadrul aceluiaşi turneu, Wynton Marsalis şi Jazz at Lincoln Center Orchestra, împreună cu  Orchestra Naţională Simfonică a României, sub bagheta lui Cristian Măcelaru au interpretat în premieră în România, simfonia „The Jungle”, la Sala Radio din Bucureşti. Simfonia a fost difuzată de TVR pe 4 iulie, pentru a marca Ziua Independenţei Statelor Unite ale Americii.

„Wynton Marsalis şi Cristian Măcelaru au un palmares atât de bogat, încât înfioară. Credeam că în faţa marilor artişti trebuie să ne smerim. Dar marii artişti ne înalţă. Iar când valoarea lor e dublată de modestie, cu atât mai mult. Trebuie să spun că aceste concerte sunt posibile datorită entuziasmului, dragostei pentru muzică şi prieteniei unor oameni care vor ca viaţa culturală să continue să pulseze în România”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova şi Bulgaria.


Inaugurate în anul 2000 de celebra companie de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI  au fost dedicate îndeosebi dansului, găzduind coregrafi şi trupe celebre, printre care Alvin Ailey American Dance Theater, Gigi Căciuleanu şi Baletul Naţional din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Akram Khan Company, Martha Graham Dance Company, dar şi muzicii, mai ales în perioada de început. Întâlnirile JTI s-au desfăşurat anual, cu excepţia anului 2020, când au fost amânate din cauza pandemiei.

Producător general: Fundaţia Art Production. Coproducători: Radio România şi TVR. Organizatori: Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română", Filarmonica de Stat din Sibiu. Parteneri principali: Consiliul Judeţean Sibiu, Primăria Sibiu. Parteneri speciali: Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu, Teatrul Naţional Radu Stanca. Parteneri instituţionali: Consulatul Germaniei la Sibiu, Ansamblul Folcloric Cindrelul-Junii Sibiului, Teatrul de Balet Sibiu, Biserica Evanghelică Sibiu. Parteneri comerciali: Athenee Palace Hilton, Hotel Împăratul Romanilor. Cu sprijinul: Rotary Club Pipera, Fundaţia prietenii muzicii “Serafim Antropov”. Parteneri media: Radio Romania Cultural, Radio România Muzical, RFI România, Observator Cultural, Pro Contemporania, Accente, BlitzTV, AmosNews, WebCultura, The Culture Club,  Mediatrust, Liternet, Eventim, QMagazine, Bookhub, 4arte.ro, Mişcarea de rezistenţă, Hermanstaedter Zeitung, Mesagerul de Sibiu, Capital Cultural, Profil Cultural.


SeedBlink lansează funcționalități noi pentru investitori

Niciun comentariu
seedblink

SeedBlink, platforma de investiții în startup-uri tech europene cu cea mai rapidă creștere, a lansat funcționalități noi pentru a îmbunătăți experiența investitorilor și care să le permit acestora să construiască și monitorizeze un portofoliu de investiții diversificat.

SeedBlink este o platformă de investiții lansată la începutul anului 2020, dar în scurt timp a ajuns să aibă cea mai rapidă creștere, oferind investitorilor individuali acces la startup-uri tehnologice europene emergente, alături de investitori instituționali de renume, în aceleași condiții.  

„Platforma își propune să aducă instrumentele profesionale, expertiza și infrastructura pentru a executa strategii venture capital pentru investitorii de zi cu zi și acreditați. Actualizarea MyPortfolio le permite investitorilor o vizualizare și înțelegere mai bună asupra portofoliilor lor și oferă cadrul pentru a-și îmbunătăți strategia de diversificare”, a declarat Adriana Iordan, Chief Product and Marketing la SeedBlink.

MyPortfolio

În timp ce versiunea beta a fost lansată în 2020, noua versiune a MyPortfolio oferă o structurare îmbunătățită a informațiilor, care permite vizualizarea transparentă a portofoliilor investitorilor (costuri, valoare, tendințe profit/pierdere, documente ale startup-urilor și rapoartele lor trimestriale), urmărirea investițiilor (suport pentru runde noi și follow-ons). 

„Ceea ce îmi place la instrumentul MyPortfolio este că pot realiza rapid și vizual în ce și cât de mult am investit, dar și ce actualizări au companiile în care am investit. Astfel, pot verifica cu ușurință cum funcționează portofoliul meu”, spune Dragoș. Nicolaescu, unul dintre investitorii SeedBlink.



Definirea tezei - strategie de investiții personalizată

Profilul de investitor include informații suplimentare prin care investitorii își pot defini preferințele, comunicarea și implicarea pe care și-o doresc în cadrul comunității, dar și cu ceilalti acționari ai startup-urilor în care au investit. Include, de asemenea, criteriile de evaluare a riscurilor și îndrumări în conformitate cu regulamentul UE privind finanțarea participativă pentru protecția lor.

Mai mult control pentru construirea portofoliului

Actualizări notabile pot fi văzute în informațiile despre oportunitățile de investiție (standardizare și structură îmbunătățită, perspective contextuale asupra detaliilor rundei, cum ar fi evaluarea înaintea ridicării investiției, prețul pe acțiune, detalii despre lead-investitor, profilurile echipei de fondatori). A fost implementat un nou instrument de automatizare pentru optimizarea comunicării operaționale. Această funcționalitate a fost construită în parteneriat cu Plant an App, un startup din portofoliul SeedBlink. 

Activarea lichidității - pilot pentru o piață secundară

Chiar dacă suntem abia la început, în mai puțin de doi ani de la lansare, ne-am ajutat investitorii șă-și exercite deja mai multe drepturi de preempțiune (follow-ons) în companii care au trecut deja la nivelul următor,

În prezent, SeedBlink derulează primul pilot pentru a aduce lichiditate pentru acționarii SPV ai unei companii care își încheie Seria A - o primă piață secundară.


Bolt în 2021 – lider de piață în România, după al doilea an de creștere exponențială

Niciun comentariu
bolt

Bolt, cea mai mare platformă europeană de mobilitate, marchează al doilea an de creștere exponențială în România, un record de dezvoltare pentru companie inclusiv la nivel european. La final de an, harta Bolt cu noile servicii lansate în 2021, arată în felul următor:

- Ride-hailing - 16 orașe noi: Ploiești, Galați, Pitești, Craiova, Oradea, Arad, Sibiu, Bacău, Buzău, Târgoviște, Brăila, Suceava, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Baia Mare, Târgu Mureș;

- Bolt Food - 3 orașe noi: Constanța, Timișoara și Iași;

- Micromobilitate (trotinete electrice) - 3 orașe noi: Galați, Arad și Sibiu;

- Bolt Business – 3000 de companii în portofoliul de clienți;

- Bolt Market - nou serviciu de vânzare și livrare rapidă a produselor de larg consum.

Într-o perioadă în care imprevizibilul a fost la ordinea zilei, Bolt a continuat să aibă o expansiune accelerată, pe toate planurile. Compania s-a mobilizat și în cadrul unor campanii naționale, precum: Maratonul de Vaccinare, organizat în București, Iași și Cluj și alte 15 orașe, Săptămâna Mobilității Europene în Sibiu și Vinerea Verde Stop, în București.  

Din informațiile anonimizate, colectate prin utilizarea serviciilor sale de ride-hailing, trotinete electrice și livrare de produse alimentare și mâncare în România, cea mai lungă călătorie cu Bolt a fost de aproximativ 113 km, iar numărul celor mai multe curse efectuate de un singur utilizator a fost de 803. De asemenea, cursa care a costat cel mai mult a fost de 1.518 de lei.

Pentru că situația curentă a generat schimbări majore de comportament în ceea ce privește livrarea de mâncare, aceasta a devenit un serviciu foarte solicitat și necesar. Astfel, în prezent, Bolt Food gestionează livrările a sute de restaurante din București, Constanța, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași. În urma analizării datelor, numărul celor mai multe comenzi de la un singur utilizator al aplicației Bolt Food este de 588, iar ziua cu cele mai multe comenzi plasate este 19 noiembrie. Pe primul loc în topul felurilor de mâncare preferate de români se află cartofii cu usturoi, parmezan și pătrunjel, urmați de noodles de pui (locul 2) și noodles de vită (locul 3). În ceea ce privește valoarea comenzii, cea mai mare a fost de aproximativ 2,293 de lei.


La capitolul micromobilitate, anul acesta, la nivel național, trotinetele electrice au parcurs 4,5 milioane de kilometri, adică înconjurul lumii de 100 de ori, sau de 10 ori distanța de la Pământ la Lună. Cea mai lungă călătorie cu trotineta electrică a avut aproximativ 33 de kilometri, iar numărul celor mai multe curse efectuate de un singur utilizator este de 719. De asemenea, ziua în care au fost înregistrate cele mai multe curse cu trotinetele electrice a fost 15 septembrie. 


În ceea ce privește Bolt Business, un serviciu dedicat companiilor, care permite gestionarea eficientă a călătoriilor de afaceri, acesta a înregistrat o creștere vertiginoasă - de cinci ori - din ianuarie până în noiembrie.

În luna noiembrie, Bolt a lansat un nou serviciu de livrare a cumpărăturilor pe piața din România: Bolt Market. Acesta aduce clienților acasă produse alimentare și non alimentare din stocurile proprii și poate fi accesat direct din aplicația Bolt Food. La numai o lună de la lansare, serviciul a prins deja tracțiune: cea mai mare valoare a unei comenzi a fost de aproximativ 951 de lei, în timp ce numărul celor mai multe comenzi provenite de la un singur utilizator a fost de 57. Serviciul este momentan disponibil în București, urmând a se extinde rapid în celelalte orașe unde Bolt și-a dovedit deja popularitatea printre clienți. 


Tichetele cadou vor putea fi acordate de acum doar salariaților

Niciun comentariu
tichete cadou

În prag de sărbători, mediul de afaceri din România, așa cum s-a obișnuit în fiecare lună decembrie din ultimii ani, trebuie să închidă anul și totodată să pregătească de pe acum implementarea unor noi măsuri fiscale care presupun uneori schimbări de strategii, de planificări si bugete deja aprobate pentru categoriile de contribuabili afectate. O astfel de schimbare vizează și acordarea tichetelor cadou către persoane fizice, subiect intens discutat în ultimii ani, atât public, cât și în cadrul controalelor și inspecțiilor fiscale desfășurate de către inspectorii antifraudă sau inspectorii fiscali.

Prin OUG 130/2021, publicată pe 18 decembrie în Monitorul oficial, apar modificări privind tichetele cadou acordate persoanelor fizice, modificări care vizează zona fiscală (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), precum și cadrul de reglementare al acestora (Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare).

De ce sunt necesare aceste modificări? Credem că răspunsul este deja cunoscut de către mediul de afaceri: consecințele operațiunii Pandora și ale inspecțiilor fiscale care au urmat acesteia și care au avut ca rezultat reclasificarea veniturilor aferente tichetelor cadou acordate de unii distribuitori către angajații partenerilor de afaceri drept venituri asimilate salariului pentru care se datorau contribuții sociale obligatorii, pe lângă impozitul pe venit. Așa cum știm din alte situații care au precedat operațiunea Pandora, într-o zonă lacunară sau interpretabilă de-a lungul timpului din legislația fiscală,  în care formularele de declarare nu au fost ajustate în timp util pentru ca astfel de obligații fiscale să poată fi îndeplinite de către contribuabili, autoritățile fiscale au venit și au aplicat legea în favoarea bugetului, colectând sume adiționale.

Reglementările din OUG 130 sunt justificate prin nevoia de a modifica legislația conform situațiilor constatate în teren de către organele fiscale de control și prin faptul că neimplementarea acestora ar avea consecințe negative, precum: plata unor drepturi salariale fără a plăti contribuții sociale obligatorii, diminuarea cuantumului pensiei pentru persoanele fizice respective remunerate cu tichete cadou, distorsiuni din punct de vedere al concurenței pe piața muncii, diminuarea veniturilor bugetelor de asigurări sociale.

Astfel, pentru a alinia modificările din zona fiscală, textul OUG aduce modificări Legii 165/2018, astfel încât tichetele cadou să poată fi acordate exclusiv propriilor angajați, fiind interzisă acordarea lor altor categorii de persoane fizice. Totodată, tichetele cadou vor putea fi emise exclusiv în format electronic pentru a obține, probabil, un mai mare control asupra beneficiarilor care primesc aceste tichete cadou. Prin urmare, de la momentul intrării în vigoare a noilor reglementări, tichetele cadou nu mai pot fi acordate și altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovare, protocol sau cheltuielile de reclamă și publicitate, așa cum legea prevedea până la introducerea acestor modificări.

Automat, modificările din zona fiscală sunt ușor predictibile: tichetele cadou sunt excluse din categoria veniturilor din alte surse și sunt impozitate strict după regulile de impunere proprii veniturilor din salarii și asimilate salariilor. Pentru a întări această idee, în cazul veniturilor salariale și asimilate salariului, tichetele cadou au fost eliminate din categoria celor scutite de la plata contribuțiilor sociale obligatorii și au fost incluse în mod expres în baza de calcul a acestora (rămânând exceptate doar situațiile în care sunt acordate cu ocaziile și în condițiile speciale menționate de Codul Fiscal, cum ar fi cele acordate cu ocazia Crăciunului, Paștelui, 8 martie etc. și respectând noua limita de 300 lei/ eveniment, majorată de la 150 lei prin intermediul aceleiași OUG). 

Astfel, solicitările de clarificare a tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice care nu au o relație de muncă cu plătitorul acestor venituri au primit o rezolvare din partea autorităților, rezultatul fiind cel de mai sus. Practic, contribuabilii care foloseau tichetele cadou pentru campanii de marketing și promovare trebuie să se orienteze către alte metode de stimulare a potențialilor clienți persoane fizice.

Totuși, OUG 130 nu oferă o soluție pentru trecut care este mult așteptată, mai ales, de către contribuabilii supuși controalelor în trecut. Unii dintre aceștia încă așteaptă comunicarea deciziilor, alții le-au primit și le-au contestat fără a primi vreun răspuns, iar alții au depus declarații rectificative pentru a beneficia de amnistia dobânzilor și penalităților. Acești contribuabili speră la o amnistie, așa cum s-a întâmplat în cazul reîncadrării activităților independente, spre exemplu, sau cum se discută în ultima perioadă în cazul diurnelor acordate transportatorilor (un proiect de lege fiind adoptat recent de Senat și depus la Camera Deputaților spre avizare). 

Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România

Irina Nuțescu, Senior Manager PwC România


Ce vor românii de Crăciun?

Niciun comentariu

vineri, decembrie 24, 2021

dorinte
IZIdata a realizat un studiu Omnibus pentru a afla detalii despre români pentru perioada cadourilor de Crăciun. Studiul este realizat pe o populație digitalizată, reprezentativă la nivel național. 

Sănătatea, cei dragi alături, liniștea și normalitatea sunt principalele dorințe ale românilor din acest an. Sănătatea este dorită de 73% din respondenți, urmând 55% cei care îi doresc pe cei dragi alături, iar liniștea e atinsă de 49%. În același top regăsim iubirea cu 35%, iar pe ultimul loc succesul, cu 18%. Astfel, observăm că românii oferă mai multă atenție spiritualității și normalității, fiind axați în mod special pe familie și cei apropiați.

Aceștia sunt foarte siguri ce își doresc, când vine vorba de lucruri materiale, încercând să înlocuiască obiecte vechi sau să-și planifice o escapadă de la job. Practic, avem 29% de români care își doresc electrocasnice, urmați de 28% care vânează o vacanță, iar 25% din respondenți se gândesc la înlocuirea telefonului. Cei din urmă se orientează spre ideea de a aduce un nou vibe în garderobă, unde avem 22%  care au declarat că își doresc haine noi și 17% încălțăminte.

Având în vedere contextul pandemic, românii sunt în acest an mai echilibrați la bugetul alocat cadourilor de Crăciun. Astfel, majoritatea românilor atribuie doar 100 de lei, respectiv 31% din cei care au răspuns , fiind urmați de 27% din români care alocă între 201 și 500 lei. Într timp, 24% sunt dispuși să contribue cu 100-200 lei, iar ultima categorie este reprezentată de cei care oferă peste 500 de lei pentru cadouri, respectiv 18% din respondenți.

Studiu Omnibus IZIdata, realizat în luna decembrie 2021 pe o populație digitalizată 15+ reprezentativă la nivel național, metodologie online (chestionare autoadministrate). Mărimea eșantionului N=1004. 

IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.



Campania de strangere de fonduri pentru Casele Ronald McDonald – o noua editie de succes in 2021

Niciun comentariu

joi, decembrie 23, 2021


McDonald’s România și Fundația pentru Copii Ronald McDonald au încheiat o nouă ediție de succes a campaniei de strângere de fonduri prilejuită de McHappy Day. 

Peste 2 milioane de lei au fost donați în restaurantele McDonald’s din toată țara, online, prin sms și de către companii, în sprijinul familiilor aflate în situații vulnerabile. Suma colectată în cadrul campaniei reprezintă un nou record pentru fundație și va permite finalizarea Casei Ronald McDonald din Iași, un proiect unic în zona Moldovei. Totodată, va contribui la susținerea activității celorlalte două Case Ronald McDonald, deschise la București și Timișoara. 

Un demers cu tradiție pentru Fundația pentru Copii Ronald McDonald, campania de donații derulată cu ocazia McHappy Day a adunat, din nou, comunitatea McDonald’s în jurul său. Clienți ai restaurantelor din toată țara au îmbrățișat cauza campaniei și au oferit donații în perioada 15-21 noiembrie, cu scopul de a asigura o casă departe de casă părinților copiilor spitalizați pentru tratament de lungă durată. 

Pe lângă acestea, susținătorii fundației au avut la dispoziție mai multe mecanisme: SMS la numărul 8845*, activând o donație lunară în valoare de doi euro, site-ul www.rmhc.ro/doneaza sau direct în restaurantele McDonald’s, la casele de marcat, cu cardul și în cutiile de donații. 

Contribuțiile individuale au reprezentat doar unul dintre pilonii strângerii de fonduri. La fel ca la edițiile precedente, McDonald’s România – principalul susținător al fundației – a venit în sprijinul campaniei prin propriul său mecanism de donații, oferind un leu din valoarea fiecărui Happy Meal vândut în perioada 15 – 21 noiembrie. Implicarea partenerilor din mediul de business a fost o altă componentă importantă. 

Peste 70 de sponsori s-au alăturat campaniei, printre care: UniCredit Leasing, BorgWarner, Ket Construct Solutions, ACROM, DDB România & OMD & Tribal Worldwide, Rețeaua de sănătate REGINA MARIA, Trutzi Suceava, Hamilton Central Europe, Havi Logistics, Smartree România, Up România, Civitas Systems, Familia Tetik, Lantmannen UniBake, M&D Cons Investiții, McCann PR, Asociația Simte Românește, Royal Trans, Time International Trading, Lorion, mulți dintre aceștia având deja colaborări de tradiție cu Fundația pentru Copii Ronald McDonald. Valoarea totală a donațiilor s-a ridicat la peste 2 milioane lei. 

„Am demarat această ediție a campaniei cu încrederea că vom reuși nu doar să atingem din nou rezultatele obținute în 2020, ci și să le depășim – un optimism sănătos cu care privim fiecare proiect și care ne motivează să realizăm întotdeauna mai mult, chiar și atunci când ne raportăm la rezultate excepționale. Faptul că am reușit să înregistrăm o creștere atât de mare într-o perioadă atât de dificilă ne-a depășit așteptările. Suntem impresionați de generozitatea clienților McDonald’s, de implicarea colegilor din toate restaurantele noastre, de sprijinul partenerilor și de modul în care aceștia au răspuns invitației noastre de a ține familiile împreună”, a declarat Paul Drăgan, director general Premier Restaurants România.

Donațiile obținute în cadrul campaniei vor fi redirecționate de fundație către principalul său obiectiv: finalizarea celei de-a treia Case Ronald McDonald, în Iași, pentru părinții ai căror copii se află sub tratament în Spitalul Clinic de Urgență „Sfânta Maria”, dar și către susținerea activității Caselor din București și Timișoara. 


„Doar câteva luni ne mai despart de inauguarea celei de-a treia Case Ronald McDonald din România, la Iași, prin care vom veni în sprijinul familiilor din întreaga regiune de Nord-Est– familii care au nevoie de tot ajutorul nostru pentru a face față situației dificile pe care o traversează pe durata tratamentului pentru copiii lor. Campania din acest an ne-a oferit o nouă lecție de solidaritate și generozitate, ne-a depășit așteptările și ne-a dăruit, dincolo de cifre, încredere în puterea comunității de a transforma un vis în realitate. Mulțumim fiecărui partener și donator pentru susținere: doar prin implicarea voastră, ne putem continua misiunea și #TinemFamiliileImpreuna”, a declarat Amalia Năstase, președintele Fundației pentru Copii Ronald McDonald.

Prezentă în România de 23 de ani, Fundația pentru Copii Ronald McDonald sprijină familiile vulnerabile din România, oferind părinților cazare gratuită în Casele Ronald McDonald pe durata spitalizării copiilor. Prima Casă a fost inaugurată în anul 2003, în București, și a găzduit de-a lungul timpului peste 11.100 de părinți și copii veniți din toate colțurile țării pentru tratament. Urmând modelul din București, în anul 2008 a fost deschisă cea de-a doua Casă, în Timișoara, proiectul fiind remodelat complet și extins în cursul anului 2020. În prezent, fundația prioritizează finalizarea celei de-a treia Case, în Iași, aceasta urmând să fie deschisă în primul trimestru al anului 2022.




72% dintre companiile din România au adoptat munca hibrid, dar prezența este încă redusă

Niciun comentariu

miercuri, decembrie 22, 2021


Aproape trei sferturi (72%) dintre companiile participante la sondajul HR Barometru, realizat de PwC România, au implementat munca hibrid, acordând libertate de alegere angajatului și echipei asupra prezenței la birou. Prezența rămâne încă scăzută, de sub 25% din personal, arată 45% dintre respondenți, însă pe termen lung mai mult de jumătate dintre aceștia (56%) estimează creșterea semnificativă a ponderii celor care vor lucra de la birou, între 50 și peste 75% din totalul angajaților.

”Angajații au început să aibă mai multă încredere să revină la birou, fiind încurajați de investițiile în măsuri de siguranță din partea angajatorilor și de implementarea unui sistem de muncă hibrid. Companiile vor să-și păstreze angajații și să atragă noi talente, în contextul în care planurile ambițioase de creștere pot fi limitate de lipsa resurselor umane. Astfel, vedem că majoritatea respondenților și-au majorat bugetele de salarii pentru 2022 pentru a acoperi creșterea inflației din a doua jumătate a anului. Iar un accent important este pus pe acordarea de beneficii, companiile incluzând tot mai multe opțiuni, în special din categoria sănătății și stării de bine a angajaților”, a declarat Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.


Doar 8% dintre respondenți au implementat în prezent munca exclusiv de la distanță și 11% lucrează în totalitate de la birou, respectând prevederile legale.

Față de 2020, când incertitudinea era mult mai mare, iar angajații au preferat siguranța locului de muncă, fluctuația de personal a fost în ușoară creștere în acest an. Astfel, 30% dintre respondenți spun că a crescut semnificativ, 35% că nu sunt diferențe notabile, 28% că a crescut moderat spre neglijabil și doar 6% că a scăzut.

Peste jumătate dintre companii au revizuit în sus bugetele salariale estimate inițial pentru anul viitor

Deja 28% dintre respondenți au crescut bugetul de salarii estimat pentru 2022 cu trei puncte procentuale, 15% cu până în trei puncte procentuale. În schimb 46% au păstrat procentul estimat de creștere salarială pentru 2022, 8% nu au luat o decizie încă, iar 1% l-au scăzut. Creșterea salarială medie în industriile respondente pentru 2022 este situată la 7%. 

Cele mai mari rate de creștere ale bugetului de salarii pentru 2022 sunt în IT&Telecom de 8,6%, produse industriale de 8,5%, retail de 8,3% și cel mai mic în asigurări de 4,6%.

Printre noile beneficii pe care angajatorii le-au introdus / majorat în pachetele angajaților se numără: extinderea pachetelor medicale, creșterea valorii tichetelor de masă, beneficii pentru munca de acasă, pachete de legate de starea de bine a angajaților (well-being), inclusiv la din punct de vedere psihologic, zile de concediu suplimentare sau reducerea programului de muncă pe perioada verii și voucherele de vacanță.

Prioritățile HR pentru 2022: dezvoltarea competențelor angajaților și a liderilor

În contextul schimbărilor aduse de pandemie, dar și revenirii presiunii de pe piața muncii, primele două priorități enunțate de departamentele de HR pentru 2022 sunt atragerea și dezvoltarea de competențe critice pentru viitor și dezvoltarea liderilor/succesorilor. 

Acestea sunt urmate de acoperirea necesarului operațional de forță de muncă, creșterea productivității și sau reducerea costurilor și regândirea strategiei de compensare.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 12-21 decembrie 2021 pe baza informaţiilor furnizate de 71 de companii, din sectoarele: IT & Telecom, retail, FMCG, farmaceutic, servicii financiare, industrie și asigurări. 17% dintre companiile respondente au peste 3.000 angajați, 20% între 1.001 - 3.000 angajați, 13% între 501 - 1.000 angajați, 32% între 101 - 500 angajați și 18% sub 100 angajați.


Noi canale tv in grila Digi: B1 e acum si in HD, Atomic TV si Tralala disponibile pentru abonati

Niciun comentariu


Digi România (RCS-RDS) a introdus noi canale de televiziune in grila sa de posturi de televiziune, majoritatea fiind canale free-to-air sau versiuni HD ale unor posturi deja existente.

Canalele sunt introduse in mod aleatoriu, ci nu intr-o ordine normala, cum ar fi de așteptat.

De exemplu, versiunea HD a postului B1, NU este disponibila imediat dupa versiunea SD, ci la finalul grilei de posturi, in grupul de canale Aleph News si Bussiness.

Alaturi de versiunea HD a postului B1, au mai aparut si alte canale free-to-air, precum:

- Realitatea Star HD (preia in marea majoritate a grilei transmisia Realitatea PLUS)
- Realitatea Sportiva HD (preia in marea majoritate a grile transmisia Realitatea PLUS)
- Arcadia TV HD
- TRALALA HD (despre care am scris aici)
- Atomic tv SD (relansat)
- O serie de posturi locale disponibile la nivel regional (Dotto TV, Columna TV, MDI TV, printre altele)

Pentru a putea recepționa noile posturi de televiziune introduse este posibil sa fie necesara stingerea sau reaprinderea televizorului sau STB-ului sau rescanarea canalelor din meniul de setari al televizorului.

Translate

libris.ro
Nu pierde
© all rights reserved
made with by templateszoo